dankbaarheid oefenen anti stress

Anti stress tip: dankbaarheid oefenen

Dat stress niet goed is voor de hormonale balans, konden jullie eerder al lezen. Een beetje stress hoort bij het leven. De kunst is om manieren te vinden om die stress even van je af te zetten, te ontspannen en dingen los te laten. Dankbaar zijn maakt je gelukkiger en meer ontspannen. Door dankbaar te zijn voor wat er is en wat er goed gaat, richt je je aandacht op het positieve. En wat aandacht krijgt groeit, dus zet je de deuren open voor nog meer positieve dingen in je leven.

Dankbaarheid is iets dat je kan oefenen.  In plaats van te kijken naar wat er minder gaat en wat je anders zou willen, richt je je aandacht op wat je blij maakt. Door dagelijks bewust met dankbaarheid bezig te zijn en je aandacht erop te richten, gaat dankbaarheid meer en meer deel uitmaken je leven. Je krijgt er een positievere levenshouding door.

Dankbaarheid oefenen kan je op verschillende manieren doen. Ik geef je 3 “oefeningen” mee die je gerust ook kan combineren.

1. Een pot met alledaagse mirakels

Ik ben een fan van de werkboeken en inspirerende blogs van Leonie Dawson. Bij haar haalde ik het idee voor een pot waarin je briefjes bewaart met “everyday miracles” zoals zij het noemt. Telkens wanneer er iets moois gebeurt, schrijf je het op een briefje en stop je het in de pot. Een erg leuke manier om dankbaarheid te oefenen. Op het einde van het jaar heb je er nog eens plezier aan als je alle briefjes opnieuw kan nalezen en mooie herinneringen kan ophalen.

Dat kunnen grote dingen zijn, maar vergeet vooral de heel kleine mooie dingen niet te noteren. Het gezellige kopje thee dat je dronk met de buurvrouw, de spontane knuffel die je kreeg van een vriend(in) of familielid, de mooie zonsondergang, … Het maakt niet uit wat het is, maar als het jou raakte mag het in de pot.

dankbaarheid oefenen pot met alledaagse mirakels

2. Dankbaarheidsdagboekje bijhouden

Leg een klein notitieschriftje en pen naast je bed en schrijf elke avond voor je gaat slapen 3 dingen op waar je die dag dankbaar voor bent. Je zal zien dat er zelfs op moeilijke dagen altijd lichtpuntjes zijn. Het is ook goed dit te doen net voor je gaat slapen, omdat je op die manier de dag afsluit met dankbaarheid en je aandacht richt op het positieve voor je in slaap valt. Het dankbaarheidsdagboekje is ook een blijvende herinnering en op moeilijke momenten kan het fijn zijn even al die dingen terug te lezen waar je dankbaar voor bent.

dankbaarheid oefenen dankbaarheidsdagboek

3. Elke dag iemand bedanken

We zeggen veel te weinig “dankjewel” en vinden veel dingen vanzelfsprekend. Zeker van onze partner, gezin of familie. Maak er een gewoonte van om elke dag iemand te bedanken. Je partner voor de lekkere maaltijd die hij/zij voor je gemaakt heeft, je schoonmoeder voor het babysitten, je buurman om een pakketje voor je aan te nemen, … Deze vorm van dankbaarheid maakt 2 partijen blij: degene die de “dankjewel” ontvangt wordt er blij van, maar dankbaarheid uiten maakt jou ook blij.

Dankbaarheid oefenen is iets wat ik zelf al even toepas en waarvan ik de positieve effecten heb mogen ervaren. Het kost weinig inspanning maar levert je veel op. Probeer het maar en ervaar wat het met je doet! Ik ben benieuwd om te lezen wat jouw ervaring is.

 

Delen:

5 reacties

  1. Avatar

    Hey

    Wat een leuk idee die pot vol leuke ervaringen, die neem ik mee.

    Het klopt dankbaarheid is zooooo belangrijk in het leven. Het heeft een ontzettend verzachtend effect op ons systeem, het gaat verder dan stress reducerend. Het brengt ons dichter naar elkaar toe en zorgt dat we zelf milder en zachter worden naar onszelf en naar de anderen.

    Zo mooi om te zien wat dankbaarheid en kracht van positief denken kan teweegbrengen. Ik schreef er zelf ook al aantal blogs over, zeker even komen piepen.

    Bedankt voor de fijne inspiratie.

    Groetjes

    Els
    Yes2me

    1. Leen

      Leuke blog heb je Els. Ben het helemaal eens met wat je schrijft!

  2. Avatar

    Bedankt voor je blog. Ik was het even vergeten. Ik ga het weer bijhouden in Evernote.

    1. Leen

      Leuk Jolanda!

Geef een reactie