PMS klachten bij oestrogeendominantie

Oestrogeendominantie, oorzaak van veel vrouwelijke hormonale klachten

Afgelopen weekend gaf ik een workshop “voeding en hormonen”, over hoe gezonde voeding een goede hormoonbalans kan ondersteunen. Eén van de hormonale disbalansen die daarbij aan bod kwamen, was oestrogeendominantie. De meeste dames hadden nog nooit van oestrogeendominantie gehoord. Nochtans is het één van de meest voorkomende hormonale disbalansen bij vrouwen.Tijd om er eens een blog aan te wijden dus.

Wat is oestrogeendominantie?

Oestrogeendominantie is een hormonale disbalans waarbij de verhouding tussen de twee vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron uit evenwicht is. De werking van oestrogeen is dan te sterk ten opzichte van die van progesteron.

Oestrogeendominantie kan aan de basis liggen van heel wat vrouwelijke klachten zoals cysten in de borsten (mastopathie), cysten in de eierstokken, afwijkende uitstrijkjes, vleesbomen in de baarmoeder (myomen), endometriose, …

Wat zijn de symptomen van oestrogeendominantie?

Herken je het gevoel dat je soms wel op een emotionele rollercoaster lijkt te zitten? De dagen voorafgaand aan je menstruatie verandert je stemming. Je wordt erg prikkelbaar en kan nog weinig verdragen. Je weet dat je niet te genieten bent, maar lijkt jezelf niet in de hand te hebben. Je hebt ook ontzettend veel zin in eten, vooral ongezonde dingen uiteraard. En dan komt de menstruatie en heb je last van zware (pijnlijke) bloedingen en krijg je er nog hoofdpijn (of migraine) bovenop. Allemaal tekenen dat je vrouwelijke hormonen uit balans zijn.

Naast bovengenoemde hormonale vrouwelijke klachten zoals cysten en vleesbomen waar oestrogeendominantie vaak aan de basis ligt, zijn dit ook symptomen die kunnen wijzen op een te sterke oestrogeenwerking:

  • Pijnlijke en gespannen borsten
  • Zware menstruatiebloedingen
  • Cellulitis
  • Migraine
  • PMS
  • Vetopslag in bovenbenen en billen
  • Vocht vasthouden
  • Stemmingswisselingen
  • Emotioneel eetgedrag
  • Slaapproblemen (als gevolg van laag progesterongehalte)

Ook na de overgang kan er nog sprake zijn van oestrogeendominantie. De oestrogeenaanmaak in het lichaam daalt weliswaar, maar ook het progesterongehalte daalt verder (zeker bij veel stress), waardoor de werking van oestrogeen nog steeds te sterk kan zijn.

Hoe oestrogeendominantie aanpakken?

Met de juiste aanpassingen in je levensstijl kan je zelf oestrogeendominantie aanpakken.

  • Eet veel groenten. Streef naar 500g groenten per dag en 5 verschillende soorten.
  • Zet regelmatig groene bladgroenten (sla, andijvie, spinazie, boerenkool, snijbiet, …) op het menu. Deze bevatten veel chlorofyl die je lever ondersteunen bij het ontgiften.
  • Eet minstens 3x per week groenten uit de familie van de kruisbloemigen (broccoli, waterkers, tuinkers, spruitjes, rucola, rode kool, radijs, bloemkool, Chinese kool, witte kool, …). Deze bevatten het stofje DIM (di-indolyl-methaan) dat je lever helpt om oestrogenen op de juiste manier af te breken. Ook broccolikiemen zijn rijk aan DIM en een toppertje voor je oestrogeenbalans.
  • Voor vrouwen voor de overgang: gebruik kleine hoeveelheden sojaproducten omdat deze fyto-oestrogenen bevatten. Deze kunnen de oestrogene werking verminderen (effect fyto-oestrogenen is minder sterk dan lichaamseigen oestrogeen).
  • Drink minder alcohol, omdat dit het oestrogeenniveau doet stijgen.
  • Val af en verminder overgewicht. Met de Hormoonfactor aanpak kan je op een gezonde manier blijvend gewicht verliezen.
  • Verminder stress. Stress zorgt ervoor dat je progesterongehalte daalt (progesteron wordt dan omgezet in cortisol) waardoor de verhouding tussen oestrogeen en progesteron nog meer uit evenwicht raakt.
  • Vermijd xeno-oestrogenen. Dit zijn lichaamsvreemde stoffen met een oestrogene werking. Je vindt ze bijvoorbeeld in plastics, drinkwater, verzorgingsproducten en pesticiden. Kies zoveel mogelijk voor biologische voeding, natuurlijke cosmetica en vermijd plastic om voedsel in te bewaren.

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou kan betekenen?

De Hormoonfactor aanpak is uitermate geschikt om oestrogeendominantie aan te pakken. Deze aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl, ondersteun je een goede hormoonbalans en voel je je weer beter in je vel. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan op maat.

Delen:

Geef een reactie