gewoontes aanpassen rituelen invoeren

3 strategieën om je gewoontes te veranderen (3/3): Rituelen invoeren

In de reeks “3 strategieën om je gewoontes te veranderen” kwamen al 2 strategieën aan bod die het jou makkelijker maken om je gewoontes te veranderen: focussen op de eerste stap en je omgeving aanpassen.

Vandaag voegen we daar nog een derde strategie aan toe namelijk het invoeren van rituelen.

Heb je zelf al eens gemerkt hoe een gewoonte vaak ook andere gewoonten op gang brengt?

Je drinkt bijvoorbeeld één glas wijn. Maar omdat “eentje geentje is”, volgt er daarna een tweede glas.

De alcohol beïnvloedt je bloedsuikerspiegel en wakkert je hongergevoel aan, dus komen er ook nog hapjes op tafel. Door de alcohol vallen je remmingen deels weg en eet je meer hapjes dan goed voor je is.

Als je regelmatig dit soort “aperitieffestijntjes” houdt, zal je het resultaat daarvan zien op de weegschaal en merken aan je energiepeil.

Een ander voorbeeld: je wil gaan sporten, maar na het werk ga je eerst even op de bank zitten en zet je de TV aan. Voor je het weet, ben je al een uur tussen verschillende zenders aan het zappen.

Ondertussen is het donker, dus heb je niet veel zin meer om buiten te komen. Sporten zal voor een andere keer zijn.

Als je weet dat gewoontes vaak andere gewoontes triggeren, kan je hier je voordeel mee doen.

Door rituelen in te voeren, maak je het jezelf makkelijker om nieuwe patronen te ontwikkelen.

Laat ik even een persoonlijk voorbeeld geven.

Ik  heb voldoende slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Toch slaag ik er niet altijd in op tijd in bed te liggen. Als ik een avond thuis ben, zou ik makkelijk rond 22u naar bed kunnen gaan, maar toch doe ik niet altijd. Na het sporten/huishouden/werken, plof ik nog even op de bank en zet ik de TV aan. Nog een half uurtje denk ik dan. Mijn verstand kan even op nul en TV-kijken vergt geen energie dus ik blijf soms langer zitten dan nodig.

Hoe ik dat nu al een aantal weken anders doe? Ik heb een nieuw ritueel ingevoerd: op weekavonden lees ik telkens nog even in plaats van TV te kijken. Dit geeft me veel meer rust en zorgt voor minder overprikkeling. Met als gevolg dat ik nu veel vroeger in bed lig op weekavonden. Netflix bingewatchen is dus nu enkel gereserveerd voor weekendavonden ;-).

Welke gewoonte wil jij graag veranderen?
Welk ritueel zou jij kunnen invoeren om een nieuw patroon te ontwikkelend?

Deel je jouw stappen in de reacties onder dit bericht?

Photo by Vincenzo Malagoli from Pexels

Delen:

Geef een reactie