8 anti stress tips

Ik heb momenteel een erg drukke periode. Voor mij persoonlijk is stressbeperking mijn grootste valkuil. Ik heb veel interesses en doe zoveel dingen graag, dat ik al snel te veel hooi op mijn vork neem. En alles wat je onder tijdsdruk moet doen, wordt meteen een stuk minder leuk. Zeker als de balans doorslaat en je te weinig “ongeplande tijd” hebt. Tijd waarin niets hoeft en alles mag. 

Zelfzorg is belangrijk. Als je niet goed voor jezelf zorgt, kan je ook niet voor anderen zorgen. Moet ik mezelf regelmatig aan herinneren. Deze quote vat het mooi samen:

“You can’t pour from an empty cup. Take care of yourself first.”

Misschien schrijf ik deze blogpost dus in de eerste plaats voor mezelf 😉 , maar hopelijk hebben jullie ook iets aan de tips.

Te veel of langdurige stress is niet alleen onaangenaam, het is ook nog eens heel slecht voor je hormoonbalans. Je bijnieren draaien overuren, wat op termijn kan leiden tot bijnieruitputting. Vaak gaat je lichaam eerst allerlei waarschuwingssignalen geven (bv symptomen van trage schildklier) in de hoop dat jij op de rempedaal gaat staan. Wanneer dat niet gebeurt, raken je bijnieren verzwakt en uitgeput.

Met deze 8 tips kan je je stressniveau verlagen en hormoonbalans verbeteren

1. Maak tijd voor dingen die je energie geven

Als je een volle agenda hebt, zijn het vaak de dingen die je energie geven die het eerst uit die agenda geschrapt worden. Sporten, avondje uit, gewoon wat op de bank hangen, … “Dat kan allemaal later nog,” denk je. Het werk, huishouden, administratie, … moeten eerst gedaan worden.

Maar het werk, huishouden, administratie, … zijn nooit gedaan. Er is altijd nog wel iets te doen. Of zijn jullie soms echt “klaar” met alle klusjes? Dus ook al ligt er nog werk te wachten, blijf regelmatig tijd maken voor iets dat je energie geeft. Het zorgt ervoor dat je er nadien weer met opgeladen batterijen tegenaan kan. Mijn energiegevers zijn mijn gezin en sport. Hoe druk ik het ook heb, daar blijf ik tijd voor maken. Na een uurtje met mijn dochter of een uurtje sporten (of een combinatie van beide 😉 ) heb ik weer nieuwe energie.

2. Schrap energievreters

Hoe vaak wordt onze tijd niet opgeslorpt door allerlei verplichtingen? Dingen waar we niet blij van worden, die ons enkel energie kosten, maar die we toch maar doen omdat het zo hoort of omdat we het gevoel hebben dat het van ons verwacht wordt? Leren “nee” zeggen dus. Vind ik zelf ook heel moeilijk. Ik ben daar een leuk boekje over aan het lezen. “Don’t give a fuck” door Sarah Knight. Aanrader!

3. Las een piekermoment in

Blijf je ook op vrije momenten piekeren? Dan kan het helpen om een vast piekermoment in te lassen. Je reserveert daarvoor 15 minuutjes per dag. Telkens er een piekergedachte in je opkomt, schrijf je die op een post it en bewaar je die voor je piekermoment. Tijdens je piekermoment mag je dan 15 minuten vrij piekeren, maar daarna sluit je het piekeren ook weer af. Zo kan je het beperken tot een vast moment per dag in plaats van de hele dag door. Probeer het maar. Het helpt echt!

4. Maak een (realistische) to do lijst

Zie je door de bomen het bos niet meer en word je ’s ochtends al overvallen door paniek over al je to do’s van die dag? Maak dan elke avond even een to do lijst op voor de volgende dag. Maar opgepast: stel die wel realistisch op. Ik gebruik to do lijstjes met 3 top taken voor die dag en dan enkele andere taken genummerd volgens prioriteit (1,2 of 3). Enkel de 3 top taken moeten gebeurd zijn die dag. Zo vermijd je dat je nog meer stress krijgt van een lange to do lijst en behoud je ook focus.

5. Mediteer

Ik schreef eerder al over de voordelen van meditatie en mindfulness. Mediteren en mindfulness lijken misschien heel zweverig, maar dat is het niet. Eigenlijk is mindfulness net heel natuurlijk. We zijn het zo gewoon geworden van te multitasken en dingen op automatische piloot te doen dat we er vaak niet met onze aandacht bij zijn. Door te mediteren kan je die aandacht oefenen. Het is ook een vast moment op de dag dat je even stilstaat. Ik gebruik daarvoor de Headspace app. Deze app biedt verschillende lessenreeksen afhankelijk van waar jij behoefte aan hebt: stress, angst, focus, relaties, …
Of korte SOS sessies voor mini-meltdowns 🙂 .

6. Blijf gezond eten

Bij stress ga je vaker naar ongezonde voeding grijpen, omwille van tijdsgebrek of omdat je verlangt naar comfortfood. Maar slechte voeding is een extra stressfactor voor je lichaam. Dus net als je veel stress ervaart, is het belangrijk gezond te blijven eten. Je krijgt zo voldoende voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen die je bij stress goed kan gebruiken. Maak van het bereiden van je maaltijd meteen ook even een rustmoment.

In deze blogpost lees je meer over herstellende voeding bij uitgeputte bijnieren.

7. Ga elke dag naar buiten

Zonlicht, frisse lucht en wat beweging doen je goed. We brengen vaak onze dagen zittend door in een kantooromgeving met enkel kunstlicht. Zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D en voor de aanmaak van melatonine (het slaaphormoon). Overdag zonlicht opdoen en in beweging zijn, zorgen er ook voor dat je ’s avonds makkelijker de slaap kan vatten.

Ook al is het maar 15 minuutjes, ga gewoon even een frisse neus halen en pik daarna je bezigheden terug op.

8. Ga offline

Met de komst van de smartphone zijn we altijd verbonden en geprikkeld. Ook ’s avonds nog snel even mail checken, door Facebook scrollen, whatsappjes beantwoorden. Schakel je smartphone ’s avonds vanaf 21u uit (of op vliegtuigmodus). Die berichtjes zie je morgen wel weer. Meteen ook beter voor de aanmaak van melatonine en goede nachtrust.

Nog een extra anti stress tip: Oefen dankbaarheid

Een positieve levenshouding maakt je weerbaarder en zorgt ervoor dat je beter met stress omkan. Dankbaar zijn zorgt voor een positievere kijk op het leven. Lees hier hoe je dankbaarheid kan oefenen.

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou kan betekenen?

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan op maat.

Heb jij nog een goede anti-stress tip? Deel hem dan in de reacties onder dit bericht.

Delen:

3 reacties

  1. Avatar

    Wat een fijn artikel, hele goede tips! Ik denk dat het inderdaad erg belangrijk is om balans te creëren in je leven. Genoeg tijd voor leuke dingen, verplichtingen, maar ook voor rust. Doe waar jij gelukkig van wordt en kies soms (bewust) voor jezelf 🙂

    En inderdaad ‘ ga offiline’ vind ik ook een hele goede! Tegenwoordig zit mijn laptop soms aan mijn schoot geplakt en mijn telefoon aan mijn hand. Af en toe even internet uitzetten kan geen kwaad.

    Geweldige site heb je!!

    Liefs, http://www.merelteunis.nl
    A personal lifestyle blog with a daily dose of new articles to live happy and healthy!

  2. Leen

    Hey Merel,

    Bedankt hoor. Jij hebt ook een mooie site, ik ga je volgen.

    Balans zoeken is vaak een oefening. Soms kan die even doorslaan naar het een of het ander, maar mag nooit te lang duren dan.

    groetjes,
    Leen

Geef een reactie