The pregnant athlete boek en Slim&Toned prenatal workout DVDs

Sporten tijdens de zwangerschap: update 3e trimester

In vorige blogposts had ik het al over de voordelen van sporten tijdens de zwangerschap aangevuld met concrete tips om ook tijdens je zwangerschap fit en actief te blijven. Ondertussen ben ik zelf aan het 3e trimester van mijn zwangerschap begonnen (28 weken nu) en wordt het tijd voor een update over mijn persoonlijke sportactiviteiten.

Aan het hardlopen is jammer genoeg een einde gekomen. Tot ongeveer 24 weken ver ging dat nog goed. Maar midden december voelde het niet goed meer aan (pijn in de lies en onderaan de buik) en heb ik mijn hardloopsessie voortijdig afgebroken. Gisteren heb ik nog eens een poging gewaagd (met extra ondersteuning van een buikband) met blokjes van telkens 5 minuten lopen en 1-2 minuten wandelen. Maar de pijntjes staken weer de kop op, dus de hardloopschoenen worden opgeborgen. Ik ga het hardlopen en de ontspanning die ik eruit haal wel missen. Maar het is maar tijdelijk natuurlijk!

Toen hardlopen niet meer ging, heb ik het fietsen terug opgepikt. Op de weg gaan fietsen met de racefiets zegt me niet veel meer, uit angst om een verkeerde val te maken. Bovendien voelt de positie op de racefiets door de groeiende buik niet meer zo comfortabel aan. En goed alternatief zijn indoor fietssessies met de fiets op de Tacx (rollen). Dat doe ik nu ongeveer 2 keer per week gedurende 30-45 minuten.

training tacx fiets
De Tacx heb ik terug van onder het stof gehaald en doet nu weer regelmatig dienst. Voor kerst kreeg ik ook een nieuwe Polar M400 en trainen met nieuw speelgoed is altijd weer wat leuker!

Eén keer per week ga ik zwemmen. Daarbij ondervind ik geen hinder van het gewicht of de buik en dat is heerlijk. Het crawl zwemmen lukt nog steeds goed. Het lijkt me ook altijd wat te helpen bij dat misselijke gevoel.

Verder blijf ik de krachttraining onderhouden met de lessen figuurtraining. Deze les is ideaal voor me aangezien er niet met zware gewichten wordt gewerkt en de oefeningen meestal gebeuren met twee voeten op de grond en zonder springen. Mits wat aanpassingen lukt dit nog goed. Alleen bij rechte buikspieren (mag je niet meer trainen vanaf 2e trimester), naar de grond toe werken (last van maagzuur) of oefeningen die te veel evenwicht vergen moet ik passen of alternatieve oefeningen doen.

Ik heb mezelf ook verwend met een paar leuke kadootjes in functie van een fitte zwangerschap. Zo kocht ik een DVD met prenatale workouts, bestaande uit oefeningen met eigen lichaamsgewicht. Ideaal ter vervanging van de les figuurtraining of als ik thuis aanvullend wat oefeningen wil doen. De oefeningen zijn ook geschikt voor na de bevalling.

Bij Decathlon kocht ik een training box met een step, halter en gewichten voor slechts 49,95€ en daarbij nog wat losse dumbells. Ideaal om thuis wat aan de kracht te werken of om rustig aan terug in vorm te komen na de bevalling. Voor die prijs ook een echte aanrader voor iedereen die thuis wat aan krachttraining wil doen.

Met dit materiaal kan ik thuis zelf wat aan de slag. De training box van Decathlon kan je omvormen tot een (kleine step) en bevat een halter met 6 losse gewichten (telkens 2 schijven van 1, 2 en 3kg).

Tot zover een redelijk volledig overzicht van hoe het momenteel met mijn sportactiviteiten staat. Op dit moment in de zwangerschap kan dat natuurlijk elke week veranderen, dus ik hou jullie op de hoogte 🙂 .

Wil je graag terug in vorm raken na je zwangerschap of bevalling?

Dan is de Hormoonfactor kickstart het ideale programma om jou op weg te helpen. Als mama van een jonge dochter weet ik dat het je vaak aan tijd en energie ontbreekt. Het gezinsleven vergt veel van je en het is niet altijd makkelijk om nog dagelijks gezonde maaltijden op tafel te zetten. Ik geef je praktische tips waar je mee aan de slag kan zodat je terug in vorm raakt na je zwangerschap of bevalling.

Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie.

Delen:

Geef een reactie