groene smoothie

Tips om de perfecte (groene) smoothie te maken

Als ontbijt neem ik vaak een (groene) smoothie. Ook als herstelsnack of –maaltijd na een training verdient de smoothie zeker een plaats. Smoothies die je kant-en-klaar koopt, zijn echte suikerbommen en bevatten vaak nog allerlei toevoegingen. Je maakt je smoothie dus best zelf. Wat is nu het recept voor een goede smoothie? Welke ingrediënten heb je nodig om jouw persoonlijke smoothiemix samen te stellen?

Ingrediënten voor een gezonde smoothie

1. Een stuk fruit als basis

Fruit zorgt ervoor dat je smoothie lekker zoet gaat smaken, ook als je er heel wat groenten doorheen doet. Voor beginners is een banaan als basis ideaal. Hoeft het niet zo zoet? Dan kan je gerust ook ander fruit zoals een appel als basis nemen. Beperk je in ieder geval tot 1 of 2 stukken fruit. Anders wordt je smoothie een echte suikerbom.

Je kan ook fruit uit de vriezer gebruiken. In de supermarkt vind je een ruim assortiment aan diepvriesfruit. Bananen kan je zelf in schijfjes snijden en invriezen.

In mijn gratis e-book “Genieten met groenten: 10 powerrecepten voor meer energie” vind je een fris smoothierecept met groene appel en munt.

2. Je dagelijkse portie (blad)groenten

Vergeet zeker je portie groenten niet. Die maken je smoothie gezond omdat je zo makkelijker aan je dagelijkse portie groenten komt.

Maak er een groene smoothie van door groene (blad)groenten toe te voegen. Beginners starten best met spinazie omdat die neutraal van smaak is. Gevorderden kunnen ook paksoi, romeinse sla, boerenkool en andere groene groenten door hun smoothie doen.

Niet enkel groene bladgroenten doen het goed in smoothies. De mogelijkheden zijn eindeloos bijvoorbeeld pompoen, selder, wortelen, komkommer, … Belangrijk is vooral dat je varieert en niet telkens dezelfde groenten in je smoothie doet. Zo krijg je een waaier aan voedingsstoffen binnen.

Voor het recept van een verwarmende smoothie met pompoen, download mijn gratis e-book “Genieten met groenten: 10 powerrecepten voor meer energie”.

3. Voeg gezonde vetten toe

Door de toevoeging van gezonde vetten is het effect van de (fruit)suikers op je bloedsuikerspiegel minder hoog en blijf je langer verzadigd. Denk daarbij aan kokosolie (1 theelepel is voldoende), avocado, noten, amandelboter, lijnzaadolie, … Beperk je tot 1 vetstof, want anders wordt je smoothie te calorierijk.

4. Breng op smaak met kruiden

Ook gedroogde of verse kruiden doen het goed in een smoothie. In de winter zijn bijvoorbeeld kurkuma of gember ideaal omwille van hun verwarmende effect. In de zomer maken munt, peterselie of basilicum je smoothie lekker fris. Kaneel kan ook lekker zijn, zeker in combinatie met banaan, appel of bessen.

5. Maak extra vullend met eiwitpoeder of havermout

Voor een extra vullende maaltijdsmoothie kan je eiwitpoeder of havermout toevoegen. Eiwitpoeder is ook een goede toevoeging voor een smoothie die je na je training drinkt.

6. Vul aan met vloeistof

Voeg daarna ongeveer 200ml vloeistof toe om een gladde smoothie te krijgen. Afhankelijk van je andere ingrediënten kan je kiezen voor water, kokoswater, kokosmelk, amandelmelk, … Heb je een minder krachtige blender? Dan start je best met de vloeistof en voeg je daarna de andere (hardere) ingrediënten toe.

Als je minder vloeistof toevoegt, kan je er ook een smoothiebowl van maken die je bestrooit met allerlei toppings en dan uitlepelt. Zo geniet je langer van je smoothie en ga je ook kauwen (wat extra goed is voor je spijsvertering).

7. Werk af met superfoods

Ook superfoods kunnen je smoothie verrijken. Voor een ontgiftend effect kan je kiezen voor spirulina of chlorella. Voor extra eiwitten zijn hennepzaden goed. Antioxidanten vind je dan weer in gojibessen. Of voeg rauwe cacao, moerbeien of chiazaden toe.

Poeders kan je mee mengen in de smoothie en zaden of bessen doen het ook goed als topping voor je smoothie.

Superfoods zijn geen must voor een goede smoothie. De groenten in je smoothie zijn immers ook al “superfoods”.

Nog meer tips voor een gezonde smoothie

1. Drink hem lekker vers

Drink je smoothie meteen op en bewaar hem niet voor later. Hoe verser je je smoothie drinkt, hoe beter alle voedingsstoffen nog bewaard zijn.

2. Geniet er langzaam van

Neem je een smoothie als maaltijd (bv ontbijt), giet die dan niet in 1 slok achterover, maar drink langzaam op en geniet ervan. Of maak er een smoothiebowl van, doe in een kom en lepel uit.

3. Hou het eenvoudig

Maak het jezelf niet te moeilijk en beperk het aantal ingrediënten. Een goede lekkere smoothie hoeft geen 20 verschillende ingrediënten te bevatten. Hoe meer ingrediënten, hoe groter ook de kans dat je een bruine smurrie krijgt die niet erg lekker smaakt.

4. Voor beginners

Als je nog niet gewend bent aan de smaak van groenten in je smoothie, begin dan met een zoete smoothie van banaan en spinazie en bouw langzaam op tot je smoothie meer groenten en minder fruit bevat.

5. Vul je diepvriezer

Bewaar voldoende fruit en groenten in de vriezer. Zo heb je, samen met enkele droge ingrediënten, altijd alles in huis voor een lekkere smoothie.

Wil je graag je levensstijl aanpakken en gezonder gaan eten?

Dan is de Hormoonfactor kickstart het ideale programma om jou op weg te helpen. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken.

Deel jouw favoriete smoothierecept in de reacties onder dit bericht.

Delen:

5 reacties

  1. Heeerlijk! Bedankt voor de goeie tips, meestal doe ik gewoon ongezoete sojamelk met aardbeiden of banaan. Ik kan hem dus nog veel gezonder maken 🙂 Vroeger maakte ik wel eens een amandelsmoothie met amandelmelk, rauwe cacao, chiazaad, banaan, amandelpasta (dat las ik ook eens op een blog)

  2. How about healthy

    Ik vind avocado lekker in een smoothie, dat maakt het meteen heel romig. Kokos doet het ook altijd goed (ben wel een kokosfan :-)). Ik zou zeggen gewoon wat experimenteren. Soms valt dat eens tegen, maar zo kom je wel op goede creaties.

  3. Welk toestel gebruikt u voor het maken van groentesapjes? Een blender of slow juicer?
    Alvast hartelijk dank.

    1. How about healthy

      Dag Shana, ik gebruik een blender. Ik maak wel vooral smoothies en niet echt sapjes. Daarvoor gebruik ik dan de sapcentrifuge. Als je vaak sapjes maakt is een slow juicer ook wel een aanrader denk ik.

Geef een reactie