gezonde voeding hormoonbalans

Hoe kan je met voeding je hormoonbalans beïnvloeden?

Een goede hormoonbalans is de basis van een goede gezondheid. Als je hormonen in balans zijn, heb je meer energie, behoud je makkelijker een gezond gewicht, heb je minder last van allerlei (cyclusgebonden) kwaaltjes en is je humeur beter.

Maar wat is nu de link tussen voeding en je hormoonbalans? Hoe kan voeding bepaalde hormonen positief of negatief beïnvloeden?

Voeding als bouwstof voor je hormonen

Sommige hormonen (zoals schildklierhormoon) worden gemaakt van eiwitten, andere hormonen (zoals bijnierenhormonen) van vetten. Je voeding dient dus de nodige bouwstoffen te bevatten voor je hormonen. Bij zwangerschap of veganisme bijvoorbeeld is een groter risico op tekort aan eiwitten en kunnen schildklierproblemen ontstaan. Ook een vetarm dieet brengt hormonen uit balans, omdat de bijnieren dan te weinig bouwstoffen hebben om cortisol of geslachtshormonen aan te maken.

Voeding als cofactor voor een goede omzetting van hormonen

Je hebt de nodige bouwstoffen opgenomen en je lichaam heeft hormonen aangemaakt. Nu moeten die hormonen vaak nog omgezet worden in een actieve vorm. Voor een goede omzetting heb je verschillende vitaminen en mineralen nodig.

Schildklierhormoon T4 bijvoorbeeld wordt in de lever omgezet naar de actieve vorm T3. Voldoende selenium bijvoorbeeld (vind je in paranoten) is een must voor een goede omzetting.

Voeding als ondersteuning voor je lever

De lever speelt een belangrijke rol in je hormoonbalans. Dit orgaan worden afvalstoffen afgebroken, maar ook hormonen (zoals oestrogeen) afgebroken en bepaalde hormonen (zoals schildklierhormoon) omgezet naar een actieve vorm. Verkeerde voeding belast de lever, terwijl de juiste voeding de lever net kan ondersteunen. Hormoonfactor voeding helpt de lever ontgiften zodat die beter zijn werk kan doen.

Voeding als basis voor een goede darmflora

Je bent niet alleen wat je eet, maar ook wat je verteert, opneemt en uitscheidt. Je darmen zijn de plek waar alle voedingsstoffen uit je voeding opgenomen worden. Een goede darmflora is dus cruciaal voor je hormoonbalans. Verder worden ook bepaalde hormonen zoals serotonine aangemaakt in de darmen. Voor een goede darmflora heb je veel vezels nodig zoals bijvoorbeeld resistent zetmeel uit bananen, haver, witte bonen, linzen en zoete aardappel.

Voeding als hormoonverstoorder

Verder kan voeding ook veel hormoonverstorende stoffen bevatten. Denk maar aan de xeno-oestrogenen. Lichaamsvreemde stoffen die zich in ons lichaam gaan gedragen als oestrogenen en daardoor de balans van vrouwelijke hormonen verstoren. Zuivel bevat veel xeno-oestrogenen, maar ook pesticiden van groenten en fruit uit niet-biologische landbouw hebben een xeno-oestrogene werking.

Wil je meer weten over:

  • Welke voeding goed is voor je hormoonbalans?
  • Welk effect groenten hebben op je hormoonbalans en welke groenten echte superfoods zijn?
  • Hoe je hormoonverstorende stoffen kan vermijden?
  • Wat de symptomen zijn van hormonale klachten en wat je zelf kan doen om klachten te verminderen of te voorkomen?
  • En nog veel meer…

 

Allemaal onderwerpen die aan bod komen in de Workshop Hormoonbalans. Meer info en data vind je hier.

Delen:

Geef een reactie