zomerse gezonde recepten

Zomerse recepten (gluten-, lactose- en suikervrij)

Tijdens de zomermaanden smaken frisse maaltijdsalades en lichte gerechtjes voor ’s avonds heerlijk.

Heb je bovendien -net als ik- in de zomer minder zin om in de keuken te staan en wil je misschien gewoon meer genieten van de zon? Geen nood, want op nog geen half uurtje tijd heb je deze recepten op tafel staan.

Ik heb mijn inspiratie voor zomerse maaltijden gebundeld en natuurlijk zijn er ook recepten voor ijsjes en limonades bij. Voor de kinderen of voor jezelf ;-).

Alle recepten zijn gluten-, lactose- en suikervrij en goed voor je hormonen. (meer…)

voeding bij trage schildklier

Symptomen van trage schildklier aanpakken door anders te eten

Als Hormoonfactor coach en ervaringsdeskundige met trage schildklier (hypothyreoïdie) weet ik als geen ander wat het belang is van voeding voor een optimale schildklierwerking.

Meer nog, door anders te gaan eten (en leven) kon ik mijn medicatie afbouwen en heb ik geen klachten meer van mijn trage schildklier.

Het is geen quick fix, maar een nieuwe levensstijl die je jezelf stap voor stap kan aanmeten om zo je schildklier op een natuurlijke manier te ondersteunen. (meer…)

intermittent fasting voordelen en hoe starten

Intermittent fasting: schema’s, voordelen en tips om te starten

Intermittent fasting, ook wel periodiek vasten genoemd. De kans dat je er al eens over gehoord of gelezen hebt, is groot. Het lijkt een nieuwe hype te zijn, maar in feite is vasten al zo oud als de mens.

Onze voorouders aten namelijk geen 6 keer per dag “om hun verbranding aan de gang te houden”. Het is al lang achterhaald dat je vaak moet eten (en tussendoortjes moet eten) om je stofwisseling op gang te houden.

In de tijd van de jager-verzamelaars waren er regelmatig periodes van voedselschaarste. Ons lichaam is dan ook veel beter geprogrammeerd om om te gaan met voedselschaarste dan met de overvloed aan voedsel die we nu kennen.

Zelf pas ik intermittent fasting al meer dan 2 jaar toe en met effect. Daarom deel ik graag mijn praktische tips met jou zodat jij ook de voordelen kan ervaren.

Intermittent fasting gaat niet over wat je eet, maar wel over wanneer je eet. (meer…)

train je flexibiliteit

Train je flexibiliteit

In deze coronatijden waarin er onzekerheid heerst en ons leven een beetje op zijn kop staat, is flexibiliteit meer dan ooit belangrijk.

Ik speelde al lang met het idee om een blog te schrijven over flexibiliteit en er is geen geschikter moment dan nu.

Ook voor deze crisis zag ik bij mijn coaching klanten vaak een gebrek aan flexibiliteit en de problemen die daar het gevolg van waren. Mijn interventies waren er in veel gevallen op gericht de flexibiliteit te vergroten.

Maar flexibel zijn gaat om meer dan je kunnen aanpassen aan veranderde omstandigheden. (meer…)