krachttraining voor vrouwen

6 voordelen van krachttraining (voor vrouwen)

Krachttraining… Ik associeerde het lang met macho spierbundels, met veel vertoon aan het trainen in de fitnessruimte. Niets voor mij dus. Geef mij maar duursporten, dat is mijn ding. Lekker buiten zijn en grenzen verleggen. Met duursport zal je er wel wat sportiever gaan uitzien, maar een strak gespierd lijf krijg je er niet van. Maar dat was ook nooit één van mijn ambities 🙂 .

Na enkele jaren enkel duursport (en vooral hardlopen) beoefenen ging ik op aanraden van een trainer toch aan de slag met stabilisatieoefeningen. Dit zijn specifieke krachtoefeningen voor de “core” of romp met als doel je spieren zo efficiënt mogelijk te gebruiken en blessures te voorkomen. Nuttig, maar saai, dus ik hield het slechts enkele maanden vol.

Tot ik vorig jaar last kreeg van rugklachten. Opnieuw kreeg ik het advies te werken aan mijn rompstabiliteit om buik- en rugspieren te versterken. Tegen mijn zin ging ik dus weer aan de slag. Om te vermijden dat ik zou opgeven, zocht ik een alternatief en dat vond ik in de sportschool bij de groepslessen. Ik probeerde enkele spierversterkende groepslessen uit zoals BBB, club power en figuurtraining om uiteindelijk mijn ding te vinden in dat laatste. Zo’n uurtje aan de slag gaan in groep met wat up tempo muziek, dat lag me namelijk wel. Ik vond er een uitdaging in, want hoewel de meeste oefeningen in het begin echt niet haalbaar leken, begon het na enkele weken steeds vlotter te gaan.

En toen kwamen ook de resultaten en werd het als vaste afspraak toegevoegd aan mijn wekelijkse sportschema. Van die rug heb ik sindsdien geen last meer gehad. En ik heb nog vele andere voordelen ontdekt van krachttraining.

Uiteraard gelden al deze voordelen ook voor mannen, maar vooral bij vrouwen blijken er nog veel misverstanden over krachttraining te bestaan.

6 voordelen van krachttraining voor vrouwen

1. Goede hormoonbalans

Krachttraining boost de hormonen testosteron en groeihormoon en verbetert zo de hormoonbalans. Een ideale training om hormonen in balans te brengen is een korte workout (45 minuten) met een mix van kracht en (interval) cardio.

2. Verbeterde stofwisseling

Een grotere spiermassa zorgt ervoor dat je ook in rust meer energie verbruikt. Je stofwisseling gaat dus een versnelling hoger draaien en je verbrandt meer vetten. Als je wil afvallen of je gewicht wilt behouden, is het dus een goed idee om ook krachttraining aan je schema toe te voegen.

3. Minder kans op blessures

Als je alle spiergroepen goed traint, zal je kans op blessures verminderen. Door slechts één sport te beoefenen, worden sommige spieren eenzijdig belast en blijven andere spieren onderontwikkeld. Dat kan leiden tot een slechte houding en blessures.

4. Een mooier figuur

Je buik wordt strakker, je armen slanker en je benen steviger. Zonder gewicht te verliezen, zal je kleding beter zitten en zal je er slanker uitzien. Je hoeft als vrouw trouwens niet bang te zijn dat je je vrouwelijke vormen zal verliezen. Wij hebben niet zoveel aanleg als mannen om spieren te ontwikkelen dus je zal er niet meteen als een spierbundel uitzien 😉 .

5. Meer zelfvertrouwen

Niet alleen ga je er beter uitzien, maar je wordt ook sterker en dat voel je. Ook in het dagelijkse leven worden huishoudelijke taken en klussen wat makkelijker als je meer kracht hebt. Dat je meer aankunt zorgt voor een boost in je zelfvertrouwen.

6. Verkleinde kans op ouderdomsziekten

Daarnaast zou krachttraining ook de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en osteoporose verkleinen. Die laatste is vooral voor vrouwen belangrijk. Met krachttraining bouw je sterkere botten op en daar doe je zeker op latere leeftijd je voordeel mee. Ook de gevoeligheid van je insulinereceptoren verbeter je ermee, dus als er al sprake is van insulineresistentie is het goed om met krachttraining te starten.

Wil je ook graag beginnen met krachttraining? Dan kan je zelf thuis aan de slag met wat gewichten of zelfs met je eigen lichaamsgewicht. Je kan je ook in de fitnessclub laten begeleiden voor een programma waarbij je aan toestellen werkt of je meldt je aan voor een leuke groepsles bij jou in de sportschool. Het is wel belangrijk dat je de oefeningen goed uitvoert, dus kies voor een fitnessclub of sportschool met professionele begeleiding.

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou kan betekenen?

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan op maat.

Delen:

Geef een reactie