etiket voedingswaren

Etiketten lezen: laat je niet misleiden door de verpakking

Onlangs maakte de Consumentenbond in Nederland weer een lijst bekend van voedingswaren waarvan de etiketten wel erg misleidend zijn. In een guacamole dip van een Nederlandse supermarktketen blijkt er bijvoorbeeld maar 0,7% (!!!) avocado te zitten. Terwijl avocado het hoofdbestanddeel van guacamole zou moeten zijn. In plaats daarvan zit er vooral water, zetmeel, ui en tomaat in. Een sapje met “superfruit” blauwe bosbes en framboos van Healthy People blijkt dan weer grotendeels sap van witte druiven te bevatten.

Dit zijn maar enkele voorbeelden, maar het misleiden van de consument is dagelijkse kost. Een bewuste consument laat zich door dit soort praktijken niet vangen. Ga niet af op de claims op de verpakking, maar lees aandachtig de ingrediëntenlijst en voedingswaardetabel en beslis dan zelf of het product in kwestie wel zo gezond is als de producent jou wil voorspiegelen.

Etiketten leren lezen dus. Want het is niet zo eenvoudig als het lijkt. De producenten proberen op allerlei manieren om de werkelijkheid anders voor te stellen.

Enkele nuttige tips bij etiketten lezen

1. De ingrediënten staan steeds vermeld in dalende volgorde van aandeel.

De ingrediënten vooraan in het lijstje maken het grootste aandeel van het product uit. Als je bijvoorbeeld bij een “gezonde” muesli- of notenreep als eerste ingrediënt “suiker” ziet staan, dan is die reep niet zo “gezond” als op de verpakking beweerd wordt. Zo zal je zien dat yoghurtdrankjes met fruit soms maar 0,5% fruit bevatten. Niet meteen wat je zou verwachten, toch?

Soms wordt de consument ook verleid met gezonde ingrediënten of superfoods zoals gojibessen. Maar als dit gezonde ingrediënt achteraan in het lijstje van ingrediënten te vinden is, weet dan dat het aandeel van dit ingrediënt in het product verwaarloosbaar is.

2. Ken de synoniemen van suiker.

Sommige consumenten letten al op voor producten die veel suiker bevatten. Maar ook daar heeft de producent iets op gevonden. Er zijn nog heel wat andere benamingen voor suiker zoals glucose, fructose, glucose-fructosesiroop, sacharose, sucrose, maltodextrine, dextrose, druivensuiker, invertsuiker, rietsuiker, melasse(stroop), kandijsuiker, basterdsuiker, kristalsuiker en vanillesuiker.

De producent zal soms ook de geraffineerde suikers in de ingrediëntenlijst onder verschillende benamingen vermelden, zoals bijvoorbeeld suiker en fructose-glucosestroop. Daardoor wordt het percentage geraffineerde suikers verdeeld over deze twee ingrediënten waardoor ze meer achteraan in de ingrediëntenlijst komen te staan. Zo krijgt de consument de indruk dat het product veel minder suiker bevat dan in werkelijkheid het geval is. Zou je de suiker en fructose-glucosestroop echter samenvoegen, dan zou suiker veel meer vooraan in de ingrediëntenlijst staan.

suiker op het etiket onder verschillende benamingen
Bij deze koeken staat er 3x suiker in de ingrediëntenlijst. Er zit uiteraard al suiker in de chocolade waarmee de koeken bedekt zijn, maar verder in de lijst komen we nog eens suiker en glucose-fructosesiroop tegen.

3. Let ook op voor de portiegroottes bij de voedingswaardetabel.

Bij de meeste producten staat de voedingswaarde vermeld per 100g en per portie. Maar laat je niet misleiden door de aangegeven portie op de verpakking. Het gebeurt wel vaker dat er als portie bijvoorbeeld 19g vermeld staat, als het gaat om koekjes die per 3 (dus 57g) verpakt zijn. En wie heeft er zoveel discipline om 1 of 2 koekjes uit die verpakking te nemen en de rest te bewaren? In dit geval is de voedingswaarde per 20g niet echt een goede indicatie.

dinokoeken portie
Bij deze koeken staat de voedingswaarde aangegeven per 100g en per biscuit. Op zich niet incorrect, maar weet wel dat een pakje “Dinokoeken” 3 biscuits bevat. Dus meteen goed voor bijna 300 kcal. Enkel de aandachtige consument zal dit opmerken.

Wat kan ik dan nog wel kopen?

Mijn idee over “gezonde” producten? Kies voor een product dat maar enkele ingrediënten bevat en waarvan je de ingrediënten kent. Als er allerlei vreemde benamingen in de lijst staan die je niet bekend voorkomen, weet je tenslotte niet wat je eet.

In de natuurvoedingswinkel zal je vaak veel meer eerlijke producten vinden, zonder vreemde ingrediënten en zonder ellenlange ingrediëntenlijst. Wat niet wil zeggen dat alles wat je in de natuurvoedingswinkel koopt per definitie gezond is. Ook daar lees je best de etiketten erop na. Daarnaast is het ook niet altijd even betaalbaar. Dus weten hoe je etiketten kan lezen van voedingswaren in de supermarkt is erg handig.

pindakaas
Links een pot pindakaas uit de supermarkt, en rechts één van de natuurvoedingswinkel. In de “supermarkt”-pindakaas zitten slechts 90% pinda’s, en verder nog dextrose (suiker dus) en geheel gehard palmvet (transvetten dus). In de “reform”-pindakaas zitten enkel pinda’s (weliswaar wel gebrande pinda’s) van biologische teelt.

Een kleine waarschuwing: van zodra je etiketten gaat lezen, blijken er veel producten die normaal in je karretje belanden misschien niet meteen aan je criteria te voldoen. Het lijkt misschien onmogelijk om een product te vinden zonder grote hoeveelheden suikers, transvetten of allerlei gekke E-nummers. Wil dat dan zeggen dat je niets van dat alles meer kan kopen of eten? Dat je alles zelf moet gaan bereiden?

Natuurlijk weet je beter wat je eet als je je voeding zelf bereidt, maar niet iedereen heeft de tijd en middelen om dat te doen. Door de etiketten te lezen ben je je wel bewust van wat je koopt en kan je op zijn minst een geïnformeerde keuze maken.

Leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken met De Kookcoach!

Samen met Ralph Moorman van de Hormoonfactor ontwikkelde ik voor jou De Kookcoach, een online programma waarmee je je eetpatroon voor altijd kan verbeteren.

Stap voor stap leer je:

  • Welke producten je het best kan kopen in de supermarkt.
  • Hoe je deze op een gezonde manier kan bereiden.
  • Hoe je verse voeding makkelijk kan bewaren.
  • Hoe je de Hormoonfactor voeding kunt toepassen in jouw dagelijkse leven.

Inclusief werkboeken, bonus documenten, kookvideo’s, 28 recepten en ondersteuning in een besloten Facebook community!

Alles wat jij nodig hebt om een gezonde keukenprins(es) te worden.
En het leukste is: je kan vandaag al beginnen!
Ja, dat wil ik >>

De Kookcoach: leer in 4 weken lekker en gezond kopen en koken

Delen:

Geef een reactie