gezonde ontbijt smoothies

5 lekkere en gezonde ontbijtsmoothies

Wil je af van je klassieke broodmaaltijd als ontbijt? Of eet je elke dag hetzelfde kommetje havermout en heb je wel behoefte aan wat variatie? Dan zijn smoothies een makkelijke en gezonde oplossing.

En dan bedoel ik niet de smoothie suikerbommen die je in de winkel koopt waar soms wel 5 stukken fruit inzitten. Nee, een gezonde smoothie maak je makkelijk zelf. Als je het aandeel aan suikers (fruit) beperkt en ook nog zorgt voor voldoende vezels, vetten en eiwitten, is zo’n smoothie een volwaardige maaltijd. Ik hoor van klanten vaak dat ze erg verrast zijn wat zo’n smoothie voor hun energiepeil doet. Een goede ontbijtsmoothie geeft je energie tot aan de lunch, zonder dipjes en zonder behoefte aan tussendoortjes.

Je kan er eindeloos mee variëren. Door telkens andere ingrediënten te gebruiken, krijg je een variatie aan voedingsstoffen binnen en word je het niet snel beu. Ook helemaal kidsproof en snel klaar.

5 recepten voor ontbijtsmoothies

Smoothie 1: Chocoladesmoothie

gezond ontbijt chocoladesmoothie

Smaakt als een dessert, dus heerlijk om de dag mee te starten. Door de toevoeging van gezonde vetten (kokosmelk en avocado) wordt de bloedsuikerspiegel minimaal verstoord. Wist je trouwens dat rauwe cacao een echte superfood is? Het bevat veel antioxidanten, magnesium en tryptofaan (bouwstof voor gelukshormoon serotonine).

>> Recept: Chocoladesmoothie

Smoothie 2: Detox smoothie met chlorella

detox ontbijt smoothie met chlorella

Algen zijn rijk aan chlorofyl en ondersteunen je lever bij het ontgiften. Onze lever wordt vaak zwaar belast door alle toxische stoffen die hij moet verwerken, denk aan alcohol, koffie, pesticiden, E-nummers, … Wat extra ondersteuning voor de lever is dus welkom. Deze detox smoothie met groene bladgroenten en chlorella als ontbijt is een goed begin van de dag.

>> Recept: Detox smoothie met chlorella

Smoothie 3: Rode bietensmoothie

rode bietensmoothie (kidsproof)

De rode bieten zijn de superfood in deze gezonde smoothie. Ze werken bloedzuiverend en zitten vol antioxidanten. De combinatie met de kokosmelk zorgt ervoor dat je lang verzadigd bent. De kokosvezels zijn goed voor de darmtransit. Ze zorgen voor een vlotte stoelgang en een platte buik.

>> Recept: Rode bietensmoothie

Smoothie 4: Kokos-abrikozensmoothie

kokos-abrikozensmoothie

Een eenvoudige ontbijtsmoothie met heerlijk zomerfruit. Deze volledig plantaardige smoothie is lekker fris en exotisch.

>> Recept: Kokos-abrikozensmoothie

Smoothie 5: Roze smoothiebowl met bessen

gezond ontbijt roze smoothiebowl met bessen

Een lekker en gezond ontbijt om de dag mee te starten en bovendien heel snel klaar. Meer moet dat niet zijn, toch? Met deze combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten is je maag goed gevuld en kan je er tegen tot de lunch.

>> Recept: Roze smoothiebowl met bessen

Meer lezen?

Leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken met De Kookcoach!

Samen met Ralph Moorman van de Hormoonfactor ontwikkelde ik voor jou De Kookcoach, een online programma waarmee je je eetpatroon voor altijd kan verbeteren.

Stap voor stap leer je:

  • Welke producten je het best kan kopen in de supermarkt.
  • Hoe je deze op een gezonde manier kan bereiden.
  • Hoe je verse voeding makkelijk kan bewaren.
  • Hoe je de Hormoonfactor voeding kunt toepassen in jouw dagelijkse leven.

Inclusief werkboeken, bonus documenten, kookvideo’s, 28 recepten en ondersteuning in een besloten Facebook community!

Alles wat jij nodig hebt om een gezonde keukenprins(es) te worden.
En het leukste is: je kan vandaag al beginnen!
Ja, dat wil ik >>

De Kookcoach: leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken

Delen:

Geef een reactie