insulineresistentie: symptomen, oorzaken en aanpak

Insulineresistentie: symptomen, oorzaken en aanpak

Wanneer de receptoren voor insuline in het lichaam ongevoeliger worden, spreken we van insulineresistentie. Het lichaam heeft dan moeite om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Wanneer dit niet aangepakt wordt, kan het op termijn leiden tot diabetes type 2. Insulineresistentie is een veelvoorkomende aandoening, waarbij levensstijl een belangrijke rol speelt.

Wat doet insuline?

Insuline is een hormoon dat geproduceerd wordt in de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier. Het zorgt voor een verlaging van de bloedsuikerspiegel.

Telkens je eet, is er een toevoer van glucose in het bloed en wordt er insuline geproduceerd. Het teveel aan glucose wordt opgeslagen onder de vorm van glycogeen in lever en spieren als energievoorraad.

Insuline helpt ook bij het opslaan van eiwit en vetten in de cellen dus ook bij het eten van eiwitten en vetten wordt er insuline geproduceerd.

Wat is insulineresistentie en hoe ontstaat het?

Wanneer je lichaam veel insuline moet aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer stabiel te krijgen, kunnen de insulinereceptoren ongevoeliger worden. De receptor is als het slot waar de sleutel (het hormoon insuline) op past. Het lichaam maakt dus nog steeds insuline aan, maar die kan zijn werk niet goed meer doen door de ongevoeligheid van de receptoren. Dan is er sprake van insulineresistentie.

Daardoor moet de alvleesklier steeds meer insuline produceren om de bloedsuikerspiegel toch nog naar beneden te krijgen. Tot op het moment dat de receptoren zo ongevoelig geworden zijn dat het lichaam er zelf niet meer in slaagt de bloedsuikerspiegel voldoende te laten dalen. Dan spreken we van diabetes type 2. Deze vorm van diabetes wordt vaak ouderdomsdiabetes genoemd, maar tegenwoordig komt het op steeds jongere leeftijd voor.

Insulineresistentie speelt ook een grote rol bij heel wat andere hormonale klachten zoals PCOS, PMS (premenstrueel syndroom) en acné.

Wat zijn de symptomen van insulineresistentie?

  • Gewichtstoename bij eten van koolhydraten
  • Vermoeidheid en energiedips na maaltijden met koolhydraten (bloedsuikerdips)
  • Voornamelijk dikker worden op de lovehandles
  • Gewrichtsklachten en ontstekingen
  • Overgewicht
  • Neerslachtigheid
  • Prediabetes (verhoogde bloedsuiker)
  • Sterke drang naar zoetigheid of suikerverslaving
  • Geen tussendoortjes of maaltijden kunnen overslaan (prikkelbaar, ongeduldig en moe worden)
  • Hongergevoel, ook bij voldoende energieopname
  • Gebrek aan energie
  • Stemmingswisselingen

Wat zijn de oorzaken van insulineresistentie?

Veel suikers en snelle koolhydraten eten

Deze zorgen voor een sterke verhoging van de bloedsuikerspiegel waardoor er veel insuline aangemaakt moet worden. Denk hierbij niet alleen aan witte tafelsuiker, maar aan alle vormen van suiker (ook agavesiroop, fructose, rietsuiker, …). Ook snelle koolhydraten zoals witte rijst, pasta en (wit) brood zorgen voor een bloedsuikerpiek.

Te weinig vezels eten

Vezels, uit bijvoorbeeld groenten, hebben een remmend effect op de bloedsuikerverhoging. Wanneer je maaltijden weinig vezelrijk zijn (bijvoorbeeld veel bewerkte voeding), zorgt dit voor veel bloedsuikerschommelingen.

Te veel tussendoortjes eten

Niet enkel wat je eet, maar ook hoe vaak je eet, is belangrijk voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Een hele dag door grazen (veel tussendoortjes eten) zorgt voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Ook als is het maar 1 glas frisdrank of 1 koekje (of zelfs een gezond handje noten), je lichaam maakt telkens insuline aan.
Lees meer over “tussendoortjes eten: gezond of niet?” >>

Overgewicht

Door omliggend vet zijn de insulinereceptoren minder goed bereikbaar.

Stress

Niet enkel voeding, maar ook stress beïnvloedt de bloedsuikerspiegel. Door de aanmaak van “stresshormonen” zoals adrenaline en cortisol wordt de bloedsuikerspiegel verhoogd.

Te weinig beweging

Door te sporten (en dan met name door krachttraining) kan je de insulinegevoeligheid van de receptoren verbeteren. Een inactieve levensstijl ligt mee aan de basis van insulineresistentie.

Overactief immuunsysteem

Door allergieën, intoleranties en lekkende darm wordt het immuunsysteem chronisch actief. Dit vraagt energie dus zet het immuunsysteem de insulinereceptoren “uit” zodat die de bloedsuiker niet naar beneden kunnen halen.

Hoe kan je insulineresistentie aanpakken?

In de oorzaken liggen ook meteen de oplossingen. Insulineresistentie is een disbalans waar je veel invloed op hebt met levensstijl. Met de juiste aanpassingen kan je na enkele weken al resultaat boeken.

Hormoonfactor voeding is ideaal om je insulinegevoeligheid te verbeteren.

  • Overgewicht verminderen: insuline is een hormoon dat vetopslag stimuleert dus voor een gezond gewicht tracht je insuline zo laag mogelijk te houden.
  • Suikers en snelle koolhydraten vermijden en vervangen door trage koolhydraatbronnen zoals groenten, fruit, zoete aardappel, quinoa en zilvervliesrijst.
  • Aandeel aan koolhydraten in maaltijden beperken en combineren met vezels (veel groenten), eiwitten en vetten om de bloedsuikerspiegel minimaal te verstoren.
  • Aantal eetmomenten verminderen: beperken tot 3 hoofdmaaltijden en maximum 1 tussendoortje.
  • Stress verminderen (door ontspanningsoefeningen en/of coaching)
  • Aan krachttraining doen
  • Stoppen met roken
  • Ceylon kaneel toevoegen aan maaltijden (2-3 theelepels per dag)

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou kan betekenen?

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor een intakegesprek voor Hormoonfactor voedingsadvies en krijg persoonlijk advies op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken.

Delen:

Geef een reactie