salade met gerookte zalm en rijstwafel met avocado

Voedingsstoffen voor een gezonde hormoonbalans

Een goede hormoonbalans is de basis om je fit en energiek te voelen en je gezonde gewicht te bereiken en behouden. Maar welke voedingsmiddelen zorgen voor die goede hormoonbalans? En welke voedingsmiddelen verstoren die hormoonbalans? Hier volgt een lijstje van hormoonboosters en hormoonverstoorders. Handig om te onthouden voor je volgende boodschappen.

Hormoonboosters voor een goede hormoonbalans

  • Magere witte vissoorten zijn rijk aan jodium en goed voor de werking van de schildklier. Vermijd overkweekte en vervuilde vissoorten zoals pangasius en tilapia.
  • Ook zeewier (zoals nori, wakame, kelp en zeekraal) is een goede bron van jodium en een geschikt alternatief voor vegetariërs. Zeker als je weinig of geen brood eet, is het belangrijk regelmatig jodiumrijke voedingsmiddelen op het menu te zetten. Ook bij bijnieruitputting is zeewier goed om toe te voegen als herstellende voeding.
  • Vette vissoorten zijn dan weer rijk aan omega 3-vetzuren. De verhouding tussen omega 6 en omega 3 is belangrijk voor een goede gezondheid. In ons huidige eetpatroon (met veel bewerkte producten) consumeren we vaak te veel omega 6. Voor vegetariërs zijn walnoten en lijnzaadolie een goed alternatief om aan een portie omega 3 vetzuren te komen. Een lekker hormoonfactorproof recept met goede vetten is deze sushisalade.
  • Soja is rijk aan fyto-oestrogenen en is daarom vooral geschikt voor vrouwen tijdens en na de overgang. Voor mannen (zeker op oudere leeftijd) is soja dan weer af te raden omwille van de fyto-oestrogenen.
  • Eieren boosten testosteron en groeihormoon. Kies voor biologische eieren (herkenbaar aan het eko logo of aan het nummer op het ei dat begint met het cijfer 0).
  • Cacao is rijk aan magnesium en een testosteronbooster. Rauwe cacaco heeft het bijkomende voordeel dat deze niet gebrand is. Bij verzwakte of uitgeputte bijnieren is cacao af te raden omwille van het stimulerende effect.
  • Olijfolie en avocado’s bevatten het onverzadigde omega 9-vetzuur en zijn voor mannen goed om de testosteronproductie te stimuleren maar ook voor vrouwen zijn deze producten erg gezond. Gebruik olijfolie van goede kwaliteit (extra vierge in donkere glazen fles) en gebruik de olie enkel koud, bijvoorbeeld als basis voor een saladedressing.

Hormoonverstoorders die zorgen voor een hormonale disbalans

  • Geraffineerde suikers zorgen voor insulinepieken en te veel suiker in de voeding kan op termijn leiden tot het ontstaan van insulineresistentie (en diabetes type II).
  • Cafeïne verhoogt cortisol (het stresshormoon) en belast de bijnieren. Goede dranken voor een gezonde hormonale balans zijn water, kokoswater en kruidenthee.
  • Alcohol is belastend voor de lever en aangezien de lever een belangrijke rol speelt in het hormonale systeem kan regelmatig alcoholgebruik dus ook voor een hormonaal onevenwicht zorgen.
  • Bier is omwille van de fyto-oestrogenen in hop af te raden voor mannen en zeker voor oudere mannen die van nature al minder testosteron aanmaken.
  • Varkensvlees kan allergieën en ontstekingen veroorzaken.
  • Gluten en zuivel omdat deze bij veel mensen klachten geven en de darmflora verstoren. Als je gluten of zuivel enkele weken volledig uit je voeding schrapt kan je zelf ervaren of bepaalde klachten erdoor verminderen. Daarna kan je stilaan terug gluten of zuivel in je voeding brengen en kijken welke reactie dat geeft.
  • Chemische E-nummers, en dan vooral aspartaam (E951) en mononatriumglutamaat (E621), zorgen vaak voor allerlei klachten. Bijkomend nadeel is dat aspartaam het verlangen naar zoet in stand houdt en dat mononatriumglutamaat er voor zorgt dat je van producten blijft dooreten.
  • Geraffineerde, bewerkte producten zoals koekjes die vaak schadelijke transvetten bevatten. Zin in koekjes? Bak ze dan liever zelf met gezonde ingrediënten zoals havermout.
  • Vergeet bij de hormoonverstoorders ook de verpakking van voeding niet. In plastic verpakking zit vaak BPA dat hormoonverstorend werkt.

Zet dus regelmatig de hormoonboosters op het menu en laat de hormoonverstoorders zoveel mogelijk achterwege. Maar zoals steeds geldt ook voor de hormoonboosters dat zoveel mogelijk variatie belangrijk is. Wissel af tussen de verschillende hormoonboosters voor een optimaal effect.

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou kan betekenen?

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor breng je je hormonen in balans, verbeter je je levensstijl en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan op maat.

Delen:

Geef een reactie