positieve mindset in uitdagende tijden

Tips voor een positieve mindset in uitdagende tijden

Dat je er ook in tijden van quarantaine & social distancing goed aan doet te blijven bewegen (als het kan in de buitenlucht) en gezond te eten hoef ik je vast niet te vertellen.

Ik zou je natuurlijk een hele hoop tips kunnen geven om je weerstand te versterken, maar laat ons eerlijk zijn.

Een goede weerstand is iets waar je het hele jaar door aan werkt en niet iets wat je even snel op peil krijgt wanneer er een virus de ronde doet.

Bovendien ben ik absoluut geen kenner in heel deze coronamaterie en laat ik specifiek advies liever aan de echte experts over.

Waar ik wel graag tips over wil delen is hoe je omgaat met je mindset & gedachten in deze uitdagende tijden.

We hebben namelijk geen invloed op de omstandigheden waar we nu in leven, maar wel op hoe we ermee omgaan.

In mijn gezin gaat alles op zich prima.

We zijn alledrie gezond en ook onze familie, vrienden en kennissen zijn nog in goede gezondheid.

Ik hoop van harte dat dat bij jou ook zo is.

Dus waar wij (als gezin) nu mee geconfronteerd worden, zoals het verplicht thuis blijven, sluiting van de scholen (en dus fulltime een kleuter entertainen), onzekerheid over werk, … zijn eigenlijk nog “luxeproblemen” ten opzichte van de mensen die ziek zijn of zij die momenteel alles op alles zetten in de essentiële beroepen (waarvoor dank!!!).

Maar toch mag je niet onderschatten wat zo’n plotse veranderingen met je mindset kunnen doen.

Om nog maar te zwijgen van de constante stroom aan (negatieve) berichtgeving die er op ons afkomt.

Als je hoogsensitief bent of angstgevoelig (en daar reken ik mezelf zeker bij), is het een uitdaging stevig in je schoenen te blijven staan.

Ze zeggen wel eens “Teach what you would most like to learn”.

Daarom deel ik graag tips met je om een positieve mindset te behouden.

Ik pas ze zelf toe en hoop dat jij er ook iets aan hebt.

7 tips voor een positieve mindset in uitdagende tijden

1. Hou een dankbaarheidsdagboekje bij

Dit pas ik al jaren toe, maar op momenten als deze is het extra belangrijk om je aandacht te richten op positieve dingen. Wat je aandacht geeft, groeit.

Leg een boekje naast je bed en schrijf elke avond voor je gaat slapen 3 dingen op waar je die dag dankbaar voor was. Zo sluit je de dag met een positief gevoel af. Als je hier een gewoonte van maakt, zal je ook doorheen de dag meer gevoelens van dankbaarheid ervaren.

2. Blijf bewegen

Door te wandelen verhoog je je serotonineniveau (feelgoodhormoon), door te gaan fietsen of hardlopen maak je endorfines (geluksstofjes) aan. Misschien heb je nu net meer tijd om te bewegen? Maak er dan gebruik van.

Kan je niet meer gaan sporten in clubverband of is de sportschool gesloten? Inspiratie genoeg op YouTube en allerlei apps om thuis een workout te doen. Zelf gebruik ik al enkele maanden de Tone It Up workout app.

Op de Instagram en Facebook pagina’s van Decathlon kan je nu ook gratis workouts volgen die je thuis kan doen. Onder het motto #sportinuwkot vind je er onder andere HIIT training, pilates, yogalessen en kids workouts. Het volledige schema vind je hier.

Tip: ’s Ochtends nuchter sporten geeft je stemming een extra boost.

3. Mediteer

Regelmatig mediteren zorgt voor een verlaging van je stressniveau en vermindert angst en depressieve gevoelens. Net op momenten dat je er weinig tijd (en/of zin) in hebt, heb je net het meeste nood aan je dagelijkse meditatie.

Je hoeft daar geen uren voor in stilte te gaan zitten. 15min. per dag is al voldoende om effect te hebben.

Ik ben al jaren van van de Headspace app met geleide meditaties.

4. Luister naar inspirerende podcasts

Om wat tegengewicht te bieden aan al de negatieve berichtgeving die er op ons afkomt, is het goed ook wat positieve en inspirerende content te consumeren.

Brooke Castillo van The Life Coach School brengt nu een dagelijkse podcast uit rond dit thema. Zeer inspirerend om naar te luisteren (tijdens je dagelijkse wandeling bijvoorbeeld). Ook de podcast van de dames van Werk & Leven is een aanrader, niet alleen in coronatijden trouwens ;-).

5. Neem een vrolijke houding aan

Als je je somber voelt, straal je dat ook uit. Maar het werkt ook andersom. Door je lichaamshouding en gezichtsuitdrukking te veranderen kan je ook je emoties beïnvloeden. Probeer je maar eens rot te voelen als je een vrolijke houding aanneemt of danst of huppelt. Als we lichamelijk iets doen dat opgewektheid uitstraalt, krijgt ons brein ook het signaal dat we het naar onze zin hebben.

6. Start ’s ochtends met een koude douche

Neem ’s ochtends een koude douche (of douche koud af na je normale douche) voor een endorfineboost. Bouw langzaam op tot maximum 2 minuten. Je hoofd doe je niet onder de koude douche.

Probeer het morgenochtend eens. Ik doe het al jaren en kan het niet meer missen.

En last but not least…

7. Wees mild voor jezelf

Ook al ben je nog gezond, zijn er mensen die het slechter hebben en hebben we “geen reden tot klagen”, je mag er ook even helemaal geen zin in hebben.

Het is OK (en zelfs “normaal”) als je even tijd nodig hebt om aan te passen aan de nieuwe situatie.

Ik hoor graag van jou hoe jij deze #blijfinuwkot periode aanpakt. Heb jij nog een tip om te delen? Laat van je horen in de comments. 

Heb je nu meer tijd om je te verdiepen in een gezonde levensstijl?

Dan heb ik een interessante gratis masterclass voor jou die je kan volgen wanneer je wil vanuit je eigen “kot”.

In deze gratis masterclass “Happy food, happy hormonen” leer je welke rol je hormonen spelen in je gewicht, energiepeil en gezondheid en hoe je met gezonde voeding, beweging en stressreductie je hormonen in balans brengt.

Je krijgt na afloop van de masterclass ook nog een hormoonbalans checklist waarmee je zelf kan achterhalen welke hormonen uit balans zijn.

Bovendien krijg je een volledig weekmenu met recepten om wat je geleerd hebt in de masterclass over happy food voor je hormonen meteen te gaan toepassen.

Delen:

Geef een reactie