zwanger sportkleding

Sporten tijdens je zwangerschap: kledingtips

Door ook tijdens je zwangerschap in beweging te blijven, houd je je lichaam fit en in conditie. Dit zal je niet enkel helpen tijdens de bevalling, maar ook zorgen voor een vlotter herstel nadien.

Toegegeven, het is niet altijd even makkelijk om te blijven bewegen als je minder energie hebt of kampt met allerlei zwangerschapskwaaltjes. Daar kan ik van meespreken. Maar als je toch die zetel uit komt, kan het echt goed doen. 

Maar wat trek je dan aan? Waar vind je comfortabele sportkledij voor je zwangere lichaam? De eerste maanden kan je vaak nog je gewone sportoutfit aan, maar dan begint het allemaal toch net wat te strak te zitten. Ik ging op zoek naar sportkleding voor tijdens mijn zwangerschap en ontdekte dat het toch wel even zoeken is voor je de geschikte outfit(s) vindt. Daarom deel ik mijn tips graag met jou.

Ondergoed

Eén van de eerste dingen waar ik behoefte aan had, was een nieuwe sportBH. Mijn sporttopjes zaten al snel te strak en dat is allesbehalve aangenaam tijdens het sporten.

Toevallig kwam ik in een magazine de voedingssportBH van Cake Lingerie tegen. De bandjes aan de achterzijde kunnen op 2 manier gedragen worden (recht of gekruist), de BH is gemaakt van ademend materiaal en zo ontworpen dat je geen last krijgt van schuurplekken. Niet echt goedkoop maar als je regelmatig gaat sporten en er maanden gebruik van maakt, wel de moeite waard. Zeker nu is het belangrijk dat je het juiste ondergoed draagt en je boezem goede ondersteuning biedt.

sportkledij zwanger bh

Voedings sportBH van Cake Lingerie, 59,90€

Wat slips betreft, hoef je niet meteen nieuwe te kopen. De meeste sportslips kan je gewoon onder je buik blijven doordragen. Let er wel op dat ze niet te strak zitten en comfortabel aanvoelen. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een slip die over je buik komt, als je behoefte hebt aan iets meer steun. Maar let op met te veel laagjes tijdens het sporten: een slip over je buik, trainingsbroek met buikband en T-shirt is te veel van het goede en kan gaan schuren.

Broeken

Welke broek voor jou geschikt is, hangt vooral af van wat voor sport je wil beoefenen. Doe je aan yoga of wil je gewoon wat rustig bewegen (wandelen, fietsen), dan is een jersey trainingsbroek ideaal. Je kan kiezen tussen een broek die onder de buik komt of één met buikband.

sportkleding zwangerschap trainingsbroeken

Wil je graag wat intensiever gaan sporten (hardlopen, krachttraining, groepslessen) dan is een lichtere aansluitende broek handiger. Ik kocht een paar basic leggings en doe deze aan voor figuurtraining en hardlopen. De legging van Queen Mum op de foto hieronder is iets duurder, maar zit echt heerlijk!

sportkleding zwangerschap leggings

Voor een iets budgetvriendelijkere oplossing kan je ook je gewone trainingsbroeken blijven doordragen onder je buik en combineren met een ondersteunende buikband (10,99€).

T-shirts en topjes

Wat lossere of rekbare T-shirts en topjes kan je ook blijven doordragen, eventueel in combinatie met een buikband zodat je buik wat extra ondersteuning heeft en niet bloot komt. Maar je mooie sporttops zou ik hier niet voor gebruiken. Ze rekken uit en verliezen hun mooie pasvorm.

Keuze genoeg aan basic topjes en T-shirts om in te sporten. Budgetvriendelijke oplossingen vind je bij Mamalicious en H&M.

sportkleding zwangerschap tops

Badkledij

Wat keuze aan badkledij voor zwangere vrouwen betreft, is er geen gebrek: bikini’s, tankini’s, badpakken, … Zelf had ik wel wat moeite om het geschikte badpak te vinden aangezien de meeste een nogal groot décolleté hebben en geen verstelbare bandjes. Goed genoeg om wat mee in het water te gaan dobberen, maar als je echt baantjes wil trekken, heb je toch behoefte aan iets dat wat steviger om je lichaam zit.

Ik koos uiteindelijk voor een tankini van het merk Prego, die ik kocht bij Mama Latte.

Noppies heeft ook hele mooie en betaalbare badkleding voor zwangere vrouwen.

Lees ook waarom blijven bewegen tijdens de zwangerschap goed voor je is en tips voor sporten tijdens je zwangerschap.

Wil je graag terug in vorm raken na je zwangerschap of bevalling?

Dan is de Hormoonfactor kickstart het ideale programma om jou op weg te helpen. Als mama van een jonge dochter weet ik dat het je vaak aan tijd en energie ontbreekt. Het gezinsleven vergt veel van je en het is niet altijd makkelijk om nog dagelijks gezonde maaltijden op tafel te zetten. Ik geef je praktische tips waar je mee aan de slag kan zodat je terug in vorm raakt na je zwangerschap of bevalling.

Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie.

Delen:

Geef een reactie