invloed stress op trage schildklier

Wat is de invloed van stress op mijn schildklier?

De factor stress mag zeker niet over het hoofd gezien worden bij schildklierproblemen. Bij chronische ziekten en auto-immuunziekten speelt bijna altijd een psychische factor mee. Bij een crisis en aanhoudend piekeren gaat er heel veel energie naar de hersenen. Het immuunsysteem heeft dan geen energie meer voor de rest van het lichaam en het lichaam komt in een pauzestand of afbraakstand.

De psychische component van de aandoening kan je niet oplossen door je voeding te veranderen of supplementen bij te slikken. Hier zal je toch echt met stressreductie en/of therapie aan de slag moeten gaan.

Wist je dat te veel en langdurige stress ook effect kan hebben op je schildklier? Als je onder stress staat, maken je bijnieren cortisol (het stresshormoon) aan. De bijnieren zetten daarvoor progesteron (één van je vrouwelijke hormonen) om in cortisol. En progesteron is nu net een belangrijke cofactor voor een goede omzetting van het schildklierhormoon (van T4 naar T3). Bij te veel stress, wordt je progesterongehalte dus leeg getrokken om cortisol te kunnen aanmaken.

Als de bijnieren dit lange tijd moeten doen, raken ze uitgeput. We spreken dan van bijnieruitputting (of burn-out). Ook als je bijnieren nog niet uitgeput, maar wel al verzwakt zijn, kan dit je schildklierwerking negatief beïnvloeden.

De enige manier om bijnieren te laten herstellen is om je stressniveau aan te pakken. Voeding kan ondersteunend werken, maar aangezien stress de hoofdoorzaak is van bijnieruitputting, ligt daar ook de oplossing. Wil je meer weten over bijnieruitputting? Dan kan je hier een symptomen checklist + advies voor de bijnieren downloaden.

In de praktijk komen schildklierproblemen en bijnieruitputting vaak samen voor. Het is soms moeilijk te achterhalen welke van de twee er eerst was.

Maar in veel gevallen zorgt langdurige stress ervoor dat je schildklier gaat vertragen. Dit is een alarmsignaal van je lichaam in de hoop ook jou wat te vertragen zodat er meer rust komt. Als je dit signaal negeert en toch blijft doorgaan, kan je na verloop van tijd in een bijnieruitputting belanden. Ik spreek op dit vlak uit ervaring.

Dit was mijn persoonlijke valkuil… Ik ben eerst aan de slag gegaan met voeding en training, maar heb het aspect stressreductie echt verwaarloosd.

Jaren geleden kreeg ik de diagnose hypothyreoïdie. Ik was erg vermoeid en het viel me moeilijk om mijn dagelijkse bezigheden te blijven uitvoeren. Ik had een gevuld leven. Ik werkte als freelancer voor verschillende opdrachtgevers, hield er een drukke sociale agenda op na en sportte intensief.

Ondanks mijn gezondheidsproblemen, bleef ik toch koppig doorzetten. Ik ging wel tijdelijk iets minder werken (4/5e), maar bleef wel 6x per week trainen en bleef ook verder de lat hoog leggen. Dat heb ik zo nog lange tijd volgehouden, met ups en downs.

Ik ging me verdiepen in leefstijl en hormonen en paste mijn voeding aan. Maar de factor stress aanpakken, dat bleef ik voor me uitschuiven. Als ik meer klachten kreeg, ging ik nog fanatieker met mijn voeding aan de slag. Terwijl daar niet de oplossing lag…

Jaren later (na een zwangerschap) kreeg ik uiteindelijk bijnieruitputting. En toen was ik wel verplicht keuzes te maken en mijn leven anders te gaan inrichten. Als ik nu terugdenk aan de jaren die eraan voorafgingen, was dat iets dat ik al veel eerder had moeten doen.

Durf dus eens kritisch je leefstijl onder de loep te nemen en te kijken waar jij nog het meeste te winnen hebt.

Download hier een volledige checklist met symptomen van trage schildklier + 3 tips om je schildklier te boosten. >>

Delen:

Geef een reactie