’s Ochtends citroenwater drinken: 5 voordelen

Gedurende de nacht verliest je lichaam heel wat vocht, ook al is het geen warme nacht geweest. Het is dus goed om dat vochtverlies ’s ochtends meteen weer aan te vullen. Dehydratatie zorgt namelijk voor onder andere vermoeidheid, hoofdpijn, prikkelbaarheid en duizeligheid.

Hoe je je dag begint, is ontzettend belangrijk. Als je ’s ochtends ontbijt met boterhammen met chocoladepasta, twee koppen koffie drinkt en je in zeven haasten naar je werk vliegt, dan is de toon gezet voor de rest van de dag. De kans dat je de dag dan ontspannen doorkomt en gezonde keuzes maakt, is vrij klein. Begin de dag gezond en je zal merken dat het veel makkelijker wordt om ook overdag jouw gezonde levensstijl verder te zetten.

Begin de dag daarom met een glas lauwwarm citroenwater. Je kookt een kleine hoeveelheid water, mengt dit met koud water en voegt daar het versgeperste sap van een (halve) citroen aan toe. Of gebruik mineraalwater op kamertemperatuur en voeg daar het citroensap aan toe. Dit drink je meteen als je uit je bed komt, nog voor je de douche in gaat of iets anders doet. Om je tandglazuur te beschermen drink je het citroenwater best met een rietje. Ik doe het elke dag en merk er echt de voordelen van. Maak er een gezonde ochtendreflex van!

De voordelen van het drinken van citroenwater:

1. Het helpt je afvallen

Het geeft je een vol gevoel en helpt je spijsvertering, waardoor je minder snel hongeraanvallen krijgt. 

2. Energie tot de middag

Een glas lauwwarm citroenwater geeft je langdurig energie. Je bent misschien gewend aan je kop koffie ’s ochtends die je meteen een boost geeft. Maar van zodra de cafeïne uitgewerkt is, beland je in een dipje en heb je een volgende kop nodig om je energie weer op peil te krijgen. Dehydratatie zorgt voor vermoeidheid en een suf gevoel in je hoofd. Door de dag te starten met een groot glas citroenwater breng je je vochtgehalte op peil. 

3. Goede pH-balans in je lichaam

Door te veel bewerkte voeding, dierlijke producten en granen gaat je lichaam verzuren. De pH-waarde van je lichaam is dan uit balans. Dit zorgt voor ontstekingsprocessen en een “verzuurd” lichaam is veel vatbaarder voor allerlei ziekten. Citroenwater is, ondanks de zure smaak, niet zuurvormend maar net basevormend. 

4. Vitamine C bom

Citroenen zitten boordevol vitamine C en deze vitamine speelt dan weer een grote rol voor je weerstand. Met een goede weerstand ben je veel beter bestand tegen invloeden van buitenaf en word je minder snel ziek. Vitamine C bevordert ook de opname van ijzer door ons lichaam, nog een pluspunt dus.

5. Detox

Citroen stimuleert de lever en zorgt zo mee voor de afvoer van afvalstoffen. Het drinken van citroenwater werkt dus zuiverend.

Wacht na het drinken van je glas citroenwater een half uur voor je iets anders eet of drinkt. Let op voor je tandglazuur met het zuur uit de citroen. Je kan het citroenwater met een rietje drinken en je wacht best minimum een uur voor je je tanden poetst.

Als je één gezonde gewoonte wilt oppikken, dan kan ik deze echt aanbevelen. Het kost haast geen tijd of geld. Probeer het een week vol te houden en voor je het weet wordt het een nieuwe gewoonte.

Drink jij al elke ochtend citroenwater? Welke voordelen merk jij ervan?

Wil je graag je levensstijl aanpakken en gezonder gaan eten?

Dan is de Hormoonfactor kickstart het ideale programma om jou op weg te helpen. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken.

Delen:

2 reacties

  1. Avatar

    Ik heb het vorige en deze week een aantal keer geprobeerd en dat ging goed.
    Het is iets waar je snel en makkelijk mee kan starten.
    Het komende weekend heb ik een wedstrijd waardoor ik nu niet kan experimenteren
    met voeding.
    Volgende week breng ik er regelmaat in! 🙂

  2. howabouthealthy

    Bedankt voor je reactie Pit. Alvast veel succes met de wedstrijd!

Geef een reactie