gezonde voeding, puur en onbewerkt

Waarom puur en onbewerkt eten?

We worden dagelijks met adviezen over gezonde voeding rond de oren geslagen. De ene week mogen we geen brood meer eten, de andere week is suiker de boosdoener, en nog een week later toont een onderzoek weer aan dat je vooral heel eiwitrijk moet gaan eten. Soms is het moeilijk om nog te weten wat nu precies “gezonde voeding” is.

Maar in feite is dat heel eenvoudig. Gewoon back to basics. Puur en onbewerkt.

Gezonde voeding heeft geen marketing nodig

Los van het feit of bepaalde voedingsstoffen al dan niet “gezond” zijn en in welke hoeveelheden we ze zouden moeten consumeren, is het niet meer dan logisch dat we voeding eten die uit de natuur komt in plaats van uit de fabriek. Alle voeding uit de voedingsindustrie is een experiment met onze gezondheid. We weten niet wat de effecten op lange termijn zijn van deze cocktail aan (chemische) bewaarmiddelen, smaakstoffen en andere toevoegingen. Al deze toevoegingen brengen onze hormonen uit balans.

Ongezonde stoffen ontstaan vooral in de voedingsindustrie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de transvetten. Deze verhogen de kans op hart- en vaatziekten. Een natuurproduct bevat nooit transvetten. Transvetten kunnen alleen maar ontstaan door fabricageprocessen, met name het harden van plantaardige oliën. Transvetten kan je dus niet zelf in je keuken bereiden.

Alle geraffineerde voeding laten we beter links liggen. Bij het raffineren worden er waardevolle voedingsstoffen uit gehaald en blijven er voornamelijk “lege” calorieën over die ons weinig echte voedingswaarde leveren. En laat je niet misleiden door de kreten op de verpakking zoals glutenvrij, light, met natuurlijke suikers of andere. Deze zeggen helemaal niets over de voedingswaarde van een product.

In de supermarkt betekent dat concreet dat je de gezondste voeding meestal in de buitenrand vindt, te beginnen bij de groenten- en fruitafdeling. Dat is de basis voor een goede hormoonbalans. Alle voeding die zich in het hart van de supermarkt bevindt, komt doorgaans niet recht uit de natuur maar recht uit de voedingsindustrie.

Wil je zelf je weg vinden in de supermarkt en weten welke voedingsmiddelen de beste keuzes zijn? Ga dan met mij op supermarktsafari. In 60 minuten leer je hoe je etiketten moet lezen en waar je op moet letten zodat je de volgende keer zelf bewuste keuzes kunt maken in de supermarkt. Je krijgt ook nog een handleiding mee naar huis, die je als gids kunt gebruiken bij je volgende supermarktbezoek.

Zorg voor variatie

Naast puur en onbewerkt eten, is ook variatie belangrijk. Je doet zo aan risicospreiding. We weten vaak niet meer wat er op ons bord belandt. Bepaalde vissen zitten bijvoorbeeld vol zware metalen, gekweekte zalm bevat antibiotica, … Zolang je alles met mate eet, is het risico kleiner dat je te veel van een bepaalde (mogelijk schadelijke) stof binnenkrijgt. Dus ga niet meteen 5x per week zalm eten omdat je ergens gelezen hebt dat vette vis gezond is. Varieer in je bronnen van koolhydraten, eiwitten en vetten.

Ook is de kans op voedselintoleranties veel groter bij een eenzijdig eetpatroon. Bij een voedselintolerantie ben je niet allergisch aan een bepaald voedingsmiddel, maar kan je lichaam het wel slecht verteren. Hoe vaker je dat bepaald voedingsmiddel gaat eten, hoe meer je lichaam belast wordt.

Kortom, eet je zoveel mogelijk puur, onbewerkt en gevarieerd, dan zit je op de goede weg!

Wil je graag weten wat de Hormoonfactor voor jou kan betekenen?

De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken met de principes van de Hormoonfactor verbeter je je levensstijl en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor jouw Hormoonfactor kickstart en krijg een persoonlijk adviesplan op maat.

Delen:

3 reacties

  1. Avatar

    Interessant artikel, goed geschreven! Ik probeer zo weinig mogelijk geraffineerde en bewerkte voedingsmiddelen te kopen. Ik eet suikervrij (95%) en vegetarisch.

  2. howabouthealthy

    Bedankt Loesje! Ik doe ongeveer net hetzelfde. En daar voel ik me goed bij :-).

Geef een reactie