mindfulness meditatie voordelen

Voordelen van mindfulness en meditatie

In het najaar van 2013 kwam ik voor het eerst in aanraking met meditatie tijdens een 8 weken durende cursus mindfulness bij Edel Maex, grondlegger van de mindfulness in België. Ik was op zoek naar een manier om beter met stress om te gaan en minder te piekeren en nieuwsgierig wat mindfulness voor me kon betekenen.

Als je zoals ik de gewoonte hebt om altijd maar te doen in plaats van te zijn, dan is mindfulness een hele aanpassing. Mindfulness houdt namelijk in dat je stilstaat bij wat er is en daar aandacht voor hebt.

Wat is het verschil tussen mindfulness en mediteren?

Mindfulness is een levenswijze waarbij je meer aandacht hebt voor wat er is en in het moment leeft. Meditatie is een manier om die aandacht te trainen en zo dus meer mindful te worden. Je kan niet gewoon “mindful zijn”, het is een kwaliteit die je moet oefenen door middel van meditatie. Er bestaan verschillende vormen van meditatie. Bij mindfulness wordt gebruik gemaakt van meditatie waarbij je in contact blijft met de werkelijkheid, dit kunnen lichaamsgerichte oefeningen zijn, stille meditaties of begeleide meditaties.

Meditatie klinkt heel zweverig, maar het gaat er gewoon om even stil te staan, te stoppen waar je mee bezig was en aandacht te hebben voor wat is. Of dat nu negatieve of positieve gevoelens zijn (zowel lichamelijk als mentaal), je laat ze er zijn. Je oefent je erin om die gevoelens niet weg te drukken, maar je er ook niet door te laten meeslepen. Gewoon observeren wat er is met milde aandacht, zonder oordeel.

Wat zijn de voordelen van mindfulness?

Onderzoek heeft uitgewezen dat mindfulness (en meditatie) voor veranderingen in de hersenen zorgen, zowel tijdens de meditatie als in het dagelijkse leven van personen die regelmatig meditatie beoefenen.

  • Vermindert angst en depressieve gevoelens
  • Geeft energie
  • Vermindert stress
  • Vermindert pijn en verbetert het immuunsysteem
  • Verbetert het geheugen en de concentratie
  • Verhoogt empathie en inlevingsvermogen

Om de voordelen te ervaren dien je gedurende zo’n 8 weken regelmatig te oefenen. En ook na die 8 weken zal je de effecten enkel blijven ervaren als je regelmatig oefent.

Mindfulness kan helpen je stressniveau te verlagen en is zo goed voor je hormoonbalans. Als je langdurig onder stress staat, draaien je bijnieren overuren en moeten ze te veel cortisol (het stresshormoon) produceren. Langdurige stress kan ervoor zorgen dat je bijnieren uitgeput raken, maar kan ook voor andere hormonale klachten zorgen zoals problemen met de schildklier, oestrogeendominantie, meer overgangsklachten, …

Wat heeft mindfulness mij opgeleverd?

Sinds de cursus probeer ik zoveel mogelijk de principes van mindfulness toe te passen en te trainen door middel van meditatie. De eerste jaren merkte ik dat ik er vooral in drukkere periodes vaak niet de tijd voor maakte. Terwijl dat net de momenten zijn dat ik er behoefte aan heb.

Een oude Zen-wijsheid vat dit goed samen als:

You should sit in meditation for twenty minutes every day, unless you’re too busy, then you should sit for an hour.

Tijd “heb” je nooit, maar moet je maken…

Ondertussen is meditatie een onderdeel geworden van mijn dagelijks leven. Ik oefen elke dag met een korte geleide meditatie van 15 minuten met de Headspace app. Ik ervaar wel dat ik er veel baat bij heb en kan het iedereen aanraden om te proberen. Ik kijk nu echt uit naar “mijn momentje”. Soms neem ik nog deel aan de terugkomsessies van Edel Maex met langere begeleide meditaties en groepsgesprekken.

Wil je graag met mindfulness aan de slag?

Op de website van Edel Maex kan je gratis geleide meditaties downloaden. Daarnaast bestaan er ook smartphone apps met meditatieoefeningen, zoals de Headspace app. Die gebruik ik zelf en kan ik je warm aanbevelen.

Ook de boeken met CD van Edel Maex zijn een aanrader als je nog niet vertrouwd bent met mindfulness.

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou kan betekenen?

Naast mindfulness kan ook de juiste voeding en beweging de stress op je lichaam verlagen en zo je hormoonbalans verbeteren.

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan op maat.

Heb jij ervaring met mindfulness en meditatie? Wat doet het voor jou?

Delen:

4 reacties

  1. Avatar

    Mediteren was ook één van mijn voornemens voor 2015, maar ik ben er tot nu toe nog steeds niet aan begonnen… Ik vind het een beetje saai om te doen en ik zit eigenlijk gewoon te wachten tot het gedaan is. Geleide meditaties doe ik liever maar ook geen 3 keer dezelfde… Als je tips hebt, laat maar weten 🙂

  2. howabouthealthy

    Ik begrijp je. Voor mij ligt het ook ver van mijn natuur af om even alles te laten liggen en zo stil te staan. Maar ik weet dat het me zowel op korte termijn als op langere termijn goed doet. En dat is voor mij de motivatie om er wel tijd voor te maken en het te doen.

    Ik gebruik meestal de downloads van Edel Maex (zie blog). Er komt er elke maand een nieuwe op de site. Ik heb er nu zo’n 20-tal, dus dan kan je wel redelijk afwisselen. Ik heb ook zijn CD waar er 3 opstaan, maar dat zijn langere meditaties van 45min. Er staat ook een lichaamsgerichte oefening op die meer aan yoga doet denken. Misschien zijn zulke lichaamsgerichte meditaties meer jouw ding? Dan ben je wel nog steeds “in beweging”.

    Of misschien helpt het voor jou als je er gewoon een vast moment voor kiest. Bijvoorbeeld elke ochtend na het opstaan of elke avond na het avondeten. Als je iets nieuws wilt introduceren, moet je het vaak enkele weken de tijd geven voor het echt een routine wordt en deel gaat uitmaken van je dagelijkse leven.

  3. Avatar

    Wat een goede post is dit. Ik heb zelf al enige tijd ervaring met meditatie. Heb een cursus bij Zen.nl (in Utrecht) gedaan. Is heel erg aan te raden! 🙂 Liefs, xx Frederique – fashion blogger – http://fablefrique.com

Geef een reactie