3 mythes over gezond eten

Geloof jij nog in deze 3 mythes over gezond eten?

Over gezond eten doen een hele hoop hardnekkige mythes de ronde. Er is zoveel tegenstrijdige informatie te vinden dat het soms moeilijk is te weten wat je nog moet geloven. Dat kan heel wat frustratie opleveren als je je voedingspatroon wil aanpassen. Over gezond eten doen een hele hoop hardnekkige mythes de ronde.

Laten we enkele van deze mythes ontkrachten zodat ze jou niet meer tegenhouden om gezonder te gaan eten.

Mythe 1: Gezonde maaltijden klaarmaken kost veel tijd en moeite

Deze hoor ik vaak terugkomen. “Ik wil wel gezonder eten, maar heb het te druk met werk/kinderen/hobby’s en grijp daardoor naar makkelijke, ongezonde gerechten.”

Gezonde maaltijden klaarmaken kost zoveel tijd als je zelf wilt. Misschien ga je het wel te ver zoeken en maak je het jezelf te moeilijk. Akkoord, het vraagt in het begin misschien iets meer tijd en moeite. Dat is tenslotte zo met alle nieuwe gewoontes die je jezelf wil aanleren.

Je zal wat research moeten doen: gezonde recepten zoeken, in de supermarkt uitpluizen welke producten nog in je karretje mogen en daarna in de keuken experimenteren met andere ingrediënten en bereidingswijzen.
Oefening baart kunst en al snel zal je merken dat je ook gezonde maaltijden binnen 15 tot 30 minuten op tafel hebt staan. Als je het niet te ingewikkeld maakt dus…

Een wokgerecht met stukjes kip of kikkererwten, groenten en zilvervliesrijst op smaak gebracht met lekkere kruiden bijvoorbeeld. Meer hoeft dat niet te zijn. Je hoeft niet meteen iets culinair hoogstaand op tafel te toveren.

Inspiratie voor makkelijke gezonde recepten vind je hier >>

Mythe 2: Je moet de hele dag door calorieën tellen

Focus je niet op het aantal calorieën dat je binnen krijgt. Het is vooral belangrijk waar je deze calorieën uit haalt. 100 kilocalorieën aan chips, snoep of frisdrank hebben een totaal ander effect op je lichaam dan 100 kilocalorieën aan groenten.

Sommige calorieën lokken namelijk eetgedrag uit waardoor je op termijn slechter uit bent en je gewicht zal toenemen. Als je je calorieën voornamelijk haalt uit groenten, gezonde vetten en gezonde eiwitten, voel je je verzadigd en ga je niet overeten. Je bloedsuikerspiegel blijft stabieler waardoor je geen behoefte hebt aan allerlei snacks tussendoor.

Eet je daarentegen suikers en snelle koolhydraten dan jaag je je bloedsuikerspiegel flink de hoogte in. Na deze piek volgt de onvermijdelijke dip en grijp je naar de volgende suikerrijke snack.

Als je blijvend gewicht wil verliezen en je gezondheid wil verbeteren, zijn calorieën niet de belangrijkste factor. Je kan pas afvallen als je hormonen in balans zijn.

Je hormonen zorgen ervoor dat je stofwisseling goed werkt, je makkelijk vet kan verbranden en spiermassa opbouwen. Ook je darmflora speelt een belangrijke rol in je gezondheid en zelfs je gewicht.

Om je hormonen in balans te brengen en te zorgen voor een gezonde darmflora is het vooral belangrijk wat je eet en niet hoeveel calorieën je precies eet.

Mythe 3: Als je gezond wil eten, mag je niks meer.

Natuurlijk heb je geen zin om alleen maar wat wortels te knabbelen en groene salades te eten. Je wil nog kunnen genieten van een lekker etentje en je sociale leven mag er ook niet onder lijden.

Als je online informatie begint te zoeken, lees je alleen maar wat je allemaal “niet mag”. Het lijkt dan alsof je niks meer kan eten en dat werkt ontmoedigend. Elke verpakking die je bekijkt in de supermarkt brengt je aan het twijfelen: is dit nu wel of niet gezond?

Gezond eten kan ontzettend gevarieerd en lekker zijn. Meer nog, met de juiste tips en recepten eet je zelfs gevarieerder dan pakweg 90% van de Belgen en Nederlanders. Ook aan smaak hoef je niet in te boeten. Het lijkt een kunst om gerechten met pure ingrediënten lekker op smaak te brengen. Maar ook jij kan dat, met enkele eenvoudige tips, snel onder de knie krijgen en een gezonde keukenprins(es) worden.

Verder is gezond eten een kwestie van balans. De boog hoeft niet altijd gespannen te staan. Het gaat om je gemiddelde op lange termijn en af en toe zondigen moet kunnen. Zo hou je het makkelijk vol.

Leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken met De Kookcoach!

Samen met Ralph Moorman van de Hormoonfactor ontwikkelde ik voor jou De Kookcoach, een online programma waarmee je je eetpatroon voor altijd kan verbeteren.

Stap voor stap leer je:

  • Welke producten je het best kan kopen in de supermarkt.
  • Hoe je deze op een gezonde manier kan bereiden.
  • Hoe je verse voeding makkelijk kan bewaren.
  • Hoe je de Hormoonfactor voeding kunt toepassen in jouw dagelijkse leven.

Inclusief werkboeken, bonus documenten, kookvideo’s, 28 recepten en ondersteuning in een besloten Facebook community!

Alles wat jij nodig hebt om een gezonde keukenprins(es) te worden.
En het leukste is: je kan vandaag al beginnen!
Ja, dat wil ik >>

De Kookcoach: leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken

 

 

Delen:

Geef een reactie