glutenvrij eten

Glutenvrij eten: de voordelen en de valkuilen

Als Trainer Hormoonfactor raad ik mijn klanten vaak aan te starten met een glutenvrij eetpatroon. Niet voor iedereen een must, maar veel klanten hebben er wel baat bij. Er is de laatste tijd ook veel controverse over glutenvrij eten in de media.

Het klopt dat slechts een klein aantal mensen strikt glutenvrij moet eten omwille van de auto-immuunziekte coeliakie. Maar in de praktijk zie ik dat veel mensen gevoelig zijn aan gluten (glutensensitiviteit) en dat ze baat hebben bij het mijden van gluten. Daarom beveel ik vaak een glutenvrij dieet aan, vooral als ik zie dat er sprake is van darmklachten. 

Glutenbevattende granen zijn tarwe, spelt, rogge, kamut en gerst. Glutenvrije (pseudo)granen zijn boekweit, quinoa, amaranth, gierst en zilvervliesrijst. Ook gewone aardappelen en zoete aardappelen zijn glutenvrij.

In deze blogpost vertel ik je meer over de voordelen en valkuilen van glutenvrij eten.

De voordelen van glutenvrij eten

1. Je darmflora verbetert

Bij veel mensen prikkelen gluten de darm. Dit zorgt ervoor dat de darmwand beschadigd kan raken (lekkende darm) en zo komen er stoffen buiten de darm terecht die daar niet horen. Dit activeert het afweersysteem van het lichaam en vergt veel energie.

Een goede darmflora is de basis van een goede gezondheid. Je darmen zorgen immers voor de opname van voedingsstoffen uit je voeding. En deze voedingsstoffen zijn de bouwstoffen voor je hormonen of cofactoren om hormonen om te zetten.

Het elimineren van gluten kan er dus voor zorgen dat de darmen herstellen en de darmflora verbetert.

2. Bepaalde kwaaltjes verminderen of verdwijnen

Klachten die gelinkt zijn aan het eten van gluten zijn onder andere: vermoeidheid, afwijkende ontlasting (diarree en/of constipatie), opgeblazen gevoel, buikpijn, winderigheid, stemmingswisselingen, concentratieproblemen, …

Natuurlijk is het altijd belangrijk andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Maar probeer eens 4 weken strikt glutenvrij te eten. Zo kan je ervaren of bepaalde van deze klachten verdwijnen. Na deze 4 weken kan je terug gluten introduceren en kijken of de klachten ook terugkomen.

3. Je gaat bewuster om met je voeding

Als je glutenvrij gaat eten, zal je bewuster met je voeding omgaan. De meeste bewerkte producten bevatten gluten. Als je gluten wil mijden, kies je dus best zoveel mogelijk voor natuurlijke onbewerkte producten.

De eerste weken lijkt het wel een echte safari in de supermarkt, op jacht naar glutenvrije producten. Je bent vaak verrast als je de ingrediëntenlijst van bepaalde producten gaat lezen. Maar je wordt zo wel veel bewuster van wat je eet. Met deze tips laat je je niet misleiden door de verpakking.

4. Je wordt creatiever in de keuken

Als je glutenbevattende producten zoals pasta en brood van het menu schrapt, zal je op zoek gaan naar alternatieven. Zo kan je tarwepasta vervangen door zelfgemaakte groentepasta op basis van courgette, wortel of pompoen. Makkelijk te maken met een spiraalsnijder en je hebt meteen een extra portie groenten op het menu. Brood kan je zelf bakken van glutenvrije granen zoals boekweitmeel of teffmeel. Ook pizzabodems kan je zelf maken op basis van bloemkool. Glutenvrij eten hoeft niet saai of minder lekker te zijn. Het is een kwestie van wat experimenteren, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

5. Je eet minder koolhydraatrijk

Vaak ga je (ongemerkt) ook minder koolhydraatrijk eten. Het doorsnee menu van de meeste Belgen bevat veel gluten en koolhydraten: ’ s ochtends brood of ontbijtgranen, ’s middags opnieuw brood met beleg en ’s avonds een pasta.

Als je glutenvrij gaat eten, zal je vaak andere gerechten maken. Gerechten die rijker zijn aan eiwitten en groenten en minder koolhydraten bevatten. Zoals een courgettepasta met avocadopesto.

De valkuilen van glutenvrij eten

1. Je denkt dat glutenvrij gelijk is aan gezond

Fabrikanten spelen handig in op de glutenvrije trend en zetten “glutenvrij” in het groot op de verpakking. Maar dat een product glutenvrij is, wil niet automatisch zeggen dat het gezond is. Dus laat je niet vangen door deze marketingtruc. Natuurlijke onbewerkte producten zijn altijd de meest gezonde keuze en hebben geen marketing nodig!

2. Je vervangt alles door “glutenvrije” producten

Eén van de grootste valkuilen is het schap met glutenvrije producten in de supermarkt. Het aanbod wordt steeds uitgebreider, maar vaak gaat het nog altijd om zeer bewerkte producten die weliswaar geen gluten bevatten, maar wel bewaarmiddelen, suiker, E-nummers, … Dus niet meteen gezonde vervangers. Ook hier is het advies weer: kies voor natuurlijke onbewerkte producten en laat het glutenvrije schap links liggen.

3. Je spendeert meer budget aan voeding

Glutenvrij eten hoeft niet duur te zijn. Je hebt geen vervangproducten nodig die je enkel in gespecialiseerde zaken kan krijgen. Volgende koolhydraatbronnen zijn glutenvrij en kan je in elke supermarkt vinden: quinoa, zoete aardappel, gewone aardappel, zilverliesrijst, peulvruchten en groenten. Ook in bulk kopen (bijvoorbeeld bij De Notenshop) kan helpen om je budget onder controle te houden.

4. Je sociale leven lijdt eronder

Je durft niet meer uit eten gaan uit angst dat er geen glutenvrije opties zijn. Maar ook buitenshuis zijn er mogelijkheden genoeg: kies voor een gerecht rijk aan groenten met een portie rijst of aardappelen en daar een stukje vis of vlees bij. Vraag naar de ingrediënten van de saus of dressing en laat deze eventueel achterwege. Omdat er meer en meer vraag is naar glutenvrije opties, kan je deze tegenwoordig in veel horecazaken wel vinden. Of je kan aan de chef vragen iets voor jou samen te stellen. Vrienden en familie kan je vooraf informeren of je kan voorstellen zelf iets klaar te maken en mee te nemen.

Op zoek naar inspiratie voor glutenvrije gerechten? In het gratis e-book “Genieten met groenten” vind je glutenvrije 10 recepten voor ontbijt, lunch en diner.

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou kan betekenen?

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken.

Delen:

1 reactie

Geef een reactie