afvallen door hormonen in balans te brengen

Afvallen & hormonen: een goede hormoonbalans voor een gezond gewicht

Je eet gezond, beweegt voldoende, maar toch kleven er wat extra kilootjes aan die je maar niet lijkt kwijt te raken. Herkenbaar? Slaag je, ondanks je inspanningen, er niet in gewicht te verliezen of je gewicht stabiel te houden? Dan zou dat wel eens aan je hormonen kunnen liggen.

Een goede hormoonbalans is niet enkel de basis voor een goede gezondheid, maar ook voor een gezond gewicht. Wat een gezond gewicht precies is, is voor iedereen anders. Het gaat niet om een (onrealistisch) streefdoel op de weegschaal, maar om een lichaam waar jij je goed bij voelt en waarvoor je je niet hoeft uit te hongeren. 

Wat is het verband tussen je hormonen en je gewicht?

Hormonen bepalen je stofwisseling, of je vet verbrandt of spieren afbreekt, of je vet gaat opslaan of net spieren gaat opbouwen en zelfs je hongergevoel wordt gestuurd door hormonen.

Een goede hormoonbalans zorgt er voor dat:

  • je stofwisseling verbetert
    Dat wil zeggen dat je energieverbruik in rust hoger is. Doorheen de dag verbrand je dus meer calorieën, ook als je niet aan het sporten bent.
  • je gevoel van honger en verzadiging in balans zijn
    Waardoor je naar je honger- en verzadigingsgevoel kan luisteren en je geen porties hoeft af te wegen of calorieën te gaan tellen. Als je hormonen in balans zijn, ga je niet eten zonder honger of overeten.
  • je vetten verbrandt en spieren opbouwt
    Meer spiermassa en minder vetmassa = een slanker en fitter lichaam. Zelfs al blijft de weegschaal hetzelfde getal aangeven, je zal er wel anders uitzien en je beter voelen.

Hoe bereik je een goede hormoonbalans?

Pure en onbewerkte voeding

  • veel groenten (500g per dag en 5 verschillende soorten!)
    Tip: in mijn gratis e-book “Genieten met groenten” vind je 10 groenterijke recepten voor een goede hormonale balans
  • veel variatie zodat je een verscheidenheid aan voedingsstoffen binnenkrijgt
  • suikers en snelle koolhydraten schrappen
  • gluten- en zuivelvrij eten om de darmflora in balans te brengen
  • gezonde vetten toevoegen aan je voeding

Krachttraining

Met krachttraining kan je testosteron en groeihormoon boosten en spiermassa opbouwen. Hierdoor verhoogt je stofwisseling en ga je makkelijker vetten verbranden.

Stress vermijden

Naast heel wat andere negatieve effecten, zorgt stress ervoor dat je cortisol (stresshormoon) aanmaakt en dat je sneller vet gaat opslaan (vooral op de buik). Stress onder controle houden is dus erg belangrijk als je wil afvallen. Lees hier mijn 8 anti-stresstips. Langdurige stress kan bovendien leiden tot bijnieruitputting, ook wel het “stressyndroom van de 21e eeuw” genoemd.

Wil je graag weten hoe de Hormoonfactor je kan helpen een gezond gewicht te bereiken?

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken.

Delen:

1 reactie

Geef een reactie