positieve mindset in uitdagende tijden

Tips voor een positieve mindset in uitdagende tijden

Dat je er ook in tijden van quarantaine & social distancing goed aan doet te blijven bewegen (als het kan in de buitenlucht) en gezond te eten hoef ik je vast niet te vertellen.

Ik zou je natuurlijk een hele hoop tips kunnen geven om je weerstand te versterken, maar laat ons eerlijk zijn.

Een goede weerstand is iets waar je het hele jaar door aan werkt en niet iets wat je even snel op peil krijgt wanneer er een virus de ronde doet.

Waar ik wel graag tips over wil delen is hoe je omgaat met je mindset & gedachten in deze uitdagende tijden.

We hebben namelijk geen invloed op de omstandigheden waar we nu in leven, maar wel op hoe we ermee omgaan.

In mijn gezin gaat alles op zich prima.

We zijn alledrie gezond en ook onze familie, vrienden en kennissen zijn nog in goede gezondheid.

Ik hoop van harte dat dat bij jou ook zo is.

Dus waar wij (als gezin) nu mee geconfronteerd worden, zoals het verplicht thuis blijven, sluiting van de scholen (en dus fulltime een kleuter entertainen), … zijn eigenlijk nog “luxeproblemen” ten opzichte van de mensen die ziek zijn of zij die momenteel alles op alles zetten in de essentiële beroepen (waarvoor dank!!!).

Maar toch mag je niet onderschatten wat zo’n plotse veranderingen met je mindset kunnen doen.

Om nog maar te zwijgen van de constante stroom aan (negatieve) berichtgeving die er op ons afkomt.

Als je hoogsensitief bent of angstgevoelig (en daar reken ik mezelf zeker bij), is het een uitdaging stevig in je schoenen te blijven staan.

Ze zeggen wel eens “Teach what you would most like to learn”.

Daarom deel ik graag tips met je om een positieve mindset te behouden.

Ik pas ze zelf toe en hoop dat jij er ook iets aan hebt.

7 tips voor een positieve mindset in uitdagende tijden

1. Hou een dankbaarheidsdagboekje bij

Dit pas ik al jaren toe, maar op momenten als deze is het extra belangrijk om je aandacht te richten op positieve dingen. Wat je aandacht geeft, groeit.

Leg een boekje naast je bed en schrijf elke avond voor je gaat slapen 3 dingen op waar je die dag dankbaar voor was. Zo sluit je de dag met een positief gevoel af. Als je hier een gewoonte van maakt, zal je ook doorheen de dag meer gevoelens van dankbaarheid ervaren.

2. Blijf bewegen

Door te wandelen verhoog je je serotonineniveau (feelgoodhormoon), door te gaan fietsen of hardlopen maak je endorfines (geluksstofjes) aan. Misschien heb je nu net meer tijd om te bewegen? Maak er dan gebruik van.

Kan je niet meer gaan sporten in clubverband of is de sportschool gesloten? Inspiratie genoeg op YouTube en allerlei apps om thuis een workout te doen. Zelf gebruik ik al enkele maanden de Tone It Up workout app.

Tip: ’s Ochtends nuchter sporten geeft je stemming een extra boost.

3. Mediteer

Regelmatig mediteren zorgt voor een verlaging van je stressniveau en vermindert angst en depressieve gevoelens. Net op momenten dat je er weinig tijd (en/of zin) in hebt, heb je net het meeste nood aan je dagelijkse meditatie.

Je hoeft daar geen uren voor in stilte te gaan zitten. 15min. per dag is al voldoende om effect te hebben.

Ik ben al jaren van van de Headspace app met geleide meditaties.

4. Luister naar inspirerende podcasts

Om wat tegengewicht te bieden aan al de negatieve berichtgeving die er op ons afkomt, is het goed ook wat positieve en inspirerende content te consumeren.

Brooke Castillo van The Life Coach School brengt nu een dagelijkse podcast uit rond dit thema. Zeer inspirerend om naar te luisteren (tijdens je dagelijkse wandeling bijvoorbeeld). Ook de podcast van de dames van Werk & Leven is een aanrader, niet alleen in coronatijden trouwens ;-).

5. Neem een vrolijke houding aan

Als je je somber voelt, straal je dat ook uit. Maar het werkt ook andersom. Door je lichaamshouding en gezichtsuitdrukking te veranderen kan je ook je emoties beïnvloeden. Probeer je maar eens rot te voelen als je een vrolijke houding aanneemt of danst of huppelt. Als we lichamelijk iets doen dat opgewektheid uitstraalt, krijgt ons brein ook het signaal dat we het naar onze zin hebben.

6. Start ’s ochtends met een koude douche

Neem ’s ochtends een koude douche (of douche koud af na je normale douche) voor een endorfineboost. Bouw langzaam op tot maximum 2 minuten. Je hoofd doe je niet onder de koude douche.

Probeer het morgenochtend eens. Ik doe het al jaren en kan het niet meer missen.

En last but not least…

7. Wees mild voor jezelf

Ook al ben je nog gezond, zijn er mensen die het slechter hebben en hebben we “geen reden tot klagen”, je mag er ook even helemaal geen zin in hebben.

Het is OK (en zelfs “normaal”) als je even tijd nodig hebt om aan te passen aan de nieuwe situatie.

Ik hoor graag van jou hoe jij deze #blijfinuwkot periode aanpakt. Heb jij nog een tip om te delen? Laat van je horen in de comments. 

Delen:

6 reacties

  1. Avatar

    Bedankt voor de mooie tips…die neem ik ZEKER mee.
    Na een jaar thuis gezeten te hebben,van Maart 2019 tot Maart 2020(burn-out/depressie).
    Ik ben terug aan de slag gegaan net tijdens de Corona periode en dat was een grootte uitdaging…de GROOTSTE van mijn leven denk ik. Tot hiertoe is me dit vrijwel zeer goed gelukt. Ik probeer ook meer plezier in mijn werk te hebben en steeds positief te zijn.Een mens kan altijd negatief op iets reageren en dat vind de mens precies “gemakkelijker”dan het positieve er proberen uit te halen en dat is dus MIJN uitdaging om er steeds weer een positieve noot uit te halen en dat is niet altijd even gemakkelijk MAAR….het lukt mij best al zeg ik het zelf.KEEP UP THE SPIRIT

    1. Leen

      Lijkt me inderdaad een grote uitdaging Vanessa. Het is niet altijd makkelijk, maar het loont wel.

  2. Avatar

    Eric Asselberghs
    Ter herinnering: vorige week stuurde ik je in bijlage mijn artikels door met als thema:
    HORMONEN EN DE GEESTELIJKE GESTELDHEID (MINDSET ) …&..NATUURLIJKE BEHANDELING VAN VAN STRESS EN PSYCHOSOMATISCHE KWALEN auteur : Amerikaanse ärts À. Shindler. Dit is ZIJN MAAR OOK MIJN ABSOLUTE CREDO.: ZORG DRAGEN VOOR JE HUISGEZIN ZEKER IN CORONA TIJDEN WANT DAAR GELDT NIET DE SOCIAL DISTANCE MAAR SOCIAL ASSITANCE!!! DUS BEN JE GOED BEZIG BESTE LEEN MET HET ZORGEN VOOR JOUW GEZIN (PRIMA MINDSET)

    1. Leen

      Dankjewel Eric!

  3. Avatar

    Super, mijn mantra : Wat werkelijkheid is, zullen we nooit weten. Ik creëer mijn eigen werkelijkheid. Ik besluit om een andere, betere, positievere werkelijkheid te creëren. Bron : Mindtuning.nl van Pieter Frijters uit zijn onlinecursus afrekenen met je Burn-out.

    1. Leen

      Leuk die insteek Karin!

Geef een reactie