goede gezonde gewoonten

Inspiratie voor (nieuwe) gezonde gewoonten

Heb je al een nieuw ritme gevonden in deze uitzonderlijke tijden?

Zelf heb ik het gevoel dat de nieuwe situatie ook alweer begint te wennen.

Natuurlijk zijn er dagen dat ik er even geen zin in heb en vooral dagen dat ik de nabijheid (en knuffels) van vrienden en familie mis.

Maar stilaan hebben we hier wel een nieuwe routine gevonden.

Bij die routine horen voor mij nog steeds -net zoals voor de maatregelen- regelmatige sportmomenten, mealprepping voor gezonde maaltijden (ook al zijn we elke dag thuis ;-)) en intermittent fasting.

Zorg jij ook voor gezonde voeding en voldoende beweging?

Of vertel je jezelf dat het daar nu niet het moment voor is?

Wees je er dan van bewust dat het maar verhalen zijn die je jezelf vertelt.

Ook al zijn de omstandigheden uitzonderlijk, gezond eten en bewegen kan (voor de meesten onder ons) nog altijd.

Misschien op een andere manier dan voordien, maar als het voor jou belangrijk is en je een beetje creatief bent, lukt het jou ook.

Nu mijn 5-jarige dochter altijd bij me is, sta ik bijvoorbeeld op sommige dagen wat vroeger op om eerst nuchter te gaan sporten voor mijn man aan zijn werkdag begint.

Ik zou mezelf kunnen vertellen dat ik er nu geen tijd voor heb. Dat het nu geen zin heeft, want er zijn toch geen trail runs om voor te trainen. Of dat het al moeilijk genoeg is zo, dat ik het mezelf wel mag gunnen wat comfortfood te eten en het sporten even te laten voor wat het is.

Maar ik weet ondertussen dat ik me daar niet goed bij zou voelen.

Mijn gezonde leefstijl houdt mij zowel fysiek als mentaal in conditie, iets wat net nu heel erg belangrijk is.

Bovendien komt er ook een tijd na deze coronacrisis.

Mijn vraag aan jou is: hoe wil jij er staan na deze periode?

Wil je dan “in vorm” zijn? Wat dat voor jou ook mag betekenen.

Of wil je dan gaan diëten om die extra “coronakilo’s” er af te krijgen?
Of dan weer je conditie van nul beginnen opbouwen?

Het is nu niet alleen het moment om je goede gewoonten verder te zetten (je zal jezelf er later dankbaar voor zijn), maar het is zelfs het ideale moment om je nu nieuwe goede gewoonten eigen te maken. (meer…)

positieve mindset in uitdagende tijden

Tips voor een positieve mindset in uitdagende tijden

Dat je er ook in tijden van quarantaine & social distancing goed aan doet te blijven bewegen (als het kan in de buitenlucht) en gezond te eten hoef ik je vast niet te vertellen.

Ik zou je natuurlijk een hele hoop tips kunnen geven om je weerstand te versterken, maar laat ons eerlijk zijn.

Een goede weerstand is iets waar je het hele jaar door aan werkt en niet iets wat je even snel op peil krijgt wanneer er een virus de ronde doet.

Bovendien ben ik absoluut geen kenner in heel deze coronamaterie en laat ik specifiek advies liever aan de echte experts over.

Waar ik wel graag tips over wil delen is hoe je omgaat met je mindset & gedachten in deze uitdagende tijden.

We hebben namelijk geen invloed op de omstandigheden waar we nu in leven, maar wel op hoe we ermee omgaan.

In mijn gezin gaat alles op zich prima.

We zijn alledrie gezond en ook onze familie, vrienden en kennissen zijn nog in goede gezondheid.

Ik hoop van harte dat dat bij jou ook zo is.

Dus waar wij (als gezin) nu mee geconfronteerd worden, zoals het verplicht thuis blijven, sluiting van de scholen (en dus fulltime een kleuter entertainen), onzekerheid over werk, … zijn eigenlijk nog “luxeproblemen” ten opzichte van de mensen die ziek zijn of zij die momenteel alles op alles zetten in de essentiële beroepen (waarvoor dank!!!).

Maar toch mag je niet onderschatten wat zo’n plotse veranderingen met je mindset kunnen doen.

Om nog maar te zwijgen van de constante stroom aan (negatieve) berichtgeving die er op ons afkomt.

Als je hoogsensitief bent of angstgevoelig (en daar reken ik mezelf zeker bij), is het een uitdaging stevig in je schoenen te blijven staan.

Ze zeggen wel eens “Teach what you would most like to learn”.

Daarom deel ik graag tips met je om een positieve mindset te behouden.

Ik pas ze zelf toe en hoop dat jij er ook iets aan hebt. (meer…)

leen met groene smoothie

Gezonde alternatieven: kleine moeite, groot resultaat

Merk je ook dat je door tijdsgebrek al snel terugvalt op gekende (minder gezonde) gerechten?

Ontbreekt het je aan inspiratie om elke dag gezonde maaltijden op tafel te zetten?

Lusten jouw partner en kinderen die gezonde kost niet waardoor je telkens twee potjes moet koken?

Zonder meteen je hele voedingspatroon om te gooien, kan je al heel wat winnen door bepaalde “ongezonde” zaken te vervangen door een verantwoord en lekker alternatief.

Deze kleine dingen kosten je weinig tot geen extra tijd, jouw gezin merkt het vaak niet eens op en je zet al een eerste stap in de goede richting. (meer…)

courgetti bolognese

Recept: Courgetti bolognese

Zin in pasta? Maak dan eens deze gezonde variant van de klassieke spaghetti bolognese.
Helemaal gluten- en lactosevrij met een extra portie groenten. Dit is een gerecht waar het hele gezin van zal smullen.

Vervang de pasta door groentepasta zoals courgette-, pompoen-, wortel- of zoete aardappelpasta. Je kan ook de helft groentepasta en de helft pasta op basis van zilvervliesrijst of gele linzen gebruiken. (meer…)

lever detox en schildklier

Symptomen van trage schildklier? Ondersteun je lever

De lever speelt een belangrijke rol in je schildklierwerking. Het is namelijk in de lever dat het schildklierhormoon T4 omgezet wordt naar de actieve vorm T3. Een goede leverwerking is dus een voorwaarde voor een goede schildklierwerking.

Zeker als je geen medisch schildklierprobleem hebt (je bloedwaarden zijn goed) en je toch heel wat symptomen hebt van een trage schildklier, zou die lever wel eens een cruciale rol kunnen spelen.   (meer…)