gezond ontbijten zonder brood

Gezond ontbijten zonder brood

De Vlamingen (en ook de Nederlanders) houden van een broodmaaltijd om de dag mee te starten. Uit een enquête die VRT hield onder meer dan duizend Vlamingen in het kader van het programma “Over eten” blijkt dat 93% van hen brood kiest voor het ontbijt.

Voor de meeste Vlamingen moet het ’s ochtends makkelijk zijn en snel gaan. En dan lijkt een broodmaaltijd een voor de hand liggende keuze. Nochtans zijn er veel alternatieven die ook snel klaar zijn, heel lekker en een stuk gezonder.

Waarom ontbijten zonder brood?

Een broodmaaltijd bestaat vooral uit koolhydraten. Zeker als je het brood belegt zoals de doorsnee Vlaming met zoet beleg (chocoladepasta, confituur) of dun belegde vleeswaren. Een koolhydraatrijke maaltijd om je dag mee te starten, laat je bloedsuikerspiegel flink stijgen. Dat geeft kortstondig energie, maar nadien volgt een enorme dip en snack je opnieuw naar zoetigheid of koolhydraten.

Ik hoor regelmatig van klanten dat ze thuis ontbijten met brood en als ze op het werk aankomen alweer honger hebben en naar hun eerste tussendoortje grijpen.

Een ontbijt dat je bloedsuikerspiegel minder verstoort, zorgt ervoor dat je langdurig energie krijgt tot aan de lunch.

Bovendien zijn veel mensen gevoelig aan gluten en reageren ze dus niet goed op brood. Je kan dan darmklachten krijgen (opgeblazen gevoel, krampen, gasvorming, wisselende stoelgang) maar ook huid- en luchtwegklachten hebben vaak een link met een verstoorde darmflora.

Wil jij ook graag wat vaker ontbijten zonder brood? Dan geef ik je hieronder alvast wat inspiratie mee.

Makkelijk en gezond ontbijten zonder brood

Met een schoolgaande kleuter moet het ten huize How about healthy ’s ochtends ook makkelijk en snel gaan. Ik heb al wat geëxperimenteerd en deel graag mijn tips voor een makkelijk en gezond ontbijt zonder brood.

Gezond ontbijt zonder brood #1: Groene smoothie

Met fruit, een portie (blad)groenten, gezonde vetten (noten, kokos, avocado) en eventueel eiwitpoeder.

Om tijd te besparen kan je de ingrediënten per portie invriezen zodat je ’s ochtends alleen nog maar hoeft te blenden. Ik snij vaak de avond van tevoren de ingrediënten al en zet ze in een glazen bakje in de koelkast. ’s Ochtends doe ik de inhoud van het bakje in de blender, voeg ik kokosmelk of amandelmelk toe, laat ik even draaien en klaar!

Tips voor een gezonde (groene) smoothie lees je hier >>

Met een smoothie kan je eindeloos variëren. Maak de smoothie niet te vloeibaar, serveer in een kommetje en werk af met toppings naar keuze. Zo moet je nog wat kauwen, eet je langzamer en verteer je beter.

Gezond ontbijt zonder brood #2: Havermoutpap

Deze kan je in grotere hoeveelheden klaarmaken in het weekend en dan hoef je ’s ochtends enkel nog je portie op te warmen en af te werken met fruit en noten, zaden en pitten naar keuze. Vergeet zeker deze gezonde vetten (noten, zaden en/of pitten) niet toe te voegen zodat je bloedsuikerspiegel minder verstoord wordt.

Je kan ook overnight oats maken. Dan laat je de havervlokken de avond van tevoren weken in water en/of plantaardige melk en is je pap ’s ochtends meteen klaar om op te eten.

Gezond ontbijt zonder brood #3: Belegde rijstwafel, cracker of snede Yam desembrood

Vervang je klassieke boterham door een rijstwafel, glutenvrije cracker (van bijvoorbeeld kastanje- of boekweitmeel van merk Pain des fleurs) of een snede Yam desembrood (glutenvrij brood ontwikkeld door Ralph Moorman van de Hormoonfactor).

Beleg deze dan dik met vet- en/of eiwitrijk beleg zoals zelfgemaakte mayonaise, gerookte zalm, hardgekookt ei, geprakte avocado, garnalen, … Door de cracker of het brood dik te beleggen verstoort deze maaltijd je bloedsuikerspiegel minder.

Gezond ontbijt zonder brood #4: Chiapudding

Makkelijker dan een chiapudding kan het niet. Dit is ook een ontbijt dat je de avond van tevoren voorbereidt. Je mengt 2 eetlepels chiazaden met ongeveer 250ml kokos- of andere plantaardige melk en roert goed om. Je kan er eventueel ook nog gepureerd fruit aan toevoegen. Dit laat je een nacht in de koelkast staan en ’s ochtends is je pudding klaar. Werk af met vers fruit en noten.

Gezond ontbijt zonder brood #5: Ontbijt met eieren

Dat kan een eenvoudige omelet zijn met groenten en vis. Of je kan tijdens het weekend kleine fritatta’s maken die je bewaart voor het ontbijt. Recept hiervoor vind je in het gratis e-book “Genieten met groenten”.

Voor meer inspiratie voor een gezond ontbijt, neem een kijkje bij de recepten op de website

Leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken met De Kookcoach!

Samen met Ralph Moorman van de Hormoonfactor ontwikkelde ik voor jou De Kookcoach, een online programma waarmee je je eetpatroon voor altijd kan verbeteren.

Stap voor stap leer je:

  • Welke producten je het best kan kopen in de supermarkt.
  • Hoe je deze op een gezonde manier kan bereiden.
  • Hoe je verse voeding makkelijk kan bewaren.
  • Hoe je de Hormoonfactor voeding kunt toepassen in jouw dagelijkse leven.

Inclusief werkboeken, bonus documenten, kookvideo’s, 28 recepten en ondersteuning in een besloten Facebook community!

Alles wat jij nodig hebt om een gezonde keukenprins(es) te worden.
En het leukste is: je kan vandaag al beginnen!
Ja, dat wil ik >>

De Kookcoach: leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken

 

Delen: