voeding bij trage schildklier

Symptomen van trage schildklier aanpakken door anders te eten

Als Hormoonfactor coach en ervaringsdeskundige met trage schildklier (hypothyreoïdie) weet ik als geen ander wat het belang is van voeding voor een optimale schildklierwerking.

Meer nog, door anders te gaan eten (en leven) kon ik mijn medicatie afbouwen en heb ik geen klachten meer van mijn trage schildklier.

Het is geen quick fix, maar een nieuwe levensstijl die je jezelf stap voor stap kan aanmeten om zo je schildklier op een natuurlijke manier te ondersteunen.

Welke voeding is optimaal voor een goede schildklierwerking?

1. Voldoende kwalitatieve eiwitten

Schildklierhormoon wordt gemaakt van het aminozuur (eiwit) L-tyrosine. Ook de receptoren waar schildklierhormoon zich op hecht om signalen af te geven aan de cel, zijn gemaakt van eiwitten.

Eet je te weinig eiwitten? Dan kan je dus problemen krijgen met de schildklier. Dit kan gebeuren bij een streng vegetarisch of veganistisch dieet, tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode (omdat de eiwitbehoefte dan hoger is).

Goede eiwitbronnen zijn: gevogelte, vlees, vis en zeevruchten. Eet deze in onbewerkte vorm (dus niet verwerkt tot bereide vleeswaren, gepaneerd of gemarineerd) en liefst biologisch.
Daarnaast kan je ook eieren en peulvruchten gebruiken als eiwitbron.

Ook amandelen, pompoenpitten en zonnebloempitten zijn rijk aan L-tyrosine.

Vervang je vlees of vis niet door soja, want dit heeft een remmend effect op de schildklierwerking.

2. Trage glutenvrije koolhydraten

Ook als je te weinig koolhydraten eet (bijvoorbeeld bij een extreem low carb dieet of eiwitdieet) ontstaan er vaak schildklierproblemen.

Hoeveel koolhydraten je precies moet eten hangt af van hoeveel energie je verbruikt, maar streef toch naar ongeveer 40% van je totale energie-inname.

Kies daarbij voor koolhydraatbronnen die de bloedsuikerspiegel minimaal verstoren en die glutenvrij zijn zodat ze ook goed verteerbaar zijn.

Goede koolhydraatbronnen zijn: zilvervliesrijst, quinoa, zoete aardappel, haver, boekweit, amaranth, gierst, groenten, fruit en peulvruchten.

3. Omega 3 vetten

Zeker bij de auto-immuunvariant van trage schildklier (Hashimoto) is een goede balans tussen omega 6 en omega 3 vetten belangrijk om het immuunsysteem tot rust te brengen.

Vette vis (kies voor kleinere, minder vervuilde soorten zoals haring, sardines, ansjovis, makreel), hennepzaad, chiazaad en lijnzaad zijn rijk aan omega 3 vetten.

4. Verzadigende maaltijden

Eet niet te weinig, maar maak je maaltijden verzadigend genoeg. Zorg voor een combinatie van veel groenten, een eiwitbron, gezonde vetten en een kleine portie trage koolhydraten.

Zo kan je het houden bij 3 hoofdmaaltijden en heb je geen behoefte aan tussendoortjes. Op die manier krijgen je bloedsuikerspiegel en immuunsysteem ook rust. Als dat lukt, kan je nog een stap verder gaan en eens experimenteren met intermittent fasting.

5. Groene (blad)groenten en koolsoorten

De lever speelt een belangrijke rol in je schildklierwerking want dit orgaan zorgt voor de omzetting van schildklierhormoon naar de actieve vorm.

Ondersteun de lever door veel groenten te eten. Vooral groene (blad)groenten die rijk zijn aan chlorofyl en koolsoorten die rijk zijn aan DIM (een stofje dat helpt oestrogenen goed af te breken) zijn toppers. Eet koolsoorten bij schildklierproblemen nooit rauw, want dan bevatten ze goitrogenen die de schildklierwerking net remmen.

6. Jodium

Jodium is onmisbaar voor een goede schildklierwerking. Let op met supplementen die jodium bevatten want in hoge dosering kan het soms een negatief effect hebben (zeker bij Hashimoto).

Probeer je dagelijkse hoeveelheid aan jodium uit je voeding te halen. Vooral producten uit de zee zoals witte vis, schaal- en schelpdieren, zeewieren en zeekraal zijn rijk aan jodium. In kleine hoeveelheden vind je jodium ook in broccoli, tomaten, boerenkool en fruit.

7. Zink

Het mineraal zink is een belangrijke cofactor voor goede omzetting van het schildklierhormoon T4 naar de actieve (werkzame) vorm T3. Voeding die rijk is aan zink zijn schaal- en schelpdieren, zeewieren, algen en vis, noten, zaden, pitten (zonnebloem, pompoen, maanzaad), paddenstoelen, eigeel en pure cacao.

8. Selenium

Nog zo’n onmisbaar mineraal voor die omzetting van schildklierhormoon is selenium. Bovendien is het een krachtige antioxidant voor je lichaam. Je vindt selenium vooral in paranoten (3-4 per dag), oesters, mosselen en knoflook.

Herken je dit?

  • Vermoeidheid
  • Aankomen of niet kunnen afvallen
  • Constipatie
  • Depressieve gevoelens
  • Koude handen en voeten
  • Gezwollen enkels, handen en gezicht
  • Hoge cholesterol
  • Gewrichtspijnen en spierkrampen
  • Zwaar gevoel in armen en benen
  • Hoofdpijn
  • PMS klachten
  • Droog haar en haaruitval
  • Droge huid
  • Breekbare nagels

Allemaal symptomen die erop kunnen wijzen dat je schildklier niet optimaal werkt. Meld je aan om de gratis Schildklier checklist te ontvangen met alle symptomen. Ook als je bloedwaarden goed zijn, kan je nog steeds symptomen hebben van trage schildklier.

Je leest in de Schildklier checklist wat er aan de hand kan zijn met de schildklier en welke rol leefstijl hierin speelt. Je krijgt ook 3 tips om je schildklier te boosten.

Vraag hier je Schildklier checklist aan >>

Delen:

Geef een reactie