happy hormonen boosten oxytocine serotonine endorfine

3 manieren om je happy hormonen te boosten

Wist je dat je hormonen je humeur en geluksgevoel beïnvloeden? Er zijn verschillende feelgood hormonen die je stemming verbeteren zoals serotonine, oxytocine en endorfine. Deze happy hormonen kan je een boost geven met de juiste voeding, beweging, mindset en koude. In deze blog krijg je 3 tips om je stemming te verbeteren.

3 tips om je happy hormonen te boosten

1. Knuffelen voor een oxytocine boost

Wist je dat 8x 30 seconden knuffelen per dag helpt om je stressniveau te verlagen? Als dat geen leuke manier is om te ontstressen.

Door te knuffelen maak je oxytocine aan, een hormoon dat helpt bij het reguleren van je stresshormoon cortisol. Oxytocine heeft een rustgevende werking.

Dus knuffelen maar! Met je partner, kinderen, vriend(in) of huisdier.

Ook gezellig samenzijn met mensen waar je je goed bij voelt, bevordert de aanmaak van oxytocine. Denk aan een avondje bijpraten met vriendinnen of een gezellig etentje met de familie.

knuffelen oxytocine boosten

2. Rauwe cacao voor een serotonine boost

Een echte superfood! Rauwe cacao zit boordevol antioxidanten en magnesium. Bij de productie van gewone chocolade worden de cacaobonen gebrand waardoor er veel waardevolle stoffen verloren gaan. Bovendien wordt er aan deze chocolade vaak nog extra suiker en zuivel toegevoegd.

De waardevolle antioxidanten zijn nog volop aanwezig in rauwe cacao. Rauwe cacao bevat ook veel tryptofaan, een bouwstof voor serotonine. Serotonine wordt ook wel eens het “feelgoodhormoon” genoemd. Het bepaalt sterk je stemming. Bij een tekort voel je je futloos, heb je depressieve gedachten, vertoon je meer emotioneel eetgedrag en ben je gevoeliger voor pijn.

Met rauwe cacao kan je lekkere chocoladegerechten maken zoals deze kokos-cacaoballetjes bijvoorbeeld. Of je kan een eetlepel toevoegen aan een smoothie en de dag starten met een heerlijke chocoladeshake.

Rauwe cacao is ook de basis van een lekkere en gezonde chocoladepasta. ChoQola is een biologische en rauwe chocoladepasta met noten (ook heel goed voor je humeur trouwens), kokosolie, cacao, carobe, dennenhoning, himalayazout en kruiden. ChoQola kan je gebruiken als een chocoladepasta, maar ook verwerken in desserts of er heerlijke ijspralines van maken. Tijdens de “Boost je happy hormonen” workshop kan je van deze heerlijke ChoQola proeven. Een topproduct van Belgische bodem.

gezonde chocolade met rauwe cacao

3. Duursporten voor een endorfine boost

Door te sporten komen er endorfines vrij. Tijdens het sporten krijgt je lichaam een pijnprikkel. Om met deze “pijn” om te gaan, gaat je lichaam endorfines aanmaken. Bij hardlopen zal je bijvoorbeeld merken dat het vaak de eerste 5 tot 15 minuten wat stroef gaat en dat je dan in een soort flow komt. Van zodra er endorfines vrij komen, lijkt het allemaal veel vlotter te gaan. Bij hardlopers is dit fenomeen ook bekend als de runners high.

Endorfine is een soort natuurlijke feel good drug en geeft je een gelukkig en euforisch gevoel. Vandaar dat het ook verslavend kan werken en sporters (soms ten koste van hun lichaam) steeds hun grenzen willen verleggen. Endorfines maak je niet enkel aan tijdens het hardlopen, maar ook bij andere sporten zoals fietsen, zwemmen en skiën. Vooral duursporten stimuleren de aanmaak van endorfines.

hardlopen duursport endorfine boost

Workshop “Boost je happy hormonen”

Meer tips & tricks om je happy hormonen te boosten en zo je stemming en geluksgevoel te vergroten krijg je tijdens de “Boost je happy hormonen” workshop.

Een interactieve sessie met oefeningen voor een boost aan happy hormonen en proeven van happy foods en drinks. We sluiten af met een sessie in de cryo sauna (-110°C) voor de ultieme endorfineboost. Zo ga je opgeladen en happy weer naar huis!

Reserveer nu jouw plaats voor zondag 3/12 >>

workshop boost je happy hormonen

Delen:

Geef een reactie