trage schildklier voeding schaaldieren

Welke voeding moet ik eten bij een trage schildklier?

Of je nu een medisch schildklierprobleem hebt of eerder een probleem met de omzetting van schildklierhormoon, een aanpassing van je voedingspatroon is een goede ondersteuning voor je schildklier.

Hou je lever schoon

De lever speelt een belangrijke rol in je schildklierwerking. Het is namelijk in de lever dat het schildklierhormoon T4 omgezet wordt naar de actieve vorm T3.

Een goede leverwerking is dus een voorwaarde voor een goede schildklierwerking.

Hoe meer de lever belast wordt, hoe minder goed die zijn werk kan doen.

Probeer zaken die de lever belasten te vermijden zoals

  • koffie
  • alcohol
  • pesticiden op groenten en fruit
  • chemische E-nummers
  • medicatie
  • chemische verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen
  • zware metalen: kwik (amalgaamvullingen, vis), cadmium (roken), lood (drinkwater uit loden pijpen)

Tracht daarnaast ook de lever te ondersteunen door zoveel mogelijk puur en onbewerkt te eten en veel groenten te eten. Vooral groene (blad)groenten zijn rijk aan chlorofyl en echte ontgifters voor de lever.

Breng het immuunsysteem tot rust

Zeker als je de Hashimoto-variant van trage schildklier hebt. Denk daarbij ook aan darmproblemen die een trigger kunnen zijn voor activeren van het immuunsysteem. In veel gevallen gaat het om voedingsintoleranties (zoals overgevoeligheid voor gluten en lactose/caseïne) die de darm prikkelen en op termijn een lekkende darm veroorzaken. Hierdoor komen er stoffen buiten de darm terecht die er niet horen en wordt het immuunsysteem actief.

Ook een goede balans tussen omega 6 en omega 3 in de voeding is een belangrijke factor om het immuunsysteem weer te kunnen uitzetten. In een klassiek Westers voedingspatroon ligt deze verhouding op 30:1 (omega 6 versus omega 3). Een optimale verhouding zou 5:1 tot 1:1 zijn.

Zorg voor een goede balans tussen eiwitten, koolhydraten en vetten

Schildklierhormoon wordt gemaakt uit het aminozuur (een eiwit) L-tyrosine dus een tekort aan eiwitinname kan ook schildklierproblemen veroorzaken. Ook de receptoren, waar schildklierhormoon (en ook andere hormonen) op hechten om hun boodschap door te geven, zijn gemaakt van eiwit.

Let vooral op bij een streng vegetarisch of veganistisch voedingspatroon. Dan ontstaan er makkelijk eiwittekorten.

Ook een koolhydraattekort kan mee aan de basis van schildklierproblemen liggen. Bij mensen die bijvoorbeeld een extreem low carb dieet volgen, kan dat problemen geven.

Eet schildklierboosters

  • Paranoten (rijk aan selenium, nodig voor goede omzetting in de lever)
  • Zeewieren en algen (rijk aan jodium)
  • Schaaldieren en vis (rijk aan jodium, selenium en zink

Gratis online workshop “Boost je schildklier in 3 stappen”

Voel je je vermoeid?
Lukt het je niet om een gezond gewicht te bereiken of te behouden?
Ben je daarnaast ook nog lusteloos en heb je last van sombere gevoelens?
Heb je droge haren en huid en ben je regelmatig geconstipeerd?

Allemaal symptomen die erop kunnen wijzen dat je schildklier niet optimaal werkt.

In deze online workshop leer je:

  • Wat de symptomen zijn van een trage schildklier.
  • Welke verschillende schildklierproblemen er zijn.
  • Hoe het kan dat je schildklierwaarden goed zijn en je toch klachten hebt.
  • Welke rol voeding en leefstijl spelen in een goede schildklierwerking.

Na deze gratis online workshop weet je welke stappen je zelf kan zetten om je schildklierwerking te optimaliseren.

Reserveer je plaats >>

webinar Boost je schildklier in 3 stappen

 

Delen:

Geef een reactie