eiwittekort en trage schildklier

Eiwittekort en trage schildklier

Wat hebben eiwittekort en trage schildklier met elkaar te maken? Schildklierhormoon wordt gemaakt van jodium en L-tyrosine (een aminozuur of eiwit). Ook de receptor waarop het hormoon moet hechten om zijn werk te doen wordt gemaakt van eiwit. Een eiwittekort kan dus oorzaak zijn van problemen met de schildklier.

Dit kan voorkomen bij een streng vegetarisch of veganistisch voedingspatroon, maar ook bij zwangerschap omdat de behoefte aan eiwitten dan hoger is.

Vegetarisme en trage schildklier

Eiwittekort voorkomen is een belangrijk aandachtspunt voor een optimale schildklierwerking. Wanneer je vegetarisch of veganistisch eet en de dierlijke eiwitten niet voldoende vervangt door volwaardige alternatieven, ontstaan er makkelijk eiwittekorten.

Zelf heb ik een groot deel van mijn jeugd en volwassen leven vegetarisch gegeten. Mijn motivatie zat hem vooral in het voorkomen van dierenleed. Daarnaast speelde ook het duurzame aspect een rol in mijn keuze.

Toen ik meer begon te leren over de schildklier en het belang van eiwitten, ben ik mijn vegetarische voedingspatroon toch in vraag gaan stellen. In eerste instantie ging ik opnieuw vis eten. De jodium in witte vissoorten en de omega 3-vetzuren in vette vissoorten hebben namelijk een positief effect op de schildklier.

Stilaan ben ik ook opnieuw vlees en gevogelte beginnen eten. Ik deed dit met enige aarzeling omdat ik me er vanuit ethische overwegingen nog steeds niet goed bij voelde. Maar na een tijd kon ik wel ervaren dat ik me fysiek veel beter voel bij een niet-vegetarisch voedingspatroon.

Ik ben nog steeds geen grote vleeseter en er komen nog regelmatig vegetarische of veganistische gerechten op het menu, maar ik let er wel op dat ik dagelijks aan voldoende eiwitten kom.

Zonder vlees, vis of gevogelte te eten, is het een hele uitdaging om op een gevarieerde manier aan voldoende eiwitten te komen. Ik zie mensen dan vaak vervallen in het eten van bewerkte vleesvervangers en andere sojaproducten. Niet meteen de beste keuzes voor een optimale schildklierwerking.

De meeste vleesvervangers zijn erg bewerkte producten met toegevoegde suikers, vetten en smaakversterkers. Ze zijn vaak gemaakt op basis van soja en laat soja nu net een te vermijden voedingsmiddel zijn bij schildklierproblemen. De goitrogenen die in soja zitten, remmen namelijk de jodiumopname (nodig voor een goede schildklierwerking).

Natuurlijk kan ik niemand opleggen af te stappen van een vegetarisch of veganistisch voedingspatroon. Dit is een keuze die ieder voor zich moet maken. Maar om problemen met de schildklier te vermijden, let je er wel best op dat je voldoende eiwitten opneemt.

Wat zijn goede bronnen van eiwit?

Goede bronnen van L-tyrosine zijn bijvoorbeeld eieren, vis, kip, schaal- en schelpdieren, amandelen, pompoenpitten en zonnebloempitten.

Door het op grote schaal kweken van dieren in de bio-industrie is het gehalte aan kwalitatief eiwit in onze voeding achteruit gegaan.

Kies vooral voor vlees van dieren die rennen, vliegen of zwemmen en bij voorkeur biologisch vlees. Bij vis kies je beter voor wilde vis dan vis die gekweekt is in bassins.

Naast vlees en vis kan je ook eens eieren of peulvruchten gebruiken als bron van eiwitten of een puur proteïnepoeder (met een compleet profiel aminozuren) verwerken in een smoothie. Zorg vooral voor voldoende variatie en verval niet in een eenzijdig voedingspatroon.

Meer weten over trage schildklier?

Download hier een volledige checklist met symptomen van trage schildklier + 3 tips om je schildklier te boosten. >>

 

 

Delen:

Geef een reactie