lopen en sporten tijdens de zwangerschap

Waarom blijven sporten tijdens je zwangerschap?

Tijd voor een nieuwe categorie artikels op de blog: namelijk tips voor een gezonde en energieke zwangerschap. Aangezien ik nu ervaringsdeskundige ben geworden (21 weken zwanger nu), wil ik ook die tips graag met jullie delen.

Deze tips zullen uiteraard niet voor alle bloglezers van toepassing zijn 🙂 maar ik hoop dat ik er toch enkele zwangere vrouwen een plezier mee kan doen. Als je iemand kent die momenteel zwanger is en iets aan de tips kan hebben, deel ze dan gerust. 

Laat ik van start gaan met één van mijn favoriete onderwerpen, namelijk sporten (hardlopen en krachttraining in het bijzonder). Ik moet eerlijk zeggen dat ik van tevoren vreesde dat ik het sporten zou moeten opgeven als ik zwanger zou worden. Sport is echt mijn uitlaatklep, me-time en ontspanning.

Als ik mensen vertelde over mijn zwangerschap, kreeg ik als eerste opmerking ook vaak iets in de zin van “nu zal het sporten wel voorbij zijn zeker?”. Het is echt een misverstand dat je als zwangere vrouw gewoon in je zetel moet gaan hangen en vooral niet mag sporten. Natuurlijk moet je rustiger aan gaan doen. Het creëren van zo’n nieuw wezentje vergt namelijk heel wat van je lichaam dus gewoon dezelfde routine blijven aanhouden lukt echt niet. Daar kom je al snel achter, geloof me 😉 .

Maar dat neemt niet weg dat je nog wel actief kan blijven. Integendeel, nu je zwanger bent, is beweging net heel belangrijk.

Wat zijn de voordelen van sporten tijdens de zwangerschap?

  • Een goede conditie en getraind lichaam helpen je niet enkel tijdens de bevalling, maar zorgen ook voor een sneller herstel achteraf.
  • Als je tijdens je zwangerschap in beweging blijft, is het nadien ook makkelijker om weer terug in vorm te raken en om je sportroutine weer op te pakken.
  • Je zwangerschap doet heel wat met je lichaam. Als je voordien een goede conditie en vorm had en je lichaam voelt uitzetten en je conditie achteruit voelt gaan, dan ben je daar niet altijd even happy om. Ook al hoort het erbij en kijk je erg uit naar je kleintje. Als je dan toch actief blijft, helpt dat om je beter in je vel te voelen en je goed te voelen bij je veranderende lichaam. Je voelt je er ook mentaal sterker door.
  • Beweging helpt ook om een gezonde gewichtstoename aan te houden tijdens de zwangerschap.
  • Een gezonde levensstijl in het algemeen draagt bij aan een energieke zwangerschap.

Volgende week op de blog: enkele tips om in beweging te blijven tijdens je zwangerschap.

Heb jij ook gesport tijdens je zwangerschap? Wat waren jouw ervaringen?

Wil je graag terug in vorm raken na je zwangerschap of bevalling?

Dan is de Hormoonfactor kickstart het ideale programma om jou op weg te helpen. Als mama van een jonge dochter weet ik dat het je vaak aan tijd en energie ontbreekt. Het gezinsleven vergt veel van je en het is niet altijd makkelijk om nog dagelijks gezonde maaltijden op tafel te zetten. Ik geef je praktische tips waar je mee aan de slag kan zodat je terug in vorm raakt na je zwangerschap of bevalling.

Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan (met adviezen op vlak van voeding, training en stressbeperking) op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie.

Delen:

Geef een reactie