Veelgestelde vragen over de Hormoonfactor

Op deze pagina vind je een overzicht van veelgestelde vragen over het voedingsadvies en de begeleiding volgens de Hormoonfactor. Heb je nog een vraag die niet op deze pagina beantwoord wordt? Aarzel dan niet om me te contacteren via het contactformulier.

  • q-iconIk heb het Hormoonfactor boek gelezen. Wat is de meerwaarde van de extra begeleiding?

    Als je het Hormoonfactor boek reeds gelezen hebt, heb je al een idee gekregen van hoe het hormonale systeem werkt en waar het fout kan gaan. De basisprincipes die in het boek uitgelegd staan, zijn alvast een goede start om je levensstijl te veranderen en zo je gezondheid te verbeteren. Het voordeel van de persoonlijke begeleiding is dat we aan de hand van het intakegesprek en symptomenlijsten gaan kijken wat er bij jou speelt. Zo weten we welke veranderingen jij kan gaan doorvoeren voor een maximaal resultaat. Je krijgt met andere woorden een persoonlijk adviesplan op maat met aangepaste adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking. Bovendien word je verder opgevolgd en kan je bij mij terecht voor vragen wanneer je aan de slag gaat met het adviesplan.

  • q-iconHoe gaat de begeleiding in zijn werk?

    Je meldt je aan voor één van beide formules: de Hormoonfactor kickstart of de Hormoonfactor all-in formule en maakt een afspraak voor het intakegesprek. Ter voorbereiding krijg je een uitgebreide vragenlijst toegestuurd die je voor het intakegesprek ingevuld terug bezorgt. Tijdens het intakegesprek overlopen we deze vragenlijst en symptomenlijsten, bespreken we je verwachtingen en bekijken we hoe je je levensstijl kan verbeteren. Na het intakegesprek krijg je je persoonlijk adviesplan op maat (en als je voor de all-in formule koos ook het stappenplan en voorbeeld weekmenu) per e-mail toegestuurd. We maken dan ook meteen een afspraak voor het vervolgconsult.

  • q-iconMoet er een bloedanalyse gebeuren om hormonale disbalansen vast te stellen?

    Ik ben geen arts en voer geen bloedanalyses uit. Vaak worden mensen doorverwezen of nemen zij resultaten van reeds uitgevoerde bloedanalyses mee. Deze informatie is interessant om mee te nemen in het intakegesprek, maar het is geen must.

    We bekijken je huidige levensstijl en gaan aan de hand van symptomenlijsten kijken welke hormonale balansen aandacht verdienen. Wanneer er iets uit balans is, uit zich dat in verschillende symptomen. Het kan best zijn dat je geen medisch probleem hebt, maar je toch niet helemaal lekker in je vel voelt. Met de adviezen van de Hormoonfactor werk je toe naar een optimale gezonde levensstijl zodat je je weer fit en energiek voelt.

  • q-iconWanneer en waar kan ik terecht voor Hormoonfactor begeleiding?

    Consultaties gaan door op werkdagen tijdens kantooruren. Je kan terecht in mijn praktijk te Kapellen (ten noorden van Antwerpen) of we houden een virtuele consultatie via Skype of Facetime.

  • q-iconWat is het verschil tussen de Hormoonfactor kickstart en de Hormoonfactor all-in formule?

    Bij beide formules starten we met een uitgebreid intakegesprek en krijg je op basis daarvan een persoonlijk adviesplan op maat met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking. Bij de kickstart formule ga je vervolgens zelf aan de slag met de adviezen en sturen we na 1 maand nog een keer bij tijdens een vervolgconsult.

    In de all-in formule word je gedurende 3 maanden stap voor stap begeleid bij het toepassen van je persoonlijke adviesplan. Uit ervaring weet ik dat je je levensstijl niet van de ene op de andere dag volledig kan omgooien. Dat zorgt voor veel stress en verhoogt de kans dat je afhaakt. Je levensstijl blijvend veranderen doe je best door stap voor stap wijzigingen aan te brengen. Bij de all-in formule krijg je bij je persoonlijke adviesplan ook een stappenplan. Elke maand evalueren we de genomen stappen, wordt je eetdagboek besproken en worden de adviezen scherpgesteld. Bovendien mag je 3 maanden lang onbeperkt vragen stellen via e-mail.

    Als bonus krijg je ook nog eens de 2 Hormoonfactor boeken (keuze tussen de Hormoonfactor of Hormoonbalans voor vrouwen en het Hormoonbalansdieet) en een voorbeeld weekmenu met recepten er bovenop.

  • q-iconWelke resultaten kan ik verwachten?

    De Hormoonfactor heeft al duizenden mensen geholpen hun levensstijl te verbeteren, zich weer fit en energiek te voelen en hun natuurlijke gewicht te bereiken. Maar je moet er natuurlijk zelf mee aan de slag gaan. Je krijgt van mij een persoonlijk adviesplan op maat, ik moedig je aan ermee aan de slag te gaan en stuur bij wanneer nodig, maar uiteindelijk ben jij degene die het moet gaan toepassen. Hoe beter je je persoonlijke adviesplan gaat volgen, hoe mooier je resultaten zullen zijn. De resultaten zijn dus volledig afhankelijk van jouw motivatie en inzet. Maar ik kan je garanderen dat als je het persoonlijk adviesplan gaat toepassen, dat je dan verbetering gaat merken (minder klachten, meer energie, beter in je vel, gewichtsverlies).

    Voor succesverhalen, verwijs ik je graag naar de Hormoonfactor website.

  • q-iconIk eet en leef al gezond. Wat kan ik dan nog uit de begeleiding halen?

    De vraag is natuurlijk “wat is gezond?”. Er is tegenwoordig zo veel (tegenstrijdige) informatie te vinden dat het vaak moeilijk is om zelf nog te weten waar je goed aan doet. Bovendien is wat voor de ene persoon gezond is, dat niet per se voor de andere persoon. Ook dat hangt weer af van je levensstijl en je hormonale balans. Voor een jongedame zullen de adviezen bijvoorbeeld anders zijn dan voor een vrouw in (of na) de overgang.

    Mijn ervaring leert me dat ook mensen die reeds op de goede weg zaten, vaak veel nieuwe inzichten kregen door de begeleiding en het ontbrekende puzzelstukje vonden waardoor ze zich (nog) beter gingen voelen.

  • q-iconAls ik “Hormoonfactorproof” wil gaan leven en eten, moet ik mezelf dan alles ontzeggen?

    Gezond leven betekent ook in balans zijn. Dat wil zeggen dat je af en toe mag afwijken en jezelf verwennen met iets lekkers als je daar behoefte aan hebt. Zolang je 80% van de tijd Hormoonfactorproof eet, kan je de andere 20% met een gerust hart afwijken. Zo kan je het ook makkelijk volhouden. Hoe meer je immers tegen jezelf zegt dat je iets niet mag, hoe meer je er naar gaat verlangen. Maar naarmate je anders gaat leven en eten, zal je merken dat je er steeds minder behoefte aan hebt om daar van af te wijken omdat je je er gewoonweg beter bij voelt.

  • q-iconHoeveel en hoe snel ga ik gewicht verliezen?

    Het doel van de Hormoonfactor is geen snel, maar wel blijvend gewichtsverlies. Als je snel veel kilo’s wil verliezen, dan moet je vaak je toevlucht nemen tot ongebalanceerde crashdiëten, die je hormonen verder uit balans brengen en op lange termijn het tegenovergestelde effect hebben. Met de Hormoonfactor ga je je stofwisseling verbeteren zodat je lichaam optimaal calorieën gaat verbranden en ga je de juiste voeding eten zodat honger en verzadiging in balans zijn en je niet gaat overeten. De principes zijn makkelijk toe te passen in je dagelijks leven, je hoeft jezelf niet uit te hongeren en net daardoor kan je het ook blijven volhouden. Als je hormonen in balans zijn, is je stofwisseling optimaal, zijn honger en verzadiging in balans en zal je makkelijker spieren opbouwen en vetten verbranden. Dit alles zorgt ervoor dat je je natuurlijke gewicht bereikt.

    Ik spreek met opzet van natuurlijke gewicht omdat dat voor iedereen anders is en we streven naar een gewicht dat bij jou past en dat je makkelijk kan vasthouden. Zonder dat je jezelf daarvoor hoeft uit te hongeren of extreem veel moeite moet gaan doen.

    Vaak vraag ik om de eerste weken niet op gewicht te focussen (zet die weegschaal even aan de kant) maar te focussen op gezondheid en je goed in je vel voelen. Die verbeteringen zal je meestal eerst merken en motiveren je om verder te gaan. Je gewicht volgt nadien vanzelf.

  • q-iconKrijg ik vaste weekmenu’s mee naar huis?

    Nee, ik geloof niet in vaste weekmenu’s die voor iedereen geschikt zijn. Op basis van jouw persoonlijk adviesplan zullen er voor jou namelijk andere aandachtspunten zijn dan voor een ander en zullen bepaalde voedingsmiddelen voor jou misschien wel geschikt zijn en voor een ander niet. Je zal ook moeten leren op je hongergevoel af te gaan (en je honger- en verzadigingsgevoel weer in balans te brengen) en de hoeveelheden te eten die bij jouw lichaam passen.

    Bovendien kunnen smaken verschillen. Als ik jou een weekmenu geef dat jou niet bevalt, is de kans groter dat je afhaakt. Dat terwijl binnen Hormoonfactorproof voeding zoveel mogelijkheden zijn dat er vast en zeker voldoende is dat jou bevalt.

    Het doel van de persoonlijke begeleiding is jou te coachen naar een gezonde levensstijl die je blijvend kan volhouden. Dat houdt in dat je ook na de begeleiding zonder mijn hulp verder kan. Het is een proces waarbij je zelf gaat leren wat goed voor je is en hoe je dat in je dagelijkse leven kan gaan toepassen. Het gevaar van vaste weekmenu’s is dat je deze blindelings gaat volgen en dat je hopeloos verloren bent wanneer de begeleiding stopt en je geen weekmenu’s meer krijgt.

    Bij de Hormoonfactor all-in formule krijg je wel een voorbeeld weekmenu. Dit als inspiratie om mee van start te gaan, maar niet als een vastgelegd menu waar je niet van af kan wijken. Het is een start op basis waarvan je dan zelf gaat experimenteren.

    Je kan wel steeds op mijn website (of die van de Hormoonfactor) terecht voor receptinspiratie en krijgt ook nog een gratis e-book mee naar huis met 10 recepten. Als je voor de all-in formule koos, krijg je ook nog het receptenboek het Hormoonbalansdieet mee.

  • q-iconIs gezond eten duurder?

    Het is een mythe dat gezond eten meer budget vraagt. Als je kijkt wat sommige mensen uitgeven aan frisdrank, snoep, koeken, fastfood, … dan is gezonde voeding met verse maaltijden vaak goedkoper. Het is een kwestie van slim plannen en inkopen en dan heb je geen extra budget nodig.

  • q-iconIk heb geen tijd om gezond te eten. Is de Hormoonfactor dan iets voor mij?

    Er wordt wel eens gezegd dat als je geen tijd wil maken voor gezondheid, dat je dan vroeg of laat tijd zal moeten maken voor ziekte… Met de juiste planning en tips, kan je ook met weinig tijdsinvestering toch gezond eten. Een gezonde maaltijd hoeft niet veel tijd te kosten. Maar wel iets meer tijd dan een afhaalmaaltijd of microwavemaaltijd natuurlijk. Vaak is het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Als je gezonder gaat leven, krijg je er meer energie voor in de plaats dus kan je je tijd beter invullen.

  • q-iconHoe lang duurt het Hormoonfactordieet?

    De Hormoonfactor is geen dieet, maar een blijvende levensstijlverandering. Dat is het enige dat werkt om op lange termijn gezondheid te verbeteren, gewicht te verliezen en gewichtsverlies te behouden. Bij diëten ga je vaak op korte termijn veel gewicht verliezen, maar je leert jezelf geen andere levensstijl aan die je kan blijven volhouden. Na het dieet verval je dan in je oude gewoontes en komt het verloren gewicht er terug aan (en vaak met nog wat extra’s erbij). De principes van de Hormoonfactor zijn makkelijk toe te passen in het dagelijkse leven. Daardoor kan je je nieuwe levensstijl blijvend volhouden.

  • q-iconWaarom krijg ik ook advies op vlak van training (beweging) en stressbeperking?

    Een goede hormonale balans is afhankelijk van 3 pijlers: voeding, training en stress. Ook als je gezond eet, maar niet de nodige aandacht besteed aan de 2 andere pijlers, kunnen je hormonen uit balans raken met klachten tot gevolg. Ook verkeerde training of stress kunnen je stofwisseling verstoren en verhinderen dat je je natuurlijke gewicht bereikt. Daarom zal je dus met deze 3 pijlers rekening moeten houden. Ik geef je ook voor de aspecten training en stressbeperking tips mee waar je mee aan de slag kunt. Voor extra begeleiding op deze vlakken kan je nog een stresscoach en/of personal trainer inschakelen.

Ben jij klaar om je weer fit en energiek te voelen?

Als Trainer Hormoonfactor ga ik samen met jou aan de slag. Je krijgt van mij een persoonlijk adviesplan met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking om je levensstijl te verbeteren. Door deze 3 aspecten aan te pakken voel je je fitter en krijg je opnieuw energie.

Voor wie zelf aan de slag wil, is er de Hormoonfactor kickstart. Voor wie meer begeleiding wenst, raad ik de Hormoonfactor all-in 3 maanden coaching formule aan.

Meer informatie