borstvoeding

Gezonde voeding bij borstvoeding

Van zodra ik wist dat ik zwanger was, was er ook de wens om borstvoeding te kunnen geven. Een voorbereide vrouw is er twee waard dus verdiepte ik me voor de bevalling al in allerlei informatie rond borstvoeding.

Nu eet ik al gezond, maar ik wilde tijdens de borstvoedingsperiode mijn voeding daar optimaal op afstemmen. Je lichaam heeft tijdens deze periode namelijk meer calorieën nodig, dus je mag best meer gaan eten. Op dieet gaan is nu nog niet aan de orde, want dan krijgt je baby afvalstoffen binnen en spreek je te veel van je reserves aan. Door het grotere hongergevoel (en het tijdsgebrek met de kleine baby in huis 🙂 ) zal je misschien geneigd zijn te kiezen voor een snelle (ongezonde) hap. Maar probeer die extra calorieën toch te halen uit voedzame, pure en onbewerkte voeding.

Voedingstips voor borstvoedende mama’s

  • Mochi (of sweet mochi): zeer eiwitrijk en ideaal voor borstvoedende mama’s. Je koopt het in de natuurvoedingswinkel en kan het bakken in de pan, toevoegen aan groentenstoofpotjes of wafeltjes mee bakken.
  • Gezonde vetten: heeft je baby nodig voor de ontwikkeling van de hersenen. Je vindt ze onder andere in noten, notenboters en zaden. Maak er een gewoonte van om wat lijnzaadolie over je havermout te sprenkelen en/of wat olijfolie over je salade. Zet regelmatig vette vis (makreel, haring, zalm, asjovis en sardienen) en avocado op je menu.
  • Voldoende eiwitrijke voeding: zet regelmatig tempeh (gefermenteerde soja) of biologische peulvruchten op het menu als je vegetarisch eet. Eet je niet vegetarisch? Kies dan voor onbewerkte (biologische) vleessoorten.
  • Voeding rijk aan ijzer: zoals zeewier, quinoa, groene bladgroenten (in een groene smoothie bijvoorbeeld), sesamzaad, pompoenpitten en bieten.
  • Havermout: stimuleert de melkproductie. Gebruik volle havervlokken en geen instant havermout. Enkele lekkere recepten met havermout vind je in mijn gratis e-book “Genieten met groenten: 10 powerrecepten voor meer energie”.
  • Borstvoedingsthee kan ook helpen om de melkproductie te stimuleren. Ik gebruik zelf de borstvoedingsmix bio van Weleda. Deze is lekker van smaak, en ook koud te drinken. Als je een baby in huis hebt, weet je waarom dat belangrijk is 🙂 . Let er bij de aankoop van borstvoedingsthee op dat de thee fenegriek bevat om de melkproductie te stimuleren. Venkel is dan weer goed voor jouw spijsvertering en die van je baby
  • Verse gemberthee heeft ook een gunstig effect op de melkproductie en kalmeert het zenuwstelsel. Een ideale combinatie voor mama’s in de kraamperiode.
  • Frambozenbladthee is niet specifiek voor de borstvoeding, maar versterkend voor de baarmoeder. Ik drink deze thee dagelijks sinds enkele weken voor de bevalling en doe dit nu nog steeds om het herstel te bevorderen.
  • Drink voldoende (extra) water, drink zeker na elke borstvoeding en volg je eigen dorstgevoel.

Let verder op met stimulerende dranken en voeding zoals koffie, cafeïnehoudende thee, chocolade, … Drink of eet deze met mate. Ook verschillende superfoods kan je in deze periode beter mijden omwille van hun stimulerende (bv açaibessen) of ontgiftende effect (zoals chlorella en spirulina) of effect op de hormoonbalans (zoals maca). Probeer ook hormoonverstorende stoffen zoveel mogelijk te vermijden. Denk daarbij vooral aan plastic verpakking en opwarmen in plastic.

Wil je graag terug in vorm raken na je zwangerschap of bevalling?

Dan is de Hormoonfactor kickstart het ideale programma om jou op weg te helpen. Als mama van een jonge dochter weet ik dat het je vaak aan tijd en energie ontbreekt. Het gezinsleven vergt veel van je en het is niet altijd makkelijk om nog dagelijks gezonde maaltijden op tafel te zetten. Ik geef je praktische tips waar je mee aan de slag kan zodat je terug in vorm raakt na je zwangerschap of bevalling.

Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie.

Delen:

2 reacties

  1. Avatar

    Super tips! En zo leuk om te lezen dat je bewust koos voor borstvoeding en je goed hebt voorbereidt. Ik ben ook voorstander van borstvoeding. Tegenwoordig kan men niet snel genoeg flesvoeding geven, een beetje een zonde eigenlijk.

  2. How about healthy

    Bedankt Carolien :-). Wat voorbereiding is wel nodig want het is niet zo eenvoudig als ik dacht. De eerste dagen en weken is wat zoeken, maar nu gaat het vlot en is het heel fijn om dat aan mijn dochtertje te kunnen geven.

Geef een reactie