nieuwe gewoontes aanleren

3 strategieën om je gewoontes te veranderen (1/3): Focus op de eerste stap

Gewoontes veranderen is niet eenvoudig.

Veel mensen denken dat het enkel een kwestie van wilskracht is. “Als ik maar hard genoeg op mijn tanden bijt, dan lukt het wel.” Jammer, maar helaas is wilskracht alleen niet voldoende.

Het begint al met een goede intrinsieke motivatie. Als je motivatie vooral extrensiek is (druk van buitenaf, aan verwachtingen willen voldoen), is de kans op slagen klein. Als je diep vanbinnen gemotiveerd om iets aan te passen volgens jouw eigen waarden, is de kans veel groter dat je slaagt.

Maar zelfs met de nodige motivatie slagen veel mensen er niet in hun gewoonten blijvend te veranderen.

Ben jij ook zo iemand die elk jaar (of elke maandag zelf ;-)) goede voornemens maakt om ze nog enkele dagen of weken alweer op te geven? Weet dan dat je niet alleen bent.

Waarom is het zo moeilijk om gewoontes te veranderen?

Oude gedragspatronen kunnen ontzettend hardnekkig zijn. Vergelijk het met een platgelopen pad in een veld. Het is makkelijker en kost minder moeite om steeds diezelfde weg te nemen. Zo is dat ook met gewoontes. Je brein houdt van automatische patronen. Alles dat automatisch loopt, kost weinig energie. Als je gedragspatronen wil veranderen zal dat in eerste instantie dus extra energie vergen. Je zal moeten oefenen en herhalen tot de nieuwe gewoonte verankerd is en automatisch verloopt.

Wist je dat uit onderzoek bleek dat het gemiddeld 66 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren? En zelfs na die 66 dagen blijft het nog opletten dat je niet vervalt in oude gewoontes (bv in stressvolle periodes).

Dat alles dus om te zeggen dat je niet zwak bent als je er niet in slaagt je gewoontes aan te passen. Het is niet eenvoudig. Maar het kan! Ik ben ervan overtuigd dat je zelfs de meest hardnekkige (ongezonde) gewoontes kan aanpakken en dat op elke leeftijd. Maar niet als je enkel op wilskracht vertrouwt.

Daarom deel ik in de komende blogs 3 strategieën met jou om het aanleren van nieuwe gewoontes makkelijk te maken en je te helpen je doelen te bereiken.

Deze strategieën gelden voor alle domeinen in het leven (zowel privé als professioneel), maar als Trainer Hormoonfactor en voedingscoach pas ik deze toe uiteraard toe op het verbeteren van je levensstijl.

Strategie 1: Focus op de eerste stap

Als je een bepaald doel voor ogen hebt en enkel focust op het einddoel kan dat zo immens groot lijken dat je niet in actie komt.

Een paar voorbeelden:

Je wil een marathon lopen en begint al te duizelen bij de gedachte aan alle kilometers die je in de voorbereiding moet afleggen.

Je wil 3x per week naar de sportschool, maar hebt geen idee hoe je dat in je weekschema kan inpassen. Dus ga je helemaal niet.

Je wil gezonder gaan koken en pakt er een stapel kookboeken bij om een gevarieerd weekmenu op te stellen. Na een uur bladeren, ben je nog niet wijzer en weet je niet waar te beginnen. Je raakt ontmoedigd nog voor je eraan toekomt om een boodschappenlijst te maken.

Je had met jezelf afgesproken dat je een uur zou gaan hardlopen. Maar na een lange werkdag voel je je vermoeid en zie je niet in hoe je dat uur gaat doorkomen. Misschien toch maar beter in de zetel ploffen?

Klinkt dat herkenbaar?

Ook voor mij hoor. Ik heb ook van die momenten…

hardlopen na enkele drukke dagen: gewoon de eerste stap zetten

Zo had ik vorige week een looptraining gepland. Maar ik was moe, het was koud en het regende nog ook. Pfff, ik had er echt geen zin in. Nu staat er binnenkort een loopevent van 25km op de planning dus de training kon ik wel gebruiken.

Ik sprak met mezelf af dat ik naar buiten zou gaan en zou starten. Als ik dan na 5 minuten echt geen zin meer had, mocht ik stoppen.

Toen ik bezig was, deed de frisse lucht me toch deugd. Dus sprak ik me mezelf af dat ik een half uurtje zou lopen, als ik er dan genoeg van had, kon ik stoppen.

Uiteindelijk deed ik een pittige training van 8km. In kleine stapjes behaalde ik mijn doel.

De moeilijkste stap was naar buiten gaan, de rest ging “automatisch”.

Gewoon focussen op de eerste stap dus.

Wat inspiratie om je op weg te helpen

Wil je gaan sporten na je werkdag? Trek dan meteen je sportkleren aan als je thuiskomt (of wissel op het werk al van outfit). Kans is groot dat je niet in de zetel ploft ;).

Wil je gezonder eten? Voeg aan elke maaltijd een kleine portie groenten toe.

Wil je leren mediteren? Start met 1 minuut per dag.

Bij deze blog hoort ook een vraag en opdracht. Want zonder actie, geen resultaat.

Pak er even pen en papier bij en schrijf op:
Welke nieuwe gewoonte zou jij jezelf graag willen aanleren?
Wat is de eerste, hele kleine, stap die je kan zetten?

Deel je jouw eerste stap in de reacties onder dit bericht?

Delen: