gezonde en eenvoudige gerechten

3 tips om makkelijk gezond te eten

Iedereen heeft het druk druk druk. En één van de eerste dingen waar je dan vaak geen tijd voor maakt, is gezond eten. ’s Ochtends zonder ontbijt de deur uit, om 10u snel een koek naar binnen werken, ’s middags een belegd broodje gaan halen en ’s avonds een kant-en-klaar-maaltijd opwarmen in de microgolfoven. Lijkt misschien overdreven maar zo ziet de dag er voor veel mensen wel uit. “Gezond eten? Daar heb ik geen tijd voor.”

Maar gezond eten hoeft niet veel tijd te kosten. Het is helemaal niet zo moeilijk als je denkt. Als je wil overschakelen naar gezonde (en vooral zelfbereide) voeding, vraagt het wel een inspanning om je gewoonten aan te passen. Maar je krijgt er zoveel voor terug. Je gaat je fitter voelen, hebt meer energie en straalt? Klinkt dat goed? Ga er dan voor!Deze tips helpen je alvast op weg.

1. Planning is het begin van alles

Na een lange werkdag heb je vaak niet meer de energie om nog te bedenken wat je gaat klaarmaken, laat staan nog te gaan winkelen voor de nodige ingrediënten en daarna uitgebreid te kokkerellen. Plan tijdens het weekend al wat je de rest van de week gaat eten. Maak een weekplanning en op basis daarvan een boodschappenlijstje. Zo heb je alle nodige ingrediënten voor de komende dagen (of week) in huis en hoef je ’s avonds enkel maar een blik te werpen op je planning en kan je meteen aan de slag in de keuken. Zo tover je na de werkdag toch nog snel een verse maaltijd op tafel.

Als je de juiste ingrediënten niet in huis hebt, of geen inspiratie hebt om nog iets te bedenken, is de verleiding groter om te gaan voor een snelle ongezonde hap.

Laat in je planning wel wat ruimte voor onvoorziene omstandigheden, zoals een onverwachte uitnodiging voor een etentje. Laat één dag open zodat je die dag indien nodig nog aan de slag kan met ingrediënten uit de diepvries of de voorraadkast, of restjes van de dag voordien. Zo loop je minder kans dat je een overschot aan verse ingrediënten hebt en voedsel moet weggooien.

2. Maak extra porties om in te vriezen

Heel wat gerechten kan je perfect invriezen. Op dagen dat je meer tijd hebt om te koken, maak je een dubbele portie klaar en vries je de tweede portie in. Handig voor die dagen waarop het allemaal wat sneller moet gaan. Tijdens het weekend bijvoorbeeld een grote pot soep maken en dan per portie invriezen. Smaakt zeker in de winter heerlijk!

Ook verse groenten en fruit kan je invriezen. Drink je graag smoothies? Dan kan je bananen invriezen, zo heb je altijd verse bananen bij de hand om door je smoothie te doen. Heb je te veel groenten gekocht? Dan kan je ze ook invriezen voor een volgende keer. De meeste groenten kan je best even blancheren voor je ze invriest. Even googlen en je vindt voor elke groente de beste manier om in te vriezen.

3. Maak een weekvoorraad van basisingrediënten

Enkele basisingrediënten bewaren, eens klaargemaakt, verschillende dagen in de koelkast. Eet je bijvoorbeeld enkele keren per week rijst of quinoa? Kook dan in het weekend een grote portie en bewaar in de koelkast als basis voor je maaltijden tijdens de week.

Hou je van havermoutpap bij het ontbijt? Ook daarvan kan je een portie maken voor enkele dagen en dan hoef je ’s ochtends enkel de havermoutpap nog op te warmen. Gooi ook restjes nooit weg, maar gebruik ze de volgende dag bijvoorbeeld bij de lunch of als basis voor de avondmaaltijd. Voeg er wat andere ingrediënten aan toe en je hebt weer een heel ander gerechtje.

Leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken met De Kookcoach!

Samen met Ralph Moorman van de Hormoonfactor ontwikkelde ik voor jou De Kookcoach, een online programma waarmee je je eetpatroon voor altijd kan verbeteren.

Stap voor stap leer je:

  • Welke producten je het best kan kopen in de supermarkt.
  • Hoe je deze op een gezonde manier kan bereiden.
  • Hoe je verse voeding makkelijk kan bewaren.
  • Hoe je de Hormoonfactor voeding kunt toepassen in jouw dagelijkse leven.

Inclusief werkboeken, bonus documenten, kookvideo’s, 28 recepten en ondersteuning in een besloten Facebook community!

Alles wat jij nodig hebt om een gezonde keukenprins(es) te worden.
En het leukste is: je kan vandaag al beginnen!
Ja, dat wil ik >>

De Kookcoach: leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken

Delen:

Geef een reactie