voeding bij trage schildklier

Symptomen van trage schildklier aanpakken door anders te eten

Als Hormoonfactor coach en ervaringsdeskundige met trage schildklier (hypothyreoïdie) weet ik als geen ander wat het belang is van voeding voor een optimale schildklierwerking.

Meer nog, door anders te gaan eten (en leven) kon ik mijn medicatie afbouwen en heb ik geen klachten meer van mijn trage schildklier.

Het is geen quick fix, maar een nieuwe levensstijl die je jezelf stap voor stap kan aanmeten om zo je schildklier op een natuurlijke manier te ondersteunen. (meer…)

intermittent fasting voordelen en hoe starten

Intermittent fasting: schema’s, voordelen en tips om te starten

Intermittent fasting, ook wel periodiek vasten genoemd. De kans dat je er al eens over gehoord of gelezen hebt, is groot. Het lijkt een nieuwe hype te zijn, maar in feite is vasten al zo oud als de mens.

Onze voorouders aten namelijk geen 6 keer per dag “om hun verbranding aan de gang te houden”. Het is al lang achterhaald dat je vaak moet eten (en tussendoortjes moet eten) om je stofwisseling op gang te houden.

In de tijd van de jager-verzamelaars waren er regelmatig periodes van voedselschaarste. Ons lichaam is dan ook veel beter geprogrammeerd om om te gaan met voedselschaarste dan met de overvloed aan voedsel die we nu kennen.

Zelf pas ik intermittent fasting al meer dan 2 jaar toe en met effect. Daarom deel ik graag mijn praktische tips met jou zodat jij ook de voordelen kan ervaren.

Intermittent fasting gaat niet over wat je eet, maar wel over wanneer je eet. (meer…)

train je flexibiliteit

Train je flexibiliteit

In deze coronatijden waarin er onzekerheid heerst en ons leven een beetje op zijn kop staat, is flexibiliteit meer dan ooit belangrijk.

Ik speelde al lang met het idee om een blog te schrijven over flexibiliteit en er is geen geschikter moment dan nu.

Ook voor deze crisis zag ik bij mijn coaching klanten vaak een gebrek aan flexibiliteit en de problemen die daar het gevolg van waren. Mijn interventies waren er in veel gevallen op gericht de flexibiliteit te vergroten.

Maar flexibel zijn gaat om meer dan je kunnen aanpassen aan veranderde omstandigheden. (meer…)

goede gezonde gewoonten

Inspiratie voor (nieuwe) gezonde gewoonten

Heb je al een nieuw ritme gevonden in deze uitzonderlijke tijden?

Zelf heb ik het gevoel dat de nieuwe situatie ook alweer begint te wennen.

Natuurlijk zijn er dagen dat ik er even geen zin in heb en vooral dagen dat ik de nabijheid (en knuffels) van vrienden en familie mis.

Maar stilaan hebben we hier wel een nieuwe routine gevonden.

Bij die routine horen voor mij nog steeds -net zoals voor de maatregelen- regelmatige sportmomenten, mealprepping voor gezonde maaltijden (ook al zijn we elke dag thuis ;-)) en intermittent fasting.

Zorg jij ook voor gezonde voeding en voldoende beweging?

Of vertel je jezelf dat het daar nu niet het moment voor is?

Wees je er dan van bewust dat het maar verhalen zijn die je jezelf vertelt.

Ook al zijn de omstandigheden uitzonderlijk, gezond eten en bewegen kan (voor de meesten onder ons) nog altijd.

Misschien op een andere manier dan voordien, maar als het voor jou belangrijk is en je een beetje creatief bent, lukt het jou ook.

Nu mijn 5-jarige dochter altijd bij me is, sta ik bijvoorbeeld op sommige dagen wat vroeger op om eerst nuchter te gaan sporten voor mijn man aan zijn werkdag begint.

Ik zou mezelf kunnen vertellen dat ik er nu geen tijd voor heb. Dat het nu geen zin heeft, want er zijn toch geen trail runs om voor te trainen. Of dat het al moeilijk genoeg is zo, dat ik het mezelf wel mag gunnen wat comfortfood te eten en het sporten even te laten voor wat het is.

Maar ik weet ondertussen dat ik me daar niet goed bij zou voelen.

Mijn gezonde leefstijl houdt mij zowel fysiek als mentaal in conditie, iets wat net nu heel erg belangrijk is.

Bovendien komt er ook een tijd na deze coronacrisis.

Mijn vraag aan jou is: hoe wil jij er staan na deze periode?

Wil je dan “in vorm” zijn? Wat dat voor jou ook mag betekenen.

Of wil je dan gaan diëten om die extra “coronakilo’s” er af te krijgen?
Of dan weer je conditie van nul beginnen opbouwen?

Het is nu niet alleen het moment om je goede gewoonten verder te zetten (je zal jezelf er later dankbaar voor zijn), maar het is zelfs het ideale moment om je nu nieuwe goede gewoonten eigen te maken. (meer…)