Oestrogeendominantie, oorzaak van veel vrouwelijke hormonale klachten

Afgelopen weekend gaf ik een workshop “voeding en hormonen”, over hoe gezonde voeding een goede hormoonbalans kan ondersteunen. Eén van de hormonale disbalansen die daarbij aan bod kwamen, was oestrogeendominantie. De meeste dames hadden nog nooit van oestrogeendominantie gehoord. Nochtans is het één van de meest voorkomende hormonale disbalansen bij vrouwen. Tijd om er eens een blog aan te wijden dus.

Trage schildklier: symptomen en oorzaken

Je schildklier wordt ook wel eens de motor van je lichaam genoemd. Deze kleine klier die zich in je hals bevindt is verantwoordelijk voor je stofwisseling. Wanneer je schildklier niet voldoende hormonen produceert, zal zich dat gaan uiten in allerlei klachten.

Dat heb ik jaren geleden zelf kunnen vaststellen. Ik had een heel actieve levensstijl, maar was de laatste tijd erg vermoeid. Rusten en slapen hielp niet. De vermoeidheid bleef aanhouden en ondanks mijn goede conditie leken mijn benen wel 20kg te wegen als ik een trap op moest. Na een lange zoektocht werd hypothyreoïdie (trage schildklier) vastgesteld. Het is door deze ervaring dat mijn interesse voor het hele hormonale plaatje en een goede hormoonbalans gewekt werd, omdat ik zelf had ervaren hoe belangrijk een goede hormoonbalans is om je fit en energiek te voelen. En welke rol je schildklier daarin speelt.

Uitgeputte bijnieren ondersteunen met voeding

In een vorige blog kon je al meer lezen over de symptomen, oorzaken en aanpak van bijnieruitputting. Bij het herstel van bijnieruitputting is een holistische benadering aangewezen. Je neemt daarbij je hele levensstijl onder de loep om te bekijken welke aspecten je bijnieren te veel belast hebben en hoe je zelf je herstel kan ondersteunen door je levensstijl aan te passen.

Voor bijnieruitputting bestaat geen medicatie. Sommige voedingssupplementen kunnen je herstel wel ondersteunen, maar verder zal je zelf aan de slag moeten gaan met je levensstijl. Daarbij zijn zowel gezonde voeding, de juiste manier van bewegen als stressbeperking belangrijk. Drie aspecten die ik als Trainer Hormoonfactor altijd meeneem in mijn persoonlijke adviesplannen.

Vandaag zoomen we even verder in op wat voeding kan doen voor je uitgeputte bijnieren. Ongezonde voeding kan een stressfactor zijn voor het lichaam en kan zo mee bijdragen aan bijnieruitputting (of het herstel bemoeilijken). Gezonde pure onbewerkte voeding daarentegen voorziet je lichaam van de nodige vitaminen, mineralen en bouwstoffen voor hormonen en kan zo je herstel bevorderenHierbij 8 tips voor herstellende voeding bij bijnieruitputting

Inspiratie: Hoe ziet mijn dag eruit (voeding, training en ontspanning)?

Als Trainer Hormoonfactor begeleid ik mijn klanten naar een energieke gezonde levensstijl. Via deze blog, mijn Facebook pagina en mijn nieuwsbrief deel ik inspiratie, praktische tips en recepten waar je mee aan de slag kan om jouw levensstijl aan te pakken en (opnieuw) de meest fitte versie van jezelf te worden.

Vandaag geef ik jullie een kijkje in mijn eigen leven. Hoe pas ik zelf de principes van de Hormoonfactor toe? Hoe ziet mijn dagschema qua voeding, beweging en ontspanning eruit?

Workshop: gezonde voeding voor een goede hormoonbalans

Er is tegenwoordig zo veel (tegenstrijdige) informatie te vinden over gezonde voeding dat het vaak moeilijk is om nog te weten waar je goed aan doet. Heb je brood nodig? Is melk echt goed voor elk? Moet ik vetarm eten om af te vallen? Hoe ziet een gezonde maaltijd eruit?

In mijn zoektocht naar wat goed voor me was, kwam ik er achter dat een optimale hormoonbalans de cruciale factor is. Met een goede hormonale balans voel je je beter in je vel, heb je minder last van kwaaltjes en bereik je makkelijker jouw natuurlijke gewicht. Ik besloot me verder te verdiepen in gezonde levensstijl en de link met hormonen. Ik heb er jaren over gedaan om uit te zoeken hoe ik mezelf optimaal kon ondersteunen met gezonde voeding. Als Trainer Hormoonfactor is het nu mijn missie om deze kennis met jou te delen en jou op weg te helpen naar een energieke levensstijl en gezond gewicht.

Met de Hormoonfactor aanpak ervaar je meer energie, minder kwaaltjes en bereik je makkelijker je gezonde gewicht. Wil jij graag kennismaken met de basisprincipes van gezonde voeding volgens de Hormoonfactor aanpak en weten hoe je hier praktisch mee aan de slag gaat? Dan nodig ik je uit voor een gezellige workshop rond dit thema. Meer over de inhoud van de workshop en praktische info lees je hier.

Mag ik jou inspireren?
Gratis recepten en tips in je mailbox!

Schrijf je hier in voor de How about healthy nieuwsbrief en download gratis het e-book "Genieten met groenten: 10 powerrecepten voor meer energie". In dit e-book vind je recepten voor 10 lekkere en eenvoudige gerechten die tarwevrij, suikervrij, zuivelvrij en Hormoonfactorproof zijn.

Voornaam
E-mailadres