gezonde ontbijt smoothies

5 lekkere en gezonde ontbijtsmoothies

Wil je af van je klassieke broodmaaltijd als ontbijt? Of eet je elke dag hetzelfde kommetje havermout en heb je wel behoefte aan wat variatie? Dan zijn smoothies een makkelijke en gezonde oplossing.

En dan bedoel ik niet de smoothie suikerbommen die je in de winkel koopt waar soms wel 5 stukken fruit inzitten. Nee, een gezonde smoothie maak je makkelijk zelf. Als je het aandeel aan suikers (fruit) beperkt en ook nog zorgt voor voldoende vezels, vetten en eiwitten, is zo’n smoothie een volwaardige maaltijd. Ik hoor van klanten vaak dat ze erg verrast zijn wat zo’n smoothie voor hun energiepeil doet. Een goede ontbijtsmoothie geeft je energie tot aan de lunch, zonder dipjes en zonder behoefte aan tussendoortjes.

Je kan er eindeloos mee variëren. Door telkens andere ingrediënten te gebruiken, krijg je een variatie aan voedingsstoffen binnen en word je het niet snel beu. Ook helemaal kidsproof en snel klaar.

5 recepten voor ontbijtsmoothies

Smoothie 1: Chocoladesmoothie

gezond ontbijt chocoladesmoothie

Smaakt als een dessert, dus heerlijk om de dag mee te starten. Door de toevoeging van gezonde vetten (kokosmelk en avocado) wordt de bloedsuikerspiegel minimaal verstoord. Wist je trouwens dat rauwe cacao een echte superfood is? Het bevat veel antioxidanten, magnesium en tryptofaan (bouwstof voor gelukshormoon serotonine).

>> Recept: Chocoladesmoothie

Smoothie 2: Detox smoothie met chlorella

detox ontbijt smoothie met chlorella

Algen zijn rijk aan chlorofyl en ondersteunen je lever bij het ontgiften. Onze lever wordt vaak zwaar belast door alle toxische stoffen die hij moet verwerken, denk aan alcohol, koffie, pesticiden, E-nummers, … Wat extra ondersteuning voor de lever is dus welkom. Deze detox smoothie met groene bladgroenten en chlorella als ontbijt is een goed begin van de dag.

>> Recept: Detox smoothie met chlorella

Smoothie 3: Rode bietensmoothie

rode bietensmoothie (kidsproof)

De rode bieten zijn de superfood in deze gezonde smoothie. Ze werken bloedzuiverend en zitten vol antioxidanten. De combinatie met de kokosmelk zorgt ervoor dat je lang verzadigd bent. De kokosvezels zijn goed voor de darmtransit. Ze zorgen voor een vlotte stoelgang en een platte buik.

>> Recept: Rode bietensmoothie

Smoothie 4: Kokos-abrikozensmoothie

kokos-abrikozensmoothie

Een eenvoudige ontbijtsmoothie met heerlijk zomerfruit. Deze volledig plantaardige smoothie is lekker fris en exotisch.

>> Recept: Kokos-abrikozensmoothie

Smoothie 5: Roze smoothiebowl met bessen

gezond ontbijt roze smoothiebowl met bessen

Een lekker en gezond ontbijt om de dag mee te starten en bovendien heel snel klaar. Meer moet dat niet zijn, toch? Met deze combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten is je maag goed gevuld en kan je er tegen tot de lunch.

>> Recept: Roze smoothiebowl met bessen

Meer lezen?

Volg de gratis online workshop over gezond koken

Dinsdag 26/02 om 20u en donderdag 28/02 om 13u. geef ik de gratis online workshop “Hoe je gezond koken makkelijk maakt”.

In deze online workshop leer je:
• Wat de 3 meest gemaakte fouten zijn rond gezonde voeding.
• De belangrijkste sleutel tot een blijvend gezond voedingspatroon.
• De 4 stappen die je moet doorlopen om je voedingspatroon blijvend te veranderen.

Deze online workshop is voor jou als:
• Je door gebrek aan tijd en inspiratie steeds terugvalt op gekende (ongezonde) gerechten of maar snel iets gaat afhalen.
• Je vindt dat er ontzettend veel tijd in kruipt om gezond te koken en je daar niet de energie (of zin) voor hebt.
• Gezond eten voor jou een stressfactor wordt en je het gevoel hebt dat je “niks meer mag”.
• Je al verschillende keren geprobeerd hebt om gezonder te eten en te koken, maar je na verloop van tijd hervalt in oude patronen.

Na deze gratis online workshop weet je hoe je erin slaagt om elke dag gezonde maaltijden op tafel te zetten, zonder uren in de keuken door te brengen of jezelf alles te ontzeggen.

Doe je mee?

Reserveer nu jouw plaats voor deze gratis online workshop >>

online workshop gezond koken

 

Delen:

Geef een reactie