van roker naar marathonloper

Mijn verhaal: van roker naar marathonloper

Vandaag een zeer persoonlijke blog met mijn verhaal over hoe ik mijn levensstijl veranderde. Aanleiding van deze blog was een opmerking tijdens een workout die ik gaf. Ik deed een oefening voor waar de groep het moeilijk mee had, de beruchte “plank” was dat. Ik hoorde één van de deelneemsters verzuchten “als jij dat doet, ziet het eruit alsof het niks is”. Die ene opmerking bracht me terug naar de tijd dat ik zelf mijn eerste stapjes zette in de groepslessen van de sportschool en net datzelfde gevoel had…

Ik vertelde haar dat zij dat ook best zou kunnen na wat oefenen. Dat ik zelf ook niet altijd zo sterk en fit geweest ben. Meer zelfs, dat ik jaren geleden te veel woog, geen conditie had en niet goed in mijn vel zat.

Kort na dit voorval ging ik met vriendinnen op vrijgezellenweekend. Voor één van de opdrachten die ze voor me in petto hadden, kreeg ik een stapel foto’s uit de oude doos en moest ik het verhaal achter de foto vertellen. Leuke opdracht, maar best confronterend om die oude foto’s terug te zien. Ik leek helemaal vergeten te zijn dat ik er vroeger veel minder fit uitzag. 

Het begon te kriebelen om eens een blogje te wijden aan mijn levensstijlverandering. Wie de pagina “Over Leen” al gelezen heeft –of wie mij al langer kent zoals de vriendinnen op het vrijgezellenweekend- weten dat ik niet altijd zo fit en slank was. Integendeel zelfs. Ik rookte een pakje sigaretten per dag, had wat kilootjes te veel en had absoluut geen conditie. Je kon me al horen puffen als ik een paar trappen moest doen. In die tijd at ik wel gezond… dacht ik. Ik at bijvoorbeeld veel salade ’s avonds, maar wel met een flinke portie dressing erop. Of een stukje kipfilet, maar wel met een grote lepel saus erbij. Soep at ik ook vaak, maar altijd uit een pakje. Zo kwamen ook de sausjes bij de “gezonde” wokschotel die ik maakte uit een zakje. Ik at dus niet bewust ongezond, maar ik wist gewoon niet wat de gezonde keuzes waren. Ik had ook met regelmaat het goede voornemen om een sport op te pakken, maar leek nooit iets te vinden dat ik leuk genoeg vond om vol te houden.

Ik ging voor deze blog op zoek naar een paar foto’s uit de oude doos om met jullie te delen. Het viel me vooral op dat ik weinig foto’s van mezelf vond, omdat ik het toen niet leuk vond om op de foto te gaan. En nog steeds voel ik me niet klaar om de meest confronterende foto’s van mezelf (lees: in bikini) openbaar te maken. Nochtans ben ik niet zo’n fan van de voor/na foto’s want uiterlijk is niet het belangrijkste. Maar als je verder leest, zal je merken dat mijn uiterlijke verandering ook zijn impact had op de binnenkant. En dat is wel belangrijk!
Ik ging voor deze blog op zoek naar een paar foto’s uit de oude doos om met jullie te delen. Het viel me vooral op dat ik weinig foto’s van mezelf vond, omdat ik het toen niet leuk vond om op de foto te gaan. En nog steeds voel ik me niet klaar om de meest confronterende foto’s van mezelf (lees: in bikini) openbaar te maken.
Nochtans ben ik niet zo’n fan van de voor/na foto’s want uiterlijk is niet het belangrijkste. Maar als je verder leest, zal je merken dat mijn uiterlijke verandering ook zijn impact had op de binnenkant. En dat is wel belangrijk!

Iets meer dan 6 jaar geleden veranderde dat. Ik voelde me niet goed in mijn vel, had veel darmklachten, spanningshoofdpijn en allerlei andere kwaaltjes. Daarom besloot ik iets aan mijn levensstijl te doen. Mijn gewicht was daarbij niet mijn grootste motivatie. Ik ging er namelijk van uit dat de extra kilootjes wat genetisch bepaald waren. Ik wilde me vooral beter gaan voelen.

Eerste stap was de rookstop. Om dat beter vol te houden (ik had namelijk al een mislukte poging achter de rug) besloot ik te gaan hardlopen. Ik bouwde langzaam op met de Start 2 Run lessen. In het begin vond ik hardlopen absoluut niet leuk. Het was telkens een opgave. Maar stilaan verbeterde mijn conditie en het gaf me een extra motivatie om niet opnieuw te beginnen roken. Dan zou ik namelijk alles wat ik opgebouwd had weer kwijt zijn. Naarmate de conditie beterde, ging ik het hardlopen ook steeds leuker vinden.

Daarnaast begon ook de interesse voor gezonde voeding te groeien en ging ik er meer en meer over lezen en mee experimenteren. Koken was niet enkel meer een noodzaak, maar ik begon er zowaar plezier aan te beleven om mezelf goed en lekker te voeden.

Als ik het zo vertel, lijkt het alsof ik snel en zonder moeite ben omgeschakeld naar een totaal andere levensstijl. Maar zo ging dat in werkelijkheid niet. Ik heb niet van de ene dag op de andere alles omgegooid. Dat heb ik wel een keer geprobeerd met een streng dieet waarbij ik allerlei voedingsmiddelen waar ik gevoelig op reageerde ging weren. Dat hield ik exact 2 maanden vol. Voeding werd op die manier een stressfactor en dat kan niet de bedoeling zijn.

Nee, mijn levensstijlverandering was echt een proces van lange tijd, van vallen en opstaan. Van ondervinden wat voor mijn lichaam goed was en wat niet. Wat voor mij haalbaar was en wat niet.

Qua sport ging ik mijn grenzen meer en meer verleggen. Nog geen 2 jaar na mijn eerste Start 2 Run les, liep ik mijn eerste marathon. Streberig als ik ben, zoek ik altijd nieuwe uitdagingen op 😉 . Daarna ging ik het hardlopen combineren met zwemmen en fietsen en meedoen aan triatlons. Ondertussen weet ik dat meer trainen niet altijd beter is. Het hardlopen blijft een passie en de magie van de lange afstand blijft me aantrekken. Maar ik combineer het sinds een tweetal jaar ook met krachttraining. Daardoor krijg ik minder blessures en ben ik spiermassa gaan opbouwen, waardoor ik er fitter uitzie en mijn stofwisseling ook verbeterd is. Ook is krachttraining efficiënter en sinds mijn dochter er is, wil ik niet al mijn vrije tijd aan training spenderen.

Wat voeding betreft, blijf ik nog steeds verder lezen, bijleren en experimenteren. Niet alleen over welke voedingsmiddelen en combinaties gezond zijn, maar ook hoe ik ze lekker kan klaarmaken. Voeding is niet alleen de brandstof van ons lichaam, maar heeft ook een sociale functie en je hoort er van te kunnen genieten.

Verder blijf ik zoeken naar de juiste balans. Want dat is minstens zo belangrijk. Een blijvende levensstijlverandering is maar mogelijk als je je goed voelt bij wat je doet en eet.

Voel ik mij altijd fantastisch? Nee, niet altijd. Ik ben ook een jonge mama, die vaak last heeft van slaapgebrek, meer dingen wil combineren dan goed voor me zijn en daardoor soms te weinig energie heeft. Maar ik voel me wel fit, in goede conditie, heb meer zelfvertrouwen dan vroeger en weet hoe ik voor mezelf moet zorgen.

Ben ik 100% tevreden met hoe ik er nu uitzie? Nee, niet elke dag. Ik ben tenslotte een vrouw ☺. Maar ik hoef mezelf niet meer te “verbeteren” en weet dat ik goed voor mijn gezondheid zorg. Als jonge mama ben ik nu extra gemotiveerd om die gezonde levensstijl door te geven aan mijn dochter. Om haar van jongs af al te laten kennismaken met lekkere gezonde voeding en sport. En omdat die gezonde levensstijl mij zoveel gebracht heeft, heb ik ondertussen van mijn passie mijn job gemaakt en begeleid ik mijn klanten naar een blijvende levensstijlverandering.

recente foto's
Om af te sluiten een paar recente foto’s. Links klaar om te gaan feesten samen met mijn aanstaande. Rechts aan het hardlopen met buggy en dochter.

Waarom ik dit met jullie deel? Ik hoop jullie ermee te inspireren en te laten zien dat er met levensstijl vaak veel te winnen valt.
Dat je zelf veel dingen kan ondernemen om je beter te voelen.
Dat het geen alles of niets verhaal is.
Dat je niet van de ene op de andere dag alles moet omgooien.
Dat je stilaan je weg kan zoeken en hier en daar kleine aanpassingen doen en er zo ook komt.
Dat veranderen soms met vallen en opstaan gaat.
Dat het getal op de weegschaal vaak niet voldoende is als motivatie.
Dat je je eigen motivatie moet vinden, je eigen drijfveer waarom je gaat veranderen.
Dat een fitter en gezonder lichaam niet onbereikbaar zijn.

Wil je graag weten hoe de Hormoonfactor je kan helpen een gezond gewicht te bereiken?

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken.

Is jouw levensstijl de afgelopen jaren veranderd? En wat deed dat met je? Of wil je net graag wat veranderen aan je levensstijl? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal…

Delen:

10 reacties

  1. Avatar

    Hoi Leen,

    Wat een mooi en inspirerend verhaal. Bedankt voor het delen.

    Groeten,

    Anita

    1. Leen

      Bedankt Anita en graag gedaan!

  2. Avatar

    Zeer inspirerend, ik eet al bijna 2 jaar suikervrij. Op sociaal vlak is dat moeilijker en dan zondig ik wel eens. Ik kom hier graag lezen en zo zie je dat je altijd kan veranderen naar een gezonde levensstijl. Ik zou graag terug hardlopen en krachttraining beginnen.

    1. Leen

      Bedankt Sofie! Ik was in het begin ook “strenger” voor mezelf en vond dat dat me te veel beperkte buitenshuis. Daarom heb ik het buitenshuis meer losgelaten nu. Gewoon genieten dan. Maar voel me wel meteen weer beter als ik mijn eigen eetpatroon kan volgen.

      De combinatie met krachttraining kan ik je zeker aanraden. Ik zou dat stukje niet meer willen missen nu.

  3. Avatar

    Mooi en oprechte getuigenis: inspirerend voor ieder van ons! Helemaal niet simpel maar je hebt ’t toch maar gedaan! Knap!

    1. Leen

      Bedankt Carole!

    1. Leen

      Verrassend hé Nikki :-)?

  4. Avatar

    Proficiat Leen, ik de mama van Ellen, zit al heel lang met overgewicht en krijg er niks af, al was het maar vijf kg, ik kan wel geen sport doen vanwege mijn cvs en fybromialgie,het zou mij al helpen voor mijn rugpijn en meer energie geven, heb wel intersse in voeding maar mag niet te complex meer zijn.

    1. Leen

      Gezonde voeding hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn. Basis zijn groenten en vooral pure en onbewerkte producten. Ik merk inderdaad dat de meeste mensen geen tijd hebben om uitgebreid te koken, dus ik probeer ook vaak tips in die richting te geven en ga daar nog meer info over uitwerken.

      Misschien is rustig bewegen wel een optie: zwemmen, wandelen of fietsen bijvoorbeeld?

Geef een reactie