gewoontes veranderen door omgeving aan te passen

3 strategieën om je gewoontes te veranderen (2/3): pas je omgeving aan

In de reeks “3 strategieën om je gewoontes te veranderen” kon je vorige week al lezen waarom het zo moeilijk is om oude gedragspatronen los te laten.

Een eerste strategie die je kan toepassen is focussen op de eerste stap. Hoe dat precies werkt, las je in de blog van vorige week.

Een tweede strategie die je kan helpen je gewoontes te veranderen en je doelen te bereiken is je omgeving aan te passen.

Strategie 2: Pas je omgeving aan

Je omgeving heeft een grote invloed op gewoontegedrag. Als je het jezelf makkelijker wil maken om oude (ongewenste) patronen los te laten en nieuwe patronen aan te leren, helpt het om je omgeving aan te passen.

James Clear, auteur van het boek Atomic Habits, noemt dit “environment design”.

Het is een heel eenvoudige strategie, maar ontzettend krachtig als je ze toepast.

In welke mate je omgeving je gedrag bepaalt, bleek uit onderzoek naar orgaandonatie in Europese landen. In bepaalde Europese landen (zoals België, Oostenrijk en Frankrijk) zijn meer dan 98% van de mensen orgaandonor. Terwijl dat percentage in andere Europese landen (zoals Nederland en Duitsland) veel lager ligt (tussen 4 en 27%).

Wat verklaart die grote verschillen?

Je zou denken dat het te maken heeft met cultuur en religie. Maar als je ziet dat in buurlanden waar de culturele verschillen niet zo groot zijn, de percentages toch ver uit elkaar liggen, lijkt er iets anders mee te spelen. In Zweden zijn bijvoorbeeld 95% van de mensen orgaandonor, terwijl dat percentage in Denemarken maar 4% bedraagt.

Het verschil is het volgende: in de landen met een hoog percentage moeten de inwoners actief aangeven geen orgaandonor te willen zijn (opt out zoals dat heet). In landen met een laag percentage moeten inwoners actief aangeven wel orgaandonor te willen zijn (opt int).

Het lijkt er dus op dat mensen vaak voor de makkelijkste, voor de hand liggende oplossing gaan.

Stel dat er bij jou op kantoor bijvoorbeeld chocolaatjes bij de koffieautomaat staat. De kans is groot dat je telkens je voorbijkomt zonder nadenken een chocolaatje in je mond stopt. Moest daar nu een fruitmand staan, zou je ongetwijfeld vaker fruit eten.

We denken dat we veel van ons gedrag onder controle hebben, maar de realiteit is dat veel van onze gewoontes eenvoudigweg een reactie op onze omgeving zijn.

Je kan hier ook je voordeel mee doen. Maak het jezelf gemakkelijker om goede gewoontes uit te voeren en moeilijker om slechte gewoontes te vertonen.

Wil je elke dag lezen?
Leg een boek klaar op je nachtkastje of naast de zetel.

Wil je minder tijd doorbrengen op social media?
Verwijder deze apps van je smartphone of stel een timer in zodat je ze maar gedurende beperkte tijd kan gebruiken.

Wil je ’s ochtends gaan sporten?
Leg ’s avonds voor je gaat slapen je sportkledij al klaar.

Wil je gezonder gaan eten?
Leg al het snoepgoed, koeken en chips ver weg (ergens bovenaan in een kast). Of nog beter: haal het gewoon niet in huis.
Zet een grote gevulde fruitschaal in het zicht op een plek waar je vaak komt: het keukeneiland, de eettafel of je bureau bijvoorbeeld.

Wil je minder eten op feestjes?
Kies een strategische plek uit waar de hapjes niet binnen handbereik zijn en je zal veel bewuster met eten omgaan.

Wil je meer water drinken?
Zet elke dag een grote fles water klaar op je bureau en maak het jezelf op die manier gemakkelijk om voldoende water te drinken.

En nu is het aan jou:
Welke gewoonte wil jij graag veranderen?
Hoe kan je je omgeving aanpassen om dat makkelijker te maken?

Deel je jouw stappen in de reacties onder dit bericht?

Photo by rawpixel.com from Pexels.

Delen: