natuurlijke aanpak van trage schildklier

Natuurlijke aanpak van trage schildklier

Trage schildklier: één van de hormonale klachten die ik in mijn praktijk als Trainer Hormoonfactor vaak tegenkom en waar ik zelf ook ervaring mee heb. Eerder schreef ik al een blog over de symptomen en oorzaken van een trage schildklier.

Zijn deze symptomen herkenbaar voor jou? Weet dan dat het aanpassen van je levensstijl veel verschil kan uitmaken.

Wat is de invloed van voeding op de werking van je schildklier?

Voor een goede schildklierwerking heb je eerst en vooral de juiste voedingsstoffen nodig. Tyrosine (een aminozuur of eiwit) is de bouwsteen van schildklierhormoon T4. Een eerste punt om op te letten is dus je eiwitinname. Een veganistisch of heel streng vegetarisch eetpatroon gaan daarom niet goed samen met een trage schildklier.

Daarnaast is ook jodium onmisbaar voor een goede schildklierwerking. Voor een goede omzetting van T4 naar de actieve vorm T3 heb je dan weer zink en selenium nodig.

Veel producten uit de zee bevatten een combinatie van al deze belangrijke voedingsstoffen. Denk aan vis, schaal- en schelpdieren, zeewier, algen en zeekraal. Meer over het superfood zeewier lees je hier.

Bij de omzetting van schildklierhormoon (van T4 naar T3) speelt de lever een belangrijke rol. Door puur en onbewerkt te gaan eten, hou je je lever schoon en kan die zijn werk in dit omzettingsproces goed doen.

Welke rol speelt stress bij een trage schildklier?

Bij chronische stress komen je bijnieren onder druk te staan (wat kan leiden tot bijnieruitputting) en gaat je schildklier als reactie vaak een tandje trager werken. In dat geval is er niets mis met de schildklier zelf en zal de werking ook weer verbeteren van zodra de bijnieren herstellen. Meer over bijnieruitputting en aanpak lees je hier.

Voor een goede omzetting van schildklierhormoon heb je voldoende progesteron (één van onze vrouwelijke hormonen) nodig. Als je bijnieren onder druk staan en lange tijd cortisol (stresshormoon) moeten produceren, gebruiken ze progesteron om in cortisol om te zetten en wordt je progesterongehalte zo leeg getrokken.

Wat kan je met levensstijl bereiken bij Hashimoto?

Heb jij Hashimoto, de auto-immuunvariant van trage schildklier? Dan loont het de moeite je leefstijl onder de loep te nemen. De Hormoonfactor aanpak geeft goede resultaten bij Hashimoto. Aangezien het om een auto-immuunziekte gaat, zal je de oorzaak van het overactieve immuunsysteem op moeten te sporen. Je immuunsysteem kan overactief zijn door een darmprobleem (bijvoorbeeld lekkende darm). In dat geval zal je voeding waar je intolerant aan bent moeten schrappen uit je voedingspatroon en eventueel supplementen gebruiken om de darmwand te laten herstellen. Voedselintoleranties kan je laten meten door middel van een bloedname of quintmeting.

Maar ook chronische stress kan het immuunsysteem overactief maken. Durf ook daar kritisch naar te kijken. Als stress de oorzaak is, zal alleen voeding aanpassen niet de oplossing zijn. Voeding dient dan wel aangepakt te worden om alle andere factoren voor een goede schildklierwerking op punt te hebben, maar je zal ook met stressreductie aan de slag moeten. Wat voeding betreft kunnen omega 3 vetten (uit vette vis) een belangrijke rol spelen in het uitschakelen van het immuunsysteem. Maar voor het immuunsysteem kan tot rust komen, moet eerst de oorzaak weggenomen worden.

Ik neem medicatie. Moet ik dan ook mijn leefstijl nog aanpassen?

Bij een medisch schildklierprobleem (Hashimoto of andere) zal medicatie meestal nodig zijn om de waarden weer goed te krijgen. Maar in de praktijk zie ik dat vrouwen met een trage schildklier ondanks de medicatie toch niet klachtenvrij zijn. Door je leefstijl aan te pakken, kan je van die vervelende klachten (vermoeidheid, aankomen, lusteloosheid, …) afkomen.

Als je merkt dat je klachten verminderen en je je beter voelt, kan je met je arts overleggen of medicatie kan afgebouwd worden. Dit moet altijd goed opgevolgd worden en in overleg met de arts gebeuren.

Ik ben op dat vlak ervaringsdeskundige want kreeg na een lange zoektocht jaren geleden de diagnose hypothyreoïdie (trage schildklier). Ik weet dus uit ervaring wat het belang is van voeding en levensstijl in het algemeen voor een goede schildklierwerking. Omdat ik mijn ervaringen graag wil delen, werk ik een volledig stappenplan uit voor een optimale schildklierwerking. Met tips voor voeding, training en stressreductie, inclusief recepten en opdrachten om mee aan de slag te gaan!

 

Gratis online workshop “Boost je schildklier in 3 stappen”

Voel je je vermoeid?
Lukt het je niet om een gezond gewicht te bereiken of te behouden?
Ben je daarnaast ook nog lusteloos en heb je last van sombere gevoelens?
Heb je droge haren en huid en ben je regelmatig geconstipeerd?

Allemaal symptomen die erop kunnen wijzen dat je schildklier niet optimaal werkt.

In deze online workshop leer je:

  • Wat de symptomen zijn van een trage schildklier.
  • Welke verschillende schildklierproblemen er zijn.
  • Hoe het kan dat je schildklierwaarden goed zijn en je toch klachten hebt.
  • Welke rol voeding en leefstijl spelen in een goede schildklierwerking.

Na deze gratis online workshop weet je welke stappen je zelf kan zetten om je schildklierwerking te optimaliseren.

Reserveer je plaats >>

webinar Boost je schildklier in 3 stappen

Delen:

Geef een reactie