gezondigen: zondigen zonder schuldgevoel

6x gezondigen

Een gezonde levensstijl aanhouden betekent niet dat je jezelf alles hoeft te ontzeggen. Door de 80/20-regel te hanteren, waarbij je 80% van de tijd eet volgens de Hormoonfactor richtlijnen en 20% van de tijd mag zondigen, hou je deze levensstijl makkelijk vol. Binnen die 20% kan je dan ook nog kiezen voor gezonde alternatieven voor suikerrijke tussendoortjes en desserts. In de Hormoonfactor noemen we dit “gezondigen”.

Ik geef jullie graag wat inspiratie voor gezonde en makkelijke recepten om zonder schuldgevoel van te genieten. Alle recepten zijn gluten- en zuivelvrij en vrij van toegevoegde suikers.

6 recepten om te gezondigen

Recept 1: Gezonde ijsjes

gezonde ijsjes maken met framboos, blauwe bes en kokosmelk

Wat smaakt er beter bij warm weer dan een lekker ijsje? Wist je dat het heel makkelijk is om zelf gezonde ijsjes te maken?

Je hebt enkel wat vers fruit nodig en in geen tijd zijn je gezonde ijsjes klaar. Ook helemaal kidsproof trouwens! Hou je liever van een romig ijsje, dan kan je kokosmelk of amandelmelk toevoegen. Of wat dacht je van gezond chocolade-ijs op basis van banaan en rauwe cacao? Of een avocado-limoenijsje? Echt heerlijk!

>> Recept: 4 gezonde ijsjes

Recept 2: Chocoladewafels

plantaardige suikervrije wafels

Deze chocoladewafels zijn volledig plantaardig en bevatten geen toegevoegde suikers. De banaan en dadels zorgen voor een zoete toets. Je kan ze zo “puur natuur” eten of met wat opgeklopte kokosroom, vers fruit of notenpasta.

>> Recept: Chocoladewafels

Recept 3: Kokos-cacaoballetjes

kokos-cacaoballetjes

Van deze kokos-cacaoballetjes kan je lekker en gezond snoepen. Ze zijn makkelijk te maken, snel klaar en je hebt maar 5 ingrediënten nodig. Ik heb ze al vaak geserveerd en ze zijn telkens een succes. Hiermee scoor je gegarandeerd!

>> Recept: Kokos-cacaoballetjes

Recept 4: Appel-kaneelmuffins met dadels

appel-kaneelmuffins met dadel

Deze muffins zijn vrij van toegevoegde suiker, gluten en lactose. Bovendien heb je er echt geen werk aan. Op 10 minuten tijd ben je klaar en kunnen ze de oven in. Laat het smaken!

>> Recept: Appel-kaneelmuffins met dadels

Recept 5: Kokosrotsjes

suikervrije kokosrotsjes

Een lekker makkelijk bakrecept voor een lekker tussendoortje, snoepje of dessertje zonder suiker. Deze kokosrotsjes zijn in geen tijd klaar en je hebt er maar 4 ingrediënten voor nodig. Extra pluspunt is dat je huis heerlijk naar kokos gaat ruiken.

>> Recept: Kokosrotsjes

Recept 6: Bananenbrood met blauwe bessen

bananenbrood met blauwe bessen en walnoten

Lekker als ontbijt of als dessert. De rijpe bananen en dadels geven het een zoete toets.

Dit bananenbrood is makkelijk te maken en de voorbereiding vraagt niet veel werk. Nadien nog 45 minuutjes in de oven en klaar ben je!

>> Recept: Bananenbrood met blauwe bessen

Voor andere recepten voor ontbijt, lunch of diner, neem een kijkje bij de recepten op deze website.

Wil je graag je levensstijl aanpakken en gezonder gaan eten?

Dan is de Hormoonfactor aanpak het ideale programma om jou op weg te helpen. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor een intakegesprek voor Hormoonfactor voedingsadvies en krijg persoonlijk advies op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken.

gezonde ontbijt smoothies

5 lekkere en gezonde ontbijtsmoothies

Wil je af van je klassieke broodmaaltijd als ontbijt? Of eet je elke dag hetzelfde kommetje havermout en heb je wel behoefte aan wat variatie? Dan zijn smoothies een makkelijke en gezonde oplossing.

En dan bedoel ik niet de smoothie suikerbommen die je in de winkel koopt waar soms wel 5 stukken fruit inzitten. Nee, een gezonde smoothie maak je makkelijk zelf. Als je het aandeel aan suikers (fruit) beperkt en ook nog zorgt voor voldoende vezels, vetten en eiwitten, is zo’n smoothie een volwaardige maaltijd. Ik hoor van klanten vaak dat ze erg verrast zijn wat zo’n smoothie voor hun energiepeil doet. Een goede ontbijtsmoothie geeft je energie tot aan de lunch, zonder dipjes en zonder behoefte aan tussendoortjes.

Je kan er eindeloos mee variëren. Door telkens andere ingrediënten te gebruiken, krijg je een variatie aan voedingsstoffen binnen en word je het niet snel beu. Ook helemaal kidsproof en snel klaar.

5 recepten voor ontbijtsmoothies

Smoothie 1: Chocoladesmoothie

gezond ontbijt chocoladesmoothie

Smaakt als een dessert, dus heerlijk om de dag mee te starten. Door de toevoeging van gezonde vetten (kokosmelk en avocado) wordt de bloedsuikerspiegel minimaal verstoord. Wist je trouwens dat rauwe cacao een echte superfood is? Het bevat veel antioxidanten, magnesium en tryptofaan (bouwstof voor gelukshormoon serotonine).

>> Recept: Chocoladesmoothie

Smoothie 2: Detox smoothie met chlorella

detox ontbijt smoothie met chlorella

Algen zijn rijk aan chlorofyl en ondersteunen je lever bij het ontgiften. Onze lever wordt vaak zwaar belast door alle toxische stoffen die hij moet verwerken, denk aan alcohol, koffie, pesticiden, E-nummers, … Wat extra ondersteuning voor de lever is dus welkom. Deze detox smoothie met groene bladgroenten en chlorella als ontbijt is een goed begin van de dag.

>> Recept: Detox smoothie met chlorella

Smoothie 3: Rode bietensmoothie

rode bietensmoothie (kidsproof)

De rode bieten zijn de superfood in deze gezonde smoothie. Ze werken bloedzuiverend en zitten vol antioxidanten. De combinatie met de kokosmelk zorgt ervoor dat je lang verzadigd bent. De kokosvezels zijn goed voor de darmtransit. Ze zorgen voor een vlotte stoelgang en een platte buik.

>> Recept: Rode bietensmoothie

Smoothie 4: Kokos-abrikozensmoothie

kokos-abrikozensmoothie

Een eenvoudige ontbijtsmoothie met heerlijk zomerfruit. Deze volledig plantaardige smoothie is lekker fris en exotisch.

>> Recept: Kokos-abrikozensmoothie

Smoothie 5: Roze smoothiebowl met bessen

gezond ontbijt roze smoothiebowl met bessen

Een lekker en gezond ontbijt om de dag mee te starten en bovendien heel snel klaar. Meer moet dat niet zijn, toch? Met deze combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten is je maag goed gevuld en kan je er tegen tot de lunch.

>> Recept: Roze smoothiebowl met bessen

Meer lezen?

Wil je graag je levensstijl aanpakken en gezonder gaan eten?

Dan is de Hormoonfactor aanpak het ideale programma om jou op weg te helpen. De Hormoonfactor aanpak houdt steeds rekening met de aspecten voeding, training en stressbeperking. Door deze 3 aspecten aan te pakken verbeter je je levensstijl, bereik je een gezond gewicht en krijg je opnieuw energie. Maak een afspraak voor een intakegesprek voor Hormoonfactor voedingsadvies en krijg persoonlijk advies op maat om jouw gewicht en gezondheid aan te pakken.

gezond eten voor het hele gezin

Gezond eten voor het hele gezin: 9 tips

“Ik wil graag gezonder gaan eten, maar mijn man wil enkel Vlaamse boerenkost.”
“Mijn kinderen lusten die “gezonde” gerechten niet.“
“Ik heb geen zin om elke avond 2 potjes te koken.“
“Door de combinatie werk en gezin ontbreekt het me aan tijd om een verse maaltijd te bereiden en ik grijp dan al snel naar makkelijke comfortfood.”

Herkenbaar?

Wil je graag je voedingspatroon veranderen, maar weet je niet hoe je dat ook aan je gezin verkocht krijgt zodat je niet elke dag 2 potjes moet gaan koken?

Ik hoor vaak van klanten of deelnemers aan infosessies en workshops dat ze tegen dit soort praktische zaken aanlopen. Onlangs lanceerde ik een oproep op Facebook over dit onderwerp en daar kwamen heel wat reacties op. Het is dus duidelijk iets wat leeft.

Tijd om wat tips (en recepten) met jullie te delen zodat je gezond kan koken voor het hele gezin. Manproof en kidsproof! (meer…)

gezond ontbijt chocoladesmoothie

Recept: Chocoladesmoothie

Wie de tips en recepten op de website raadpleegt, heeft vast al door dat ik een smoothiefan ben. En ook mijn kleuterdochter heeft dit al vroeg meegekregen en start de dag graag met een smoothie. Vaak is één van de eerste dingen die ze zegt als ze opstaat “mama, ik wil smoothie eten”.

Gelukkig kan je met smoothies zoveel variatie aanbrengen dat je ze niet snel beu wordt. Je kan bijvoorbeeld een rode bietensmoothie maken, een groene smoothie of wat dacht je van deze chocoladesmoothie? Smaakt als een dessert, dus heerlijk om de dag mee te starten. Door de toevoeging van gezonde vetten (kokosmelk en avocado) wordt de bloedsuikerspiegel minimaal verstoord en verzadigt deze smoothie tot aan de lunch.

Wist je trouwens dat rauwe cacao een echte superfood is? Het bevat veel antioxidanten, magnesium en tryptofaan (bouwstof voor gelukshormoon serotonine). (meer…)