hardlopen met de buggy

Hardlopen met buggy: update en tips

Als jonge mama is tijd vinden om te sporten soms een grotere uitdaging dan de workout op zich. En dan is hardlopen met buggy de gedroomde oplossing! Al tijdens mijn zwangerschap, droomde ik ervan om na de bevalling met mijn dochtertje in de kinderwagen te gaan hardlopen. Met het oog daarop schaften we ons een Mountain Buggy Urban Jungle aan die daar prima geschikt voor is. Ondertussen bestaat er van het merk Bugaboo zelfs een speciale runnerseditie van de buggy.

Na 6 maanden was onze dochter de wieg ontgroeid en mocht ze in de kinderwagen. Onze hardloopavonturen konden beginnen. Ze vond het vanaf de eerste keer meteen heel leuk. Misschien omdat ze het sporten en hardlopen al van in de buik gewoon was 😉 ?

Hoe bevalt het hardlopen met buggy ons?

Sinds oktober ga ik wekelijks met de buggy hardlopen. Mijn dochtertje is mijn beste trainingsmaatje: ze kan altijd wanneer ik kan, ze zeurt niet (of toch weinig) en loopt altijd mijn tempo 🙂 . Ondertussen hebben we samen al zo’n 230km hardlopend afgelegd met de Mountain Buggy. Woensdag is mama-dochterdag en het is een traditie geworden om ’s ochtends samen te gaan hardlopen. Vaak rij ik met de wagen eerst naar het park in Brasschaat. Daar zijn mooie geasfalteerde stukken die een prima ondergrond zijn om met de buggy op te lopen. Na een paar rondjes lopen, sluiten we af met een bezoekje aan de geitjes (daar is ze helemaal gek van) en wat spelen op de schommel. Quality time!!!

In december deden we ook samen mee aan de Warmathon voor Music for Life. 6 rondjes gelopen, goed voor zo’n 14km! Mijn dochter keek wat rond en deed zelfs een slaapje. Zalig, toch?

warmathon hardlopen met buggy
Hier zie je ons aan het werk tijdens de Warmathon voor Music for Life. Sorry voor de wazige foto, maar we liepen te snel voor een goede foto 😉

Tips voor hardlopen met buggy

Kies de juiste buggy of kinderwagen

Schaf een geschikte kinderwagen aan. Je hebt er echt eentje nodig die voor alle terrein geschikt is of een specifieke hardloopbuggy. Vaak vind je tweedehands ook interessante koopjes. Wij zijn erg tevreden van onze Mountain Buggy Urban Jungle.

Wacht tot je kindje 6 maanden is

Hardlopen hou je best voor als je kindje meer dan 6 maanden is en goed rechtop kan zitten in de kinderwagen. De wieg is niet geschikt om mee te gaan hardlopen.

Zoek vlakke ondergrond op

Zoek een vlakke ondergrond, liefst ook een rustig paadje of idealiter verkeersvrij. Bijvoorbeeld een atletiekpiste, geasfalteerde paden in een park, een fietspad naast het kanaal. Voetpad op en af of hobbelige wegen zijn niet geschikt voor hardlopen met de buggy.

Geen muziek

Zet geen muziek op of doe slechts één oortje in zodat je het kan horen als je kleine ukkie je nodig heeft. Zo hoor je ook of er verkeer aankomt of andere fietsers of lopers en kan je gevaar tijdig opmerken.

Extra laagjes

Kleed je kindje warm genoeg aan. Zelf krijg je het natuurlijk warm door het hardlopen, maar je kindje zit stil (en in de wind), dus wat extra laagjes zijn wel nodig. Gebruik geen losse dekens, want die kunnen klem raken in je wiel. Kies dan liever voor een voetenzak die je in de kinderwagen kan vastmaken.

Rustig opbouwen

Bouw rustig op, ga niet meteen een uur trainen. Check eerst even of hij/zij het leuk vindt en hoe hij/zij erop reageert. Misschien handig dat je de eerste keer (of keren) samen met iemand anders loopt zodat de andere persoon je kleintje kan observeren en zien of die het leuk vindt.

Tempo aanpassen

Pas je tempo aan: je zal merken dat het pittiger lopen is. Je duwt tenslotte de hele tijd ongeveer 10 extra kilo’s (baby + buggy) voort. Focus je dus niet op je snelheid. Ik heb zelf gemerkt dat ik veel sterker en sneller werd van deze training, door de extra weerstand van de buggy. Loop een rustig tempo zodat je af en toe nog wat met je kleintje kan praten en hem/haar wat kan entertainen.

De juiste timing

Zoek het juiste moment voor jouw kleintje. Toen mijn dochter wat jonger was (tussen 6 maanden en 11 maanden) viel ze makkelijker in slaap in de kinderwagen. Dus kon ik best naar buiten als ze moe was en dan deed ze tijdens het hardlopen een dutje.
Nu vindt ze het net leuk om rond te kijken en valt ze niet meer in slaap. Dus ga ik nu met haar hardlopen buiten dutjestijd, anders wordt ze oververmoeid en mama’s weten wat dat wil zeggen 🙂 .

Persoonlijk vind ik de combinatie hardlopen met buggy ideaal. Zo kan ik makkelijk beweging nemen zonder telkens op een babysit beroep te moeten doen. En zolang mijn dochter het ook leuk vindt, blijven wij lekker doorgaan.

Wil je graag terug in vorm raken na je zwangerschap of bevalling?

Dan is de Hormoonfactor kickstart het ideale programma om jou op weg te helpen. Als mama van een jonge dochter weet ik dat het je vaak aan tijd en energie ontbreekt. Het gezinsleven vergt veel van je en het is niet altijd makkelijk om nog dagelijks gezonde maaltijden op tafel te zetten. Ik geef je praktische tips waar je mee aan de slag kan zodat je terug in vorm raakt na je zwangerschap of bevalling.

Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie.

Delen:

Geef een reactie