leen met groene smoothie

Gezonde alternatieven: kleine moeite, groot resultaat

Merk je ook dat je door tijdsgebrek al snel terugvalt op gekende (minder gezonde) gerechten?

Ontbreekt het je aan inspiratie om elke dag gezonde maaltijden op tafel te zetten?

Lusten jouw partner en kinderen die gezonde kost niet waardoor je telkens twee potjes moet koken?

Zonder meteen je hele voedingspatroon om te gooien, kan je al heel wat winnen door bepaalde “ongezonde” zaken te vervangen door een verantwoord en lekker alternatief.

Deze kleine dingen kosten je weinig tot geen extra tijd, jouw gezin merkt het vaak niet eens op en je zet al een eerste stap in de goede richting.

  • Gebruik roomboter of kokosolie om in te bakken in plaats van margarine.
  • Vervang witte pasta (deels) door groentepasta gemaakt van courgette, wortel of zoete aardappel.
  • Vervang gesuikerde ontbijtgranen door havermout of zelfgemaakte granola. Hier vind je een recept voor lekkere suikervrije granola.
  • Maak zelf chiaconfituur met verse vruchten.
  • Maak eens een banaan-eipannenkoekje als ontbijt (van 2 geklutste eitjes en 1 banaan) in plaats van een klassieke pannenkoek.
  • Drink infused water (water met kruiden en fruit erin) in plaats van frisdrank of fruitsap.
  • Maak je pastasaus wat gezonder door er extra groenten aan toe te voegen en voor biologisch rundergehakt zonder toevoegingen te kiezen. Als je dan ook nog de pasta deels vervangt door groentepasta, zit je helemaal goed. Een lekker recept voor pasta bolognese vind je hier.
  • In plaats van roomijs kan je zelf lekkere en gezonde vruchtenijsjes maken.
  • Voeg extra smaak toe aan je soepen met een kruidentuiltje van 2 blaadjes laurier, 4 takjes tijm en enkele stengels peterselie. Bind deze samen en laat meekoken. De bouillonblokjes uit de supermarkt zitten namelijk vol geharde vetten, zout en suiker.
  • Maak frietjes van zoete aardappel of pastinaak in plaats van gewone aardappel.
  • Vervang een milkshake door een lekkere smoothie (bijvoorbeeld met rauwe cacao en bevroren banaan).
  • Rooster kikkererwten in de oven als snack bij het aperitief in plaats van borrelnootjes of chips.

Meer tips om makkelijk gezond te koken?

Schrijf je dan in voor de online workshop “Hoe je gezond koken makkelijk maakt” op dinsdag 8/10 om 20u. of woensdag 9/10 om 10u.

In deze online workshop leer je:

  • Wat de 3 meest gemaakte fouten zijn rond gezonde voeding
  • De belangrijkste sleutel tot een blijvend gezond voedingspatroon
  • De 4 stappen die je moet doorlopen om je voedingspatroon blijvend te veranderen

Na deze gratis online workshop weet je hoe je erin slaagt om elke dag gezonde maaltijden op tafel te zetten, zonder uren in de keuken door te brengen of jezelf alles te ontzeggen.

>> Schrijf je hier in

Delen:

Geef een reactie