tips voor gezonde BBQ

Tips voor een gezonde BBQ

Sinds enkele weken staat er een gloednieuw BBQ-toestel op ons terras te blinken. Iets wat manlief al lang wilde, maar wat ik – net als de aankoop van een frietketel trouwens – tot nu toe wist af te houden. Ik associeerde BBQ vooral met veel vlees en sauzen, niet meteen iets wat past binnen een gezonde levensstijl dus ;-). Zelf ben ik niet zo’n echte vleeseter, dus voor mij hoefde het niet. Maar BBQ’en heeft natuurlijk ook iets gezellig, buiten koken en tafelen met goede vrienden erbij.

Nu de BBQ er is en we er zo optimaal mogelijk gebruik van willen maken, zocht ik naar gezonde BBQ-gerechten. Een BBQ-maaltijd hoeft niet per definitie te bestaan uit veel vlees overgoten met vette sauzen. Dat kan natuurlijk best eens, maar als je een paar keer per week wil BBQ’en wordt het wel een aanslag op je lijn en gezondheid.

Je kan ook heel smaakvolle en gezonde gerechten klaarmaken op de BBQ. Met deze tips wordt jouw volgende BBQ-festijn lekker en gezond!

1. Vermijd bereide vleeswaren

Koop onbewerkte vleessoorten zoals filet van gevogelte, rund en/of wild en breng ze zelf op smaak met kruiden. Als je je eigen kruidenmix maakt, weet je wat je eet. De gekruide en gemarineerde BBQ-gerechten die je in de winkel koopt bevatten vaak suiker, smaakversterkers en andere onnodige toevoegingen. Als je vlees van goede kwaliteit koopt, volstaat het om dat op smaak te brengen met vers gemalen zwarte peper en (grof) zeezout.

gezonde BBQ kip met maïs

2. Wissel af met vis

Ook een stukje zalm, witte vis of schaaldieren zijn heerlijk op de BBQ. Wij maakten bijvoorbeeld zalmfilet op vel gerookt op cederhouten plankjes, enkel gekruid met peper en zout en dat was heerlijk! Afgelopen weekend stonden er mosselen op het menu, klaargemaakt in een BBQ-wok.

3. Beperk je tot 1 stuk vlees of vis

Bij een avondmaaltijd eet je meestal ook geen 3 stukken vlees, dus waarom zou je dat bij een BBQ doen? Tenzij je houdt van het opgeblazen, overladen gevoel achteraf ;-).

4. Kies voor (zoete) aardappel in plaats van brood

Wist je dat stokbrood met kruidenboter een echte caloriebom is? Het verzadigt niet echt waardoor je er van blijft eten. Een lekker alternatief zijn geroosterde krielaardappeltjes op de BBQ. Gewoon even goed wassen (schillen hoeft niet), olijfolie en peper en zout erover en dan 30 minuten op de BBQ (in een wok bijvoorbeeld).

Of zoete aardappel, Hasselback style: je snijdt de zoete aardappel bovenaan in dunne plakjes, maar laat hem onderaan heel. Zo krijg je een soort waaier. Olijfolie, peper en zout erover en een uurtje op de BBQ.

5. Serveer veel groenten

Zorg voor een goede portie groenten. Daarmee kan je alle richtingen uit:

  • Verschillende salades als bijgerecht (eventueel met quinoa of glutenvrije pasta eronder).
  • Rooster groenten op de BBQ: maak een groentebrochette of grill plakken paprika of aubergine. Of snij een Romeinse sla in twee, rooster de helften op de BBQ en breng op smaak met balsamicoazijn, peper en zout. Ook een maïskolf is heel eenvoudig en superlekker!
  • Je kan ook (in een gietijzeren pot of wok) groenten stoven op de BBQ.

BBQ gezonde bijgerechten

6. Schrap de vette sauzen

Net zoals met de kruidenmixen staan de BBQ-sauzen vaak bol van de suiker en ongewenste toevoegingen. Als je vlees of vis goed gekruid is, heb je geen saus nodig. Of maak zelf een sausje om erbij te serveren zodat je weet wat erin zit. Met wat zelfgemaakte mayonaise, citroensap en currypoeder maak je een lekkere currydressing. Of meng mayonaise met lactosevrije yoghurt, look en verse tuinkruiden voor een aïoli.

TIP: AGEs verminderen

Ooit al gehoord van AGEs (Advanced Glycation End products) of glycatie? Dit is een chemische reactie tussen een suiker en een eiwit die bij de bereiding van voedsel kan plaatsvinden. Deze reactie vindt plaats bij bereiding op hoge temperaturen, zoals bij BBQ’en. AGEs zorgen voor veroudering van weefsels. Vooral dierlijke eiwitten zijn gevoelig aan glycatie.

Als je tijdens de zomer vaak de BBQ gebruikt, zorg dan daarnaast ook voor voldoende inname van rauwe voeding of voeding bereid op lage temperatuur (gestoomd of gepocheerd). En las regelmatig een vegetarische (BBQ) dag in.

Heb jij nog tips voor lekkere en gezonde BBQ-recepten? Deel ze gerust in de reacties onder deze blog.

Delen:

Geef een reactie