training running hardlopen

Waarom boek je geen vooruitgang met je training?

Wist je dat er een verschil bestaat tussen “bewegen” (of “sporten”) en “trainen”? En precies dat verschil kan er de oorzaak van zijn dat je geen vooruitgang boekt. Veel mensen denken dat ze trainen, maar wat ze eigenlijk doen is bewegen. Natuurlijk is bewegen goed. Beter regelmatig bewegen dan een hele dag stilzitten! Regelmatige beweging is een must voor een goede gezondheid.

Maar als je vooruitgang wil boeken, dan zal je bewust moeten gaan trainen in plaats van enkel te bewegen. Wat is vooruitgang precies? Dit kunnen verbeteringen zijn op het gebied van kracht, spiermassa of uithoudingsvermogen. Om vooruitgang te boeken, moet je lichaam een prikkel krijgen, een reden om beter te worden. En dat is net wat je met training gaat doen. Je gaat je lichaam die prikkel toedienen. Die prikkel zorgt ervoor dat je verbetert op het vlak van kracht, spiermassa, uithoudingsvermogen of een combinatie ervan.

Een voorbeeld van het verschil tussen bewegen en trainen

Bewegen
Je gaat elke week 3x 10km gaat hardlopen aan dezelfde intensiteit en tempo.

Trainen
Je wilt opbouwen voor een langere afstand en gaat je duurlopen elke week iets langer maken. In week 1 loop je bijvoorbeeld 10km, in week 2 loop je 12km, in week 3 loop je 14km, enz.

Bij training treed je buiten je comfortzone en laat je je lichaam iets doen wat het nog niet eerder gedaan heeft. Daardoor wordt je lichaam geprikkeld om zich aan te passen en beter te worden.

Training en rust gaan hand in hand

Rust is een een zeer belangrijke factor bij training. Je lichaam kan enkel beter worden als er ook voldoende herstelmomenten zijn. Vooruitgang boeken doe je tijdens de herstelmomenten. Daarom is de juiste hersteltijd tussen 2 trainingen zo belangrijk. Als je te lang wacht, dan heb je geen voordeel meer van het trainingseffect van de vorige training. Als je te snel weer gaat trainen, zal je lichaam nog niet hersteld zijn en heeft je training eerder negatieve dan positieve effecten.

Andere factoren die belangrijk zijn voor een optimaal trainingsresultaat

Ook de juiste voeding en voldoende ontspanning spelen mee. Je trainingsschema kan nog zo perfect opgesteld zijn, als je niet de juiste voeding tot je neemt en er geen goede balans is tussen stress en ontspanning, zullen je resultaten niet optimaal zijn. Voeding volgens de Hormoonfactor aanpak is een goede basis om je fit en energiek te voelen zodat je in optimale omstandigheden kan trainen.

Ben je zelf niet ervaren met trainingsleer? Dan kan het handig zijn een aangepast schema te laten maken door een ervaren trainer of je te laten begeleiden door een personal trainer. Deze professionals weten perfect welke training nodig is voor het doel dat jij gesteld hebt.

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou en je conditie kan betekenen?

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan op maat.

Wat is jouw ervaring met training? Werk jij met schema’s of een personal trainer?

Delen:

1 reactie

  1. Avatar

    Voor mezelf heeft een persoonlijke begeleiding met bijhorende schema’s voor een merkelijke verbetering van de conditie gezorgd. Pit vd BrTC bende 🙂

Geef een reactie