Recept: infused water

Ooit al gehoord van infused water? Zelfs als je de term niet kent, heb je het vast al wel eens gezien op Instagram of Pinterest, van die mooie kannen water gepimpt met vers fruit en kruiden. Een goede manier om je vochtbalans op peil te houden.

Met een goede vochtbalans voel je je beter in je vel. Veel mensen zijn zich er niet van bewust welke klachten je kan ervaren simpelweg door te weinig water te drinken. Dat kan gaan van hoofdpijn, vermoeidheid, concentratiestoornissen, constipatie tot hongergevoel. Vaak zaken die eenvoudig te verhelpen zijn door voldoende te drinken. Als je twee dingen zou aanpassen aan je voeding, dan zou ik aanraden te starten met het schrappen van suikers en snelle koolhydraten en meer water te drinken. Daar ga je al heel snel effect van merken.  Lees verder hoe je infused water maakt, inclusief 3 recepten.

Suikervrij eten: welke suikers zijn gezond?

Suikervrij eten is hot. Steeds meer mensen zijn zich er van bewust dat suiker niet goed is voor de gezondheid. Een goede evolutie! Mensen kiezen er vaker bewust voor om suikers te vermijden. Maar jammer genoeg zijn de meeste mensen niet voldoende geïnformeerd waardoor ze ongemerkt (en ongewild) toch nog veel suikers binnenkrijgen. Wist je dat de gemiddelde Vlaming 17 suikerklontjes per dag eet? Dat lijkt veel, maar als je weet dat suiker aan haast alle bewerkte voeding wordt toegevoegd, kom je al snel aan die hoeveelheid. Ook heel wat producten met een gezond imago bevatten een hoop suiker.  Daarom leek het me goed er eens een blog aan te wijden.

Oestrogeendominantie, oorzaak van veel vrouwelijke hormonale klachten

Afgelopen weekend gaf ik een workshop “voeding en hormonen”, over hoe gezonde voeding een goede hormoonbalans kan ondersteunen. Eén van de hormonale disbalansen die daarbij aan bod kwamen, was oestrogeendominantie. De meeste dames hadden nog nooit van oestrogeendominantie gehoord. Nochtans is het één van de meest voorkomende hormonale disbalansen bij vrouwen. Tijd om er eens een blog aan te wijden dus.

Trage schildklier: symptomen en oorzaken

Je schildklier wordt ook wel eens de motor van je lichaam genoemd. Deze kleine klier die zich in je hals bevindt is verantwoordelijk voor je stofwisseling. Wanneer je schildklier niet voldoende hormonen produceert, zal zich dat gaan uiten in allerlei klachten.

Dat heb ik jaren geleden zelf kunnen vaststellen. Ik had een heel actieve levensstijl, maar was de laatste tijd erg vermoeid. Rusten en slapen hielp niet. De vermoeidheid bleef aanhouden en ondanks mijn goede conditie leken mijn benen wel 20kg te wegen als ik een trap op moest. Na een lange zoektocht werd hypothyreoïdie (trage schildklier) vastgesteld. Het is door deze ervaring dat mijn interesse voor het hele hormonale plaatje en een goede hormoonbalans gewekt werd, omdat ik zelf had ervaren hoe belangrijk een goede hormoonbalans is om je fit en energiek te voelen. En welke rol je schildklier daarin speelt.

Uitgeputte bijnieren ondersteunen met voeding

In een vorige blog kon je al meer lezen over de symptomen, oorzaken en aanpak van bijnieruitputting. Bij het herstel van bijnieruitputting is een holistische benadering aangewezen. Je neemt daarbij je hele levensstijl onder de loep om te bekijken welke aspecten je bijnieren te veel belast hebben en hoe je zelf je herstel kan ondersteunen door je levensstijl aan te passen.

Voor bijnieruitputting bestaat geen medicatie. Sommige voedingssupplementen kunnen je herstel wel ondersteunen, maar verder zal je zelf aan de slag moeten gaan met je levensstijl. Daarbij zijn zowel gezonde voeding, de juiste manier van bewegen als stressbeperking belangrijk. Drie aspecten die ik als Trainer Hormoonfactor altijd meeneem in mijn persoonlijke adviesplannen.

Vandaag zoomen we even verder in op wat voeding kan doen voor je uitgeputte bijnieren. Ongezonde voeding kan een stressfactor zijn voor het lichaam en kan zo mee bijdragen aan bijnieruitputting (of het herstel bemoeilijken). Gezonde pure onbewerkte voeding daarentegen voorziet je lichaam van de nodige vitaminen, mineralen en bouwstoffen voor hormonen en kan zo je herstel bevorderenHierbij 8 tips voor herstellende voeding bij bijnieruitputting

Mag ik jou inspireren?
Gratis recepten en tips in je mailbox!

Schrijf je hier in voor de How about healthy nieuwsbrief en download gratis het e-book "Genieten met groenten: 10 powerrecepten voor meer energie". In dit e-book vind je recepten voor 10 lekkere en eenvoudige gerechten die tarwevrij, suikervrij, zuivelvrij en Hormoonfactorproof zijn.

Voornaam
E-mailadres