gezondigen: zondigen zonder schuldgevoel

6x gezondigen

Een gezonde levensstijl aanhouden betekent niet dat je jezelf alles hoeft te ontzeggen. Door de 80/20-regel te hanteren, waarbij je 80% van de tijd eet volgens de Hormoonfactor richtlijnen en 20% van de tijd mag zondigen, hou je deze levensstijl makkelijk vol. Binnen die 20% kan je dan ook nog kiezen voor gezonde alternatieven voor suikerrijke tussendoortjes en desserts. In de Hormoonfactor noemen we dit “gezondigen”.

Ik geef jullie graag wat inspiratie voor gezonde en makkelijke recepten om zonder schuldgevoel van te genieten. Alle recepten zijn gluten- en zuivelvrij en vrij van toegevoegde suikers.

6 recepten om te gezondigen

Recept 1: Gezonde ijsjes

gezonde ijsjes maken met framboos, blauwe bes en kokosmelk

Wat smaakt er beter bij warm weer dan een lekker ijsje? Wist je dat het heel makkelijk is om zelf gezonde ijsjes te maken?

Je hebt enkel wat vers fruit nodig en in geen tijd zijn je gezonde ijsjes klaar. Ook helemaal kidsproof trouwens! Hou je liever van een romig ijsje, dan kan je kokosmelk of amandelmelk toevoegen. Of wat dacht je van gezond chocolade-ijs op basis van banaan en rauwe cacao? Of een avocado-limoenijsje? Echt heerlijk!

>> Recept: 4 gezonde ijsjes

Recept 2: Chocoladewafels

plantaardige suikervrije wafels

Deze chocoladewafels zijn volledig plantaardig en bevatten geen toegevoegde suikers. De banaan en dadels zorgen voor een zoete toets. Je kan ze zo “puur natuur” eten of met wat opgeklopte kokosroom, vers fruit of notenpasta.

>> Recept: Chocoladewafels

Recept 3: Kokos-cacaoballetjes

kokos-cacaoballetjes

Van deze kokos-cacaoballetjes kan je lekker en gezond snoepen. Ze zijn makkelijk te maken, snel klaar en je hebt maar 5 ingrediënten nodig. Ik heb ze al vaak geserveerd en ze zijn telkens een succes. Hiermee scoor je gegarandeerd!

>> Recept: Kokos-cacaoballetjes

Recept 4: Appel-kaneelmuffins met dadels

appel-kaneelmuffins met dadel

Deze muffins zijn vrij van toegevoegde suiker, gluten en lactose. Bovendien heb je er echt geen werk aan. Op 10 minuten tijd ben je klaar en kunnen ze de oven in. Laat het smaken!

>> Recept: Appel-kaneelmuffins met dadels

Recept 5: Kokosrotsjes

suikervrije kokosrotsjes

Een lekker makkelijk bakrecept voor een lekker tussendoortje, snoepje of dessertje zonder suiker. Deze kokosrotsjes zijn in geen tijd klaar en je hebt er maar 4 ingrediënten voor nodig. Extra pluspunt is dat je huis heerlijk naar kokos gaat ruiken.

>> Recept: Kokosrotsjes

Recept 6: Bananenbrood met blauwe bessen

bananenbrood met blauwe bessen en walnoten

Lekker als ontbijt of als dessert. De rijpe bananen en dadels geven het een zoete toets.

Dit bananenbrood is makkelijk te maken en de voorbereiding vraagt niet veel werk. Nadien nog 45 minuutjes in de oven en klaar ben je!

>> Recept: Bananenbrood met blauwe bessen

Voor andere recepten voor ontbijt, lunch of diner, neem een kijkje bij de recepten op deze website.

Leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken met De Kookcoach!

Samen met Ralph Moorman van de Hormoonfactor ontwikkelde ik voor jou De Kookcoach, een online programma waarmee je je eetpatroon voor altijd kan verbeteren.

Stap voor stap leer je:

  • Welke producten je het best kan kopen in de supermarkt.
  • Hoe je deze op een gezonde manier kan bereiden.
  • Hoe je verse voeding makkelijk kan bewaren.
  • Hoe je de Hormoonfactor voeding kunt toepassen in jouw dagelijkse leven.

Inclusief werkboeken, bonus documenten, kookvideo’s, 28 recepten en ondersteuning in een besloten Facebook community!

Alles wat jij nodig hebt om een gezonde keukenprins(es) te worden.
En het leukste is: je kan vandaag al beginnen!
Ja, dat wil ik >>

De Kookcoach: leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken

Delen:

2 reacties

  1. Avatar

    Hier ben ik het totaal NIET!!! Mee eens ons lichaam heeft zowiezo al grote te korten aan essentiële nutriënten. Daarbij granen zorgen voor chroniche laagdrempelige ontsteking. Granen, aardappelen, melk, niet gefermenteerde soja, vlees van zoogdieren, ……. kunnen wij beter totaal schrappen van uit ons boodschappen lijstje.

    1. Leen

      Als je de recepten bekijkt, zal je zien dat er geen melk, soja, aardappelen of vlees in gebruikt wordt. Enkel beperkt granen. Een gezond voedingspatroon draait om balans.

Geef een reactie