waarom je geen buikvet verliest

3 redenen waarom je geen buikvet verliest

Heb jij al alles geprobeerd om van je buikje af te raken? Diëten of (nog) meer sporten lijkt niet te helpen. Misschien kocht je zelfs thee of supplementen die beloofden je vetverbranding te stimuleren, maar zonder resultaat. Je raakt een beetje ontmoedigd, want wat je ook doet, dat buikje lijk je maar niet kwijt te raken.

Misschien ligt het wel aan je hormonen? Je hormonen bepalen of (en waar) je vet opslaat of net vet verbrandt en spieren aanmaakt en dus ook of je buikvet verbrandt. Als je meer te weten komt over hoe je hormonen precies werken en hoe je daar zelf invloed op kan uitoefenen door de juiste voeding, training en flexibele omgang met stress, heb je de kennis in handen om je buikje aan te pakken. Er zijn 3 redenen die ervoor kunnen zorgen dat je geen buikvet verliest. Lees je even mee?

Reden 1: Je hebt te veel stress

Als je langdurig onder stress staat, gaan je bijnieren in overdrive (wat kan leiden tot bijnieruitputting). Je bijnieren produceren stresshormonen zoals adrenaline en cortisol. Of het nu om acute stresssituaties gaat of aanslepende stress door werk- of privéomstandigheden, telkens wordt er een beroep gedaan op de bijnieren voor productie van deze stresshormonen. Zelfs wat men noemt subjectieve stress (stressverhogende gedachten en denkpatronen zoals perfectionisme) zorgen voor productie van deze stresshormonen.

Ook verkeerde voeding kan een stressfactor zijn voor het lichaam. Denk aan een voedingspatroon met veel suikers, chemische E-nummers, bestrijdingsmiddelen, allergenen en transvetten. Hormoonfactor voeding vermindert de stress veroorzaakt door voeding omdat je kiest voor een meer puur en onbewerkt voedingspatroon.

Als je veel cortisol produceert, komt je lichaam in een vetopslagmodus. Met name het buikvet zal je dan zien toenemen. Er zijn ook uitzonderingen van mensen die geen hap meer door hun keel krijgen bij stress. Maar zij die niet wel meer gaan eten bij stress, zullen die extra kilocalorieën voornamelijk op de buik opslaan. Een typische stresskip heeft vaak dunne beentjes en een dikke buik.

Reden 2: Je doet niet aan krachttraining

In de hoop je buikje kwijt te raken, ga je alsmaar meer, intensiever en langer trainen. Je stort je op de sit-ups en andere buikspieroefeningen of probeert het met speciale toestellen voor de buikspieren. Maar je krijgt er niet meteen een sixpack van. Spoiler alert: om een sixpack te krijgen moet je vetpercentage heel laag zijn. Voor de meeste vrouwen is dit niet haalbaar op een natuurlijke manier, aangezien vrouwen gemiddeld een hoger vetpercentage hebben dan mannen. Vrouwen die er aanleg voor hebben, kunnen door middel van dieet en voeding wel een sixpack krijgen. Maar andere vrouwen moeten er ongezonde dingen voor doen zoals zichzelf uithongeren of extreem gaan trainen.

Een overtollig vetlaagje op je buik kan je echter wel kwijtraken door de juiste training. Het is hierbij niet belangrijk dat je veel en lang gaat trainen, maar wel dat je slim gaat trainen. Door aan krachttraining te doen, stimuleer je de aanmaak van herstellende hormonen zoals testosteron en groeihormoon. Deze zorgen ervoor dat je vetverbranding verhoogt en dat je makkelijker spieren opbouwt. Wanneer je je spiermassa gaat vergroten door middel van krachttraining, verhoogt je stofwisseling in rust. Daardoor verbrand je de hele dag door meer kilocalorieën en raak je makkelijker van je buikje af. Hier lees je meer over de andere voordelen van krachttraining (voor vrouwen).

Naast het verhogen van de spiermassa is ook EPOC een belangrijke factor in de strijd tegen kilo’s. EPOC staat voor Excess Post-exercise Oxygen Consumption. Dit betekent dat na een intensieve training de stofwisseling gedurende langere tijd verhoogd is. Je verbrandt dus niet enkel kilocalorieën tijdens de training, maar ook in de uren nadien is je verbranding hoger. Hoe lang dit effect aanhoudt, hangt van de intensiteit van de training af. Dit naverbrandingseffect kan tot wel 48u aanhouden na een intensieve training.

3 keer per week trainen met krachtoefeningen gecombineerd met een stuk cardio intervaltraining volstaat.

Reden 3: Je eet te veel suikers en snelle koolhydraten

Wanneer je veel suikers en snelle koolhydraten eet, raakt je energiehuishouding uit balans. Telkens je suikers en snelle koolhydraten eet, stijgt je bloedsuikerspiegel flink.
Daarna volgt ook weer een enorme dip. Die dip zorgt ervoor dat je opnieuw zin krijgt om iets te eten en dan vooral snakt naar suikers. Zo lokt het eten van suikers overeten uit en krijg je al snel te veel calorieën binnen.

Koolhydraten heb je nodig, ze zijn brandstof voor je spieren en je hersenen. Maar in een standaard Westers voedingspatroon is er een overdaad aan –vooral snelle- koolhydraten. Mensen die een zittend beroep hebben en niet zo actief zijn in hun vrije tijd hoeven niet bij elke maaltijd veel koolhydraten te eten. Alle suikers en koolhydraten die je niet verbruikt worden opgeslagen als extra vet, vooral op de lovehandles.

Kies daarnaast ook bewust voor trage koolhydraatbronnen die je bloedsuikerspiegel niet zo sterk beïnvloeden zoals zilvervliesrijst, zoete aardappel, quinoa, boekweit en haver. Combineer deze koolhydraatbronnen in een maaltijd met groenten, een eiwitbron en vetstof om het effect op de bloedsuikerspiegel te beperken. In mijn gratis e-book “Genieten met groenten” vind je 10 recepten voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

Meer over het effect van je hormonen op je stofwisseling en gewicht, leer je tijdens de workshop Hormoonbalans.

Wil je graag je levensstijl aanpakken en gezonder gaan eten?

Dan is de Hormoonfactor kickstart het ideale programma om jou op weg te helpen. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken.

 

Delen:

2 reacties

  1. O sjips, toch maar die krachttraining weer oppakken pfff 🙂
    Lees het her en der en kom het hier ook hier nu heel duidelijk!

    1. Leen

      Hoi Cherryl, doen, is echt de meest efficiënte manier om je stofwisseling te verhogen en buikje kwijt te raken 😉

Geef een reactie