Suikervrij eten: welke suikers zijn gezond?

Suikervrij eten is hot. Steeds meer mensen zijn zich er van bewust dat suiker niet goed is voor de gezondheid. Een goede evolutie! Mensen kiezen er vaker bewust voor om suikers te vermijden. Maar jammer genoeg zijn de meeste mensen niet voldoende geïnformeerd waardoor ze ongemerkt (en ongewild) toch nog veel suikers binnenkrijgen. Wist je dat de gemiddelde Vlaming 17 suikerklontjes per dag eet? Dat lijkt veel, maar als je weet dat suiker aan haast alle bewerkte voeding wordt toegevoegd, kom je al snel aan die hoeveelheid. Ook heel wat producten met een gezond imago bevatten een hoop suiker. 

Waarom suikervrij eten?

Wanneer je suiker eet, gaat je bloedsuikerspiegel de hoogte in. Je krijgt een energieboost en dat geeft je een goed gevoel. Maar nadien gaat je bloedsuikerspiegel ook weer snel dalen en volgt er een enorme dip. Je hebt geen energie meer en hebt opnieuw iets suikerrijk nodig om je energie op te krikken en uit die dip te komen. En zo ga je van de ene dip (en de ene snack) en naar de andere.

Telkens je bloedsuikerspiegel stijgt, maakt je lichaam het hormoon insuline aan om je bloedsuikerspiegel weer te laten dalen. Wanneer je veel suikers (of snelle koolhydraten) eet, dan worden de insulinereceptoren steeds ongevoeliger. We spreken dan van insulineresistentie, een voorstadium van diabetes type 2.

Door de circulatie van insuline in je bloed, komt je lichaam in een vetopslagmodus. Zolang er insuline circuleert, gaat je lichaam geen vet verbranden en het te veel aan suiker wordt ook nog eens opgeslagen als extra vet.

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dus belangrijk voor je energieniveau, je gewicht en je gezondheid. Ook bij bijnieruitputting is er vaak sprake van een verstoorde bloedsuikerspiegel (hypoglykemie of insulineresistentie).

Symptomen van te veel insuline

Wat zijn de symptomen van een te hoog insulinegehalte (richting insulineresistentie)?

  • Gewichtstoename bij het eten van koolhydraten
  • Vermoeidheid en energiedips na maaltijden (vooral met koolhydraten)
  • Voornamelijk dikker worden op de lovehandles
  • Gewrichtsklachten en ontstekingen
  • Sterke drang naar zoetigheid
  • Prikkelbaarheid bij uitstellen of overslaan van een maaltijd
  • Overgewicht
  • Vermoeidheid die (tijdelijk) overgaat door eten

Gezonde versus ongezonde suikers

Uiteraard is witte tafelsuiker te vermijden. Maar ook snelle koolhydraten zoals witte rijst, witte pasta, wit brood, … verstoren de bloedsuikerspiegel sterk. Eet je ’s ochtends een (witte) boterham met chocoladepasta of confituur, dan eet je eigenlijk pure suiker als ontbijt.

Tijdens de workshops die ik geef over gezonde voeding en hormonen, vraag ik aan de deelnemers welke suikers gezond zijn. De meest gehoorde antwoorden zijn: agavesiroop, honing, kokosbloesemsuiker, palmsuiker, … En dan moet ik de deelnemers altijd teleurstellen. “Gezonde” suikers bestaan niet.

Sommige suikers (zoals kokosbloesemsuiker, rauwe honing van de imker) zijn inderdaad minder bewerkt en natuurlijker. Maar besef dat ook deze suikers je bloedsuikerspiegel verstoren. Daarnaast zorgen ze ervoor dat je zoetdrang (of –verslaving) in stand gehouden wordt.

Veel mensen zijn echt suikerverslaafd. En zolang ze zoete producten blijven eten, of zichzelf foppen door suikers te vervangen door zoetstoffen, houden ze deze suikerverslaving in stand. Zoetstoffen (zoals aspartaam) hebben daarnaast ook nog heel wat andere negatieve effecten waaronder het verstoren van de darmflora.

De enige zoetstof die de bloedsuikerspiegel niet verstoort, is stevia. Maar dit geldt enkel voor de onbewerkte groene stevia en niet voor de vaak bewerkte steviaproducten die in de winkel te koop zijn.

Als zoetmiddel gebruik ik zelf meestal fruit of gedroogd fruit. Ook deze bevatten suiker, maar daarnaast ook nog vitaminen en vezels. Met fruit en/of gedroogd fruit als basis kan je lekkere zoetigheden maken zoals dit bananenbrood met blauwe bessen en walnoten of deze kokos-cacaoballetjes. Maar ook al zijn er geen extra suikers aan toegevoegd, wees je er toch van bewust dat het gezonde “snoepjes” zijn. Dit soort dingen passen perfect binnen de 80/20-regel (waarbij je 80% van de tijd gezond eet en 20% “gezondigt”), maar zijn geen zaken om dagelijks van te genieten.

Opletten voor toegevoegde suikers

Bij haast alle bewerkte voeding wordt suiker toegevoegd (zeker aan de vetarme producten). Suiker heeft verschillende schuilnamen en kan op het etiket vermeld staan als onder andere glucose, fructose, glucose-fructosesiroop, sacharose, sucrose, maltodextrine, dextrose, druivensuiker, invertsuiker, rietsuiker, melasse(stroop), kandijsuiker, basterdsuiker, kristalsuiker en vanillesuiker. Lees dus aandachtig de ingrediëntenlijst van de voeding die je koopt. Meer tips om etiketten te leren lezen, vind je in dit artikel.

Of boek een supermarktsafari met mij en je leert in 60 minuten waar je op moet letten bij het doen van je inkopen zodat je volgende keer zelf bewuste keuzes kan maken.

Tip: Ga een maand suikervrij

Probeer eens een maand volledig suikervrij te gaan. Fruit en gedroogd fruit kan je tijdens die maand nog wel eten, maar doe dat met mate. Zo kan je echt afkicken van de drang naar zoet en je bloedsuikerspiegel kan zich stabiliseren. Je zal de effecten op je energieniveau (en je gewicht en je humeur) snel ervaren. Ook je smaak zal veranderen, waardoor je de smaak van natuurlijke zoete producten zoals wortelen, pompoen, pastinaak, … meer gaat waarderen. Als je nog inspiratie zoekt voor suikervrije gerechten, download dan mijn gratis e-book “Genieten met groenten: 10 powerrecepten voor meer energie”.

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou kan betekenen?

Hormoonfactor voeding is suikervrij en is een goede basis om je te laten afkicken van je zoetdrang en je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan op maat.

Geraadpleegde bron: spoedcursus suikervrij eten door Ralph Moorman

    Mag ik jou inspireren? Gratis recepten in je mailbox!

    Schrijf je hier in voor de How about healthy nieuwsbrief en download gratis het e-book "Genieten met groenten: 10 powerrecepten voor meer energie".
    In dit e-book vind je recepten voor 10 lekkere en eenvoudige gerechten die tarwevrij, suikervrij, zuivelvrij en Hormoonfactorproof zijn.

Comments

filip
Reply

beste,
ik wordt begeleid door orthemoleculaire dieetist en ben nu 14kg afgevallen,maar vroeger at ik bijna nooit geen fruit en zat ik hoog in goede vetten,en werd ik dik,nu eet ik 5 tot 6 stukken fruit als tussendoor en ben ik afgevallen,
hoe komt dit dan?

met vriendelijke sportieve groeten
filip

Leen
Leen

Beste Filip,

Dat is een mooi gewichtsverlies. Op basis hiervan heb ik geen volledig beeld over je voedingspatroon (en beweging en stressbeperking), want er spelen natuurlijk heel wat factoren mee. Vetten (ook de goede) zijn wel calorierijk, dus als je er echt te veel van eet, ga je aankomen. Wat suikers betreft, zou ik vooral opletten met suiker en snelle koolhydraten. En ik vermoed dat je dat doet gezien je gewichtsverlies. Fruit en trage glutenvrije koolhydraatbronnen kunnen wel. En fruit is zoals in deze blog beschreven ook geschikt om “gezonde” zoetigheid mee te maken.

Nog veel succes met je dieet!

Marlies
Reply

Hallo Leen,

Mooi artikel! Duidelijk en vlot te lezen
Bekijk even Tagatesse als zoetstof. Ze hebben me ervan overtuigd dat het een natuurlijke haast onbewerkte zoetstof is die ook geen invloed zou hebben op de bloedsuikerspiegel. Ik raad het mijn klanten aan ipv agave, honing,..
Ik zou het fijn vinden uw mening over Tagatesse te weten.
Altijd leuk jouw interessante artikels te lezen. Doe zo verder.
Tot snel!
groetjes Marlies

Leen
Leen

Hoi Marlies,

Bedankt voor je reactie. Jij ook bedankt voor je inspirerende posts op social media, die volg ik met plezier!

Tagatesse verstoort de bloedsuiker niet echt, maar ik ben er niet zo’n voorstander van omdat het een erg bewerkt product is en ik vanuit de hormoonbalans de voorkeur geef aan pure onbewerkte voeding. Daarnaast zijn veel mensen suikerverslaafd en als ze in plaats van suiker dit soort zoetstoffen gaan gebruiken, houden ze de zoetdrang in stand en kicken ze niet echt af.

En af en toe iets zoets kan natuurlijk best, daar hou ik ook wel van :-). Maar ik raad mijn klanten aan niet dagelijks naar zoetigheden te grijpen (met uitzondering van fruit en zoete groenten).

Groetjes,
Leen

Leave a comment

name*

email* (not published)

website

Mag ik jou inspireren?
Gratis recepten en tips in je mailbox!

Schrijf je hier in voor de How about healthy nieuwsbrief en download gratis het e-book "Genieten met groenten: 10 powerrecepten voor meer energie". In dit e-book vind je recepten voor 10 lekkere en eenvoudige gerechten die tarwevrij, suikervrij, zuivelvrij en Hormoonfactorproof zijn.

Voornaam
E-mailadres