back in shape plank

Update: Sporten na de bevalling

Tijdens mijn zwangerschap deelde ik regelmatig updates over mijn sportactiviteiten. Ondertussen zijn we 3,5 maanden na de bevalling dus tijd voor een nieuw soort update: sporten na de bevalling.

Door de combinatie gezonde voeding (zowel tijdens mijn zwangerschap als na de bevalling) en het geven van borstvoeding was ik mijn zwangerschapskilo’s snel kwijt. De conditie en kracht terugkrijgen blijkt een grotere uitdaging te zijn.

Hoe ben ik gestart met sporten na de bevalling?

Na zo’n 5 weken ben ik gestart met een lessenreeks postnataal turnen. Die bestond uit heel rustige oefeningen vooral gericht op het versterken van de bekkenbodemspieren en buikspieren. De buikspieroefeningen vielen me zwaar. Wat een verschil met mijn vorm voor de zwangerschap. Logisch natuurlijk dat die heel wat te verduren gekregen hebben. Rustig terug beginnen dus.

Kort daarna volgde een heel drukke periode waarin ik verhuisde en opnieuw startte met werken, dus tijd en energie om te sporten was er niet meteen.

Enkele weken na de verhuis (3 maanden na de bevalling) ging ik voor de eerste keer terug een rondje hardlopen. Ik ben rustig gestart met 5 kilometer, de eerste keer nog met korte wandelpauzes tussen de loopstukjes. Het tempo lag laag en de hartslag was hoog, maar toch deed het zo’n deugd om eindelijk eens terug die loopschoenen aan te trekken. Nadien ben ik nog enkele keren gaan hardlopen, maar toen viel ook dat weer stil. Wanneer je opnieuw kan starten met hardlopen is afhankelijk van hoe snel je bekkenbodemspieren hersteld zijn. Zolang je na een training nog merkt dat je last hebt van een zwaar gevoel, is dat een teken dat je het de volgende keer wat rustiger aan moet pakken.

Het blijkt moeilijker te zijn om tijd en energie te vinden voor het sporten na de bevalling dan tijdens mijn zwangerschap. De onderbroken nachten eisen veel energie waardoor ik vaak moe ben. Daarnaast is er door de combinatie werk, huishouden en gezin ook vaak geen tijd om te gaan sporten.

Sporten na de bevalling als energiegever en me-time

Maar omdat sporten me ook weer energie geeft, ga ik er toch werk van maken. Sinds 2 weken ben ik gestart met de krachtoefeningen uit de bikini body guide van Kayla Itsines. Na de zwangerschap wordt aangeraden te starten met de pre-training, maar ook die is al heel pittig. Je moet wel wat ervaring hebben met krachttraining om de oefeningen goed te kunnen uitvoeren zonder begeleiding. De workouts bestaan uit 4×7 minuten intensieve circuittraining. Die kan ik gewoon thuis doen en daar neem ik nu 3x per week een half uurtje tijd voor. Vanaf september ga ik namelijk zelf workouts geven voor zwangere vrouwen en jonge mama’s, dus dat is een extra motivatie om tegen dan terug in conditie te zijn.

back in shape squats

Ook het hardlopen ga ik terug oppakken deze week. Niet zozeer om afstand of tempo op te bouwen, maar eerder omdat het me mentaal goed doet om even buiten in beweging te zijn. Dus wil ik het aanvullend als ontspanning en me-time inzetten. Zonder daarbij vast te houden aan doelstellingen of schema’s.

Fietsen en zwemmen laten we voorlopig even voor wat het is. Ik moet spaarzaam omgaan met mijn energie en tijd, dus denk dat dit al volstaat voorlopig 🙂 .

Wil je graag terug in vorm raken na je zwangerschap of bevalling?

Dan is de Hormoonfactor kickstart het ideale programma om jou op weg te helpen. Als mama van een jonge dochter weet ik dat het je vaak aan tijd en energie ontbreekt. Het gezinsleven vergt veel van je en het is niet altijd makkelijk om nog dagelijks gezonde maaltijden op tafel te zetten. Ik geef je praktische tips waar je mee aan de slag kan zodat je terug in vorm raakt na je zwangerschap of bevalling.

Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie.

Delen:

Geef een reactie